Zondag 25/10/2020

Kim GevaertDe snelste girl next door is liever geen sponsorbabe

Kim Gevaert: ze rookt niet, ze drinkt niet (of toch niet overmatig), ze ziet er goed uit, ze is clean en ze loopt als een hazewind. En nu de 28-jarige atlete zich vier jaar lang de snelste dame van Europa mag noemen, is ze populairder dan ooit. Bij de man in de straat én bij de sponsors. Door Valerie Hardie

De girl next door. Dat is Kim Gevaert. Spontaan. Vlot. Mooi en fris, maar ook niet té. Want wie de looks heeft van een diva, die is niet meer benaderbaar. Gevaert is dat wél. "Kim is een meisje van het volk", zegt Wilfried Meert, die al sinds jaar en dag het sportieve luik van haar carrière voor zijn rekening neemt. "Ze heeft geen kapsones en er is niet het minste gevaar dat ze de vedette zal uithangen, ook niet nu ze Europees kampioene is. In al die jaren dat ik Kim ken, is ze niet veranderd. Ze is gewoon heel toegankelijk, soms té."

Het statuut van BV kreeg de Brabantse gazelle in 2002, toen ze indoor de macht greep op de 60 meter en twee keer zilver haalde op het EK outdoor (100 en 200 meter). Met ontelbare fotoshoots en interviewsessies als resultaat. Meert: "Maar populair word je niet door als een komeet carrière te maken en dan weer snel op te branden. Het is belangrijk dat je het lang volhoudt. Kim draait intussen toch al tien jaar mee en zo lang komt ze al in de pers."

Na 2002 ging het crescendo voor Gevaert. Ze stond in de olympische finale in Athene, verlengde haar titel indoor en ook op het WK (zilver en brons indoor) deed ze van zich spreken. Meert: "Ik ben madame Soleil niet, maar het zou me niet verbazen als dit Europese goud voor Kim het hoogtepunt blijkt te zijn."

De manager is natuurlijk niet van gisteren en weet dat zijn poulain niet alleen door haar snelle benen goed in de markt ligt. "Het helpt uiteraard dat Kim er goed uitziet", zegt hij, "en dat ze fotogeniek is, maar feit is ook dat de spurtnummers veel meer tot de verbeelding spreken dan disciplines als de meerkamp. Tijdens de 100 meter wordt alles stilgelegd en worden de acht atleten close in beeld gebracht. Voor een 3.000 meter steeple heeft de regisseur amper de tijd om álle deelnemers te tonen."

Gevaert oogt niet alleen goed, ze komt ook nog eens sympathiek over. Eigenlijk is ze de ideale schoondochter, beleefd en vriendelijk. "Lief" is het woord dat Meert gebruikt. "Iedereen is graag bij Kim. Dat zíé je. Neem het feestje dinsdagavond. Al haar vriendinnen waren er. Er zijn er zelfs die vakantie namen om haar te zien." En welbespraakt is ze ook al. "Ze drukt zich vlot uit in de twee landstalen én in het Engels. Bij de opening van het EK had de atletiekfederatie vier atleten uitgenodigd, onder wie Kim, en zij maakte toch de beste indruk. Ze sprak makkelijk en gaf de zinnigste commentaar."

Toch is Gevaert geen flapuit. Ze mag dan wel naturel zijn, op veel controversiële uitspraken zul je haar niet betrappen. En als ze het toch doet, dan schrikt ze er later zelf van. Kwaad spreken van een collega dóé je namelijk niet, ook al loopt die met een snor rond. Eén keer waagde Gevaert zich aan kritiek op Ekatarina Thanou. Ze kreeg de hele Griekse pers over haar heen. Maar Gevaert kreeg wel gelijk: Thanou liep niet zuiver.

Meert: "Dat was uit frustratie nadat Thanou in 2002 de finale had gewonnen voor Kim. Levorato, die derde werd, zei haar: 'Kim, jij verdient dat goud.' Kim denkt soms wel het hare van haar concurrentes maar zolang ze geen bewijs heeft, houdt ze die bedenkingen nu liever voor zich."

Wilfried Meert durft er zijn twee handen voor in het vuur te steken dat Gevaert clean loopt. Het kan ook geen toeval zijn dat tijden onder de elf seconden op de 100 meter steeds zeldzamer zijn. Als rolmodel, en Gevaert neemt dat niet licht op, kan ze zich dat ook niet permitteren.

De spurtster heeft er ook alle belang bij om niet aan het verboden spul te zitten, want naast een sportieve sanctie riskeert Gevaert dan ook haar voornaamste bron van inkomsten kwijt te raken: sponsoring. "Het staat duidelijk in haar contracten dat ze niets mag doen wat het imago van haar sponsors schade berokkent", zegt Evert Maeschalck, die voor SEM werkt, het sportmarketingbureau dat Gevaert onder zijn cliënteel telt. "In sommige gevallen staat heel specifiek dat ze niet op doping mag worden betrapt."

