Zaterdag 07/12/2019

'Kilometerkaart' voor tweedehandsauto's in de maak

De regering werkt aan een wet die de centrale registratie van de kilometerstand van wagens regelt. Daardoor kunnen kopers van tweedehandswagens meteen zien of er met de meter geknoeid is.

Brussel

Eigen berichtgeving

Freek Smets

Fraude met de kilometerteller van tweedehandswagens is een oud zeer. Tot een aantal jaar geleden was knoeien met de kilometerteller niet strafbaar, waardoor heel wat kopers van een tweedehandswagen een wrak in handen kregen dat veel meer slijtage had dan de meterstand deed vermoeden.

Na een studie van de automobilistenbond VAB uit 1998, waaruit bleek dat bij 80 procent van de tweedehandswagens geknoeid was, kwam er een wet die fraude met de kilometerteller strafbaar maakte. Die deed het aantal fraudegevallen al gevoelig dalen. Bovendien liet de wet de sectorfederaties toe een centrale databank op te richten, waarin af en toe de kilometerstand en het chassisnummer van elke wagen genoteerd moest worden.

"Sindsdien heeft de sector een hele infrastructuur op poten gezet om die registratie van de kilometerstanden mogelijk te maken", zegt Joost Kaesemans van Febiac, de federatie van de auto-industrie. De gegevens over de kilometerstand worden al sinds 1999 genoteerd in de erkende centrales van de autokeuring.

Febiac en Federauto, de federatie van garagehouders en autoherstellers, deed intussen ook proeven voor de invoering van de zogenaamde 'car pass'. Via dat databanksysteem kunnen kopers van een tweedehandswagen de gegevens over de kilometerstanden opvragen. Zo wordt fraude bijna onmogelijk. Maar de car pass, die gebaseerd is op het Nederlandse systeem van de Nationale Auto Pas, is nog niet veralgemeend omdat er nog altijd geen wettelijk kader is. "De tests dienden vooral om na te gaan of het project financieel en logistiek haalbaar was", aldus Kaesemans. Sindsdien pleiten de automobielfederaties voor een wettelijke erkenning van het systeem.

Maar nu lijkt er stilaan schot in de zaak te komen. In april, aan het einde van de vorige legislatuur, diende de regering een wetsvoorstel in dat de invoering van de car pass definitief moet regelen. "Het voorstel bestaat erin om een centrale database in te voeren waar alle kilometerstanden geregistreerd worden", zegt minister van Consumentenzaken Freya Van den Bossche (SP.A). "Daarnaast zal elke wagen een kaart meekrijgen met daarop de kilometerstanden." Telkens als een wagen bij een garagehouder of dealer binnen wordt gebracht voor onderhoud of herstelling, zal de meterstand genoteerd worden.

Het voorstel moet eerst nog wel door de ministerraad goedgekeurd worden. Dat had afgelopen vrijdag al moeten gebeuren, maar de beslissing is uitgesteld. Daarna moet het voorstel nog door het parlement. Van den Bossche verwacht dat de wet pas ten vroegste volgend jaar van kracht zal zijn.

Rest de vraag wie de centrale database zal betalen. "De kosten zullen worden gedragen door de sector zelf", denkt Kaesemans. "De car pass zal waarschijnlijk betalend worden. De consument zal ongeveer 10 euro moeten betalen voor het pasje. Maar dat is maar een kleine kost in vergelijking met de zekerheid die de kaart geeft bij aankoop van een tweedehandswagen."

Regering werkt aan wettelijke regeling voor 'car pass'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234