Zaterdag 31/07/2021

Kimi maakt rentree bij Ferrari

Eind 2009 vertrok hij er langs de achterdeur. Straks keert hij terug langs de voordeur. Kimi Räikkönen (33) rijdt volgend seizoen opnieuw voor Ferrari. Tenzij ene Fernando Alonso en zijn geldschieters hun zware voet tegen die deur zetten. Dat proberen ze in ieder geval zeer hard.

Bij Red Bull (Vettel-Ricciardo) en Mercedes (Hamilton-Rosberg) staat al vast wie volgend jaar achter het stuur zit, maar over de meeste andere teams wordt zeer wild gespeculeerd. Veel heeft te maken met Kimi Räikkönen, die het ondertussen wel gehad heeft met Lotus.

Niet omdat de Fin daar geen goede auto krijgt, wel omdat het water Lotus serieus aan de lippen staat. De krater zou minstens 40 miljoen euro diep zijn en Räikkönen liet twee weken geleden in Francorchamps, trouwens niet voor het eerst, uitschijnen dat hij al een poos op zijn salaris wacht. Zeer tegen zijn zin.

Ondertussen werd Räikkönen bij Red Bull vernoemd, werd hij aan Ferrari gelinkt en liet McLaren horen dat hij daar ook welkom is.

"Hou alsjeblieft op met de vraag te stellen", reageert Räikkönen nu op iedere vraag naar zijn toekomstplannen. "Ik zal wel iets aankondigen als de beslissing gevallen is." Maar betrouwbare bronnen melden dat de beslissing wel degelijk gevallen is: al voor de Belgische Grand Prix, twee weken geleden, zou de Fin bij Ferrari een voorlopige overeenkomst getekend hebben.

Terugkeer

Een opmerkelijke terugkeer wordt dat alvast: eind 2009 werd Räikkönen bedankt voor bewezen diensten bij Ferrari. Na een ontgoochelend seizoen moest hij er wijken voor Fernando Alonso, die werd ingehaald als een vorst. Het contract dat de Fin nog had voor 2010, betaalde Ferrari maar wat graag uit: 25 miljoen euro. Om ervan af te zijn. Het kan verkeren, jawel.

Dat Räikkönen volgend seizoen ook echt in de Ferrari zit, is evenwel nog niet zeker. Er is immers een serieuze stoorzender: Fernando Alonso. De Spanjaard duldt geen klepper naast zich. Omdat hij alleen optimaal functioneert als het hele team rond hem wordt gebouwd.

Eén keer probeerde hij het anders, in 2007 bij McLaren. Hoewel. De Spanjaard dacht dat hij daar kopman zou zijn, maar ene Lewis Hamilton stak hem na twee koersen al naar de kroon. Het verhaalde eindigde met net geen slaande ruzie, Alonso greep naast de wereldtitel omdat hij veel te veel negatieve energie in zijn broederstrijd met Hamilton stopte, en verliet McLaren al na amper één jaar. Insiders zeggen dat Alonso een trauma overhield aan die cohabitatie met een andere topcoureur.

Natuurlijk weet Ferrari dat Alonso geen Räikkönen naast zich wil. Alleen zit de mot er goed in bij het Italiaanse team. Alonso verwijt Ferrari dat het hem geen auto kan geven waarmee hij voor de titel kan gaan.

Omgekeerd verwijt Ferrari dat Alonso al aan zijn vierde seizoen bij hen bezig is, opnieuw naast de kroon lijkt te grijpen en zich ondertussen almaar negatiever uitlaat over het team. De Spanjaard lijkt zijn autoriteit in het team te verliezen.

Bovendien wil Ferrari terug naar het vroegere succesrecept: twee topcoureurs in het team. Ickx en Regazzoni, Regazzoni en Lauda, Berger en Alesi of Prost en Mansell, dat soort duo's. Zo was het altijd geweest tot de komst van Michael Schumacher in 1996, die een nieuwe mode invoerde in Maranello: één man om wie het draait, hij dus, en een waterdrager. Die laatste rol speelt Felipe Massa nu al vier jaar op rij heel braafjes naast Alonso.

Daar wil Ferrari nu van af, maar Alonso niet. En hij zet Ferrari onder druk. Zo ging hij tijdens de Hongaarse Grand Prix zeer opzichtelijk praten met de mensen van Red Bull, samen met zijn manager. De Spanjaard heeft trouwens een stok achter de deur: zijn band met hoofdsponsor Banco Santander, die 100 miljoen euro per jaar op de rekening van Ferrari stort. Zo zou Alonso ermee gedreigd hebben samen met de Spaanse bank, waarvan hij het commerciële uithangbord is, te verhuizen naar een ander team, Lotus bijvoorbeeld. Makkelijker uitgesproken dan uitgevoerd, zo een deal.

Sabbatjaar

Andere geruchten willen dat de Spanjaard in 2014 een sabbatjaar neemt als hij Räikkönen niet buiten kan houden. Om zich wat meer te gaan bezighouden met wielerploeg Euskaltel, die hij vorige week opkocht. Om dan in 2015 terug te keren bij het ene of andere topteam.

Er is nog een derde optie. Dat Alonso dit weekend overtuigend wint, in het broeierige Monza, de plooien daarmee gladstrijkt en zo de deur gesloten houdt voor Räikkönen. Maar ook dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

GP van Italië Zon. 14u00 Live op Vier

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234