Momenteel heeft Gevaert vier eigen sponsors. Cronos is een IT-bedrijf dat al jaren met haar werkt, net als Go Active (een 'gezonde' branche van McDonald's) en sportkledingfabrikant Nike. Onlangs bereikte Gevaert ook een deal met horlogemaker Omega. "Waarom Kim?" Eric Vanderhoeven, brand manager van Omega, moet niet lang nadenken. "We wilden een ambassadrice die elegantie, klasse en intelligentie uitstraalde. Kim Clijsters stond ook op de shortlist, maar zij heeft toch een heel ander soort van uitstraling."

Wie even op de website van Omega surft, ziet al snel wat Vanderhoeven bedoelt. De Zwitserse firma werkt met onder meer Nicole Kidman, Cindy Crawford en Anna Kournikova. Met stijlvolle babes dus. Vanderhoeven: "En toch gaan we Kim niet als een babe uitspelen. Het is gewoon van een heel ander niveau dan Veet (ontharingscrème) en Milner (kaas), waar Kim voordien voor poseerde. Dit is van een heel andere orde."

Dat Gevaerts X-factor niet ten volle wordt benut, is op vraag van de atlete zelf, zegt Maeschalck. "Kim voelde zich er niet gelukkig bij dat ze steeds meer als een babe werd opgevoerd, zoals in P Magazine. Dat soort fotoshoots doet ze ook niet meer. Ze heeft er geen spijt van, dat niet, maar ze wil voortaan afgebeeld worden als sportster. En wij houden ons aan die keuze."

Sinds 2000 laat Gevaert zich bijstaan door Maeschalck en co. Of dat dan nodig was? Meert: "En of. Het was verstandig om met een professioneel kantoor in zee te gaan want als ze niet wordt afgeschermd, dan kan Kim hele dagen niets anders doen dan interviews geven of poseren. Dat zou haar coach Rudi Diels maar niets vinden."

Nu Gevaert zich vier jaar lang Europees kampioene mag noemen, zal de interesse alleen maar toenemen. Maeschalck werd gisteren de hele dag platgebeld door potentiële nieuwe sponsors. Maeschalck: "En om de twee minuten krijg ik een mail binnen met vragen voor Kim. Het is echt fenomenaal. Ik ben er zeker van dat Kim makkelijk tien sponsors kan vinden, maar dat zou te veel verplichtingen met zich brengen. Al die actes de présence en fotoshoots moeten in haar kalender passen. We zijn dus selectief, anders kun je die sponsors geen waar geven voor hun geld."

Reikt die interesse nu tot over de landsgrenzen of blijft 'la Gevaert' vooral een fenomeen in België? Maeschalck: "Voor Omega is het voorlopig tot België beperkt maar de optie bestaat dat ze als Europese ambassadrice wordt benut. Het kan dat er op termijn pancartes van haar in winkels over heel Europa opdagen. En ook bij Nike heeft ze een internationaal contract."

Meert is er van zijn kant niet zo zeker van dat er commercieel veel zal veranderen voor zijn gouden sprintbom. Per slot van rekening kan ze haar truitje niet volkleven met logo's, zegt hij, ook al omdat de reglementen dat niet toestaan. Alleen kledingsponsors zijn toegelaten en op Olympische Spelen is het nog strenger: alleen de kledingsponsor van het nationale olympische comité mag zichtbaar zijn. "An sich zal er niet veel veranderen want ze was al populair voor dit EK."

Volgens Meert ligt de meerwaarde van haar titel in het ontvangen van startgelden, waar ze voorheen nooit 'recht' op had. Meert: "Dat is meestal het privilege van olympische en wereldkampioenen, maar Kim zal nu toch wel een beloning verwachten. Al blijft het prijzengeld het belangrijkste. Op Golden Leaguemeetings is een zege op de 100 meter 15.000 euro waard, terwijl de achtste toch nog 1.500 euro krijgt."

Terwijl Meert al zijn contacten en connecties moet aanspreken om minder illustere atleten zoals Veerle Dejaeghere of Joeri Janssen aan een uitnodiging voor een Golden League te helpen, is Kim Gevaert wél overal welkom. Meert: "Voor Berlijn had Kim al toegezegd maar intussen kreeg ik ook al de meetingdirecteur van Zürich aan de lijn. Maar dat is te veel: woensdag zal Kim stikkapot zitten na alle feestjes en interviews. Om dan twee dagen later in Zürich te lopen, waar alle Amerikanen uitgerust aan de start staan, moet je wel gek zijn. Zo'n geldwolf is Kim niet."

Uiteindelijk houdt Gevaert nog het meeste over aan haar publicitaire contracten, concludeert Meert. "Vergeleken met wat er in het tennis of het voetbal te verdienen valt, is dat in de atletiek uiteraard zakgeld. Maar het zal toch van haar sponsorgeld zijn dat Kim een spaarpot kan aanleggen." Maeschalck: "In 2000 haalde ze ook al inkomsten uit sponsoring maar dat was eerder beperkt. Nu haalt ze vooral veel uit haar portretrechten." Wedden dat de kassa nu dan luid rinkelt?

Manager Evert Maeschalck:

Kim voelde er zich niet gelukkig bij dat ze steeds meer als een babe werd opgevoerd. Dat soort fotoshoots doet ze niet meer

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234