Woensdag 16/06/2021

Mobiliteit

Kilometerheffing trucks: 8 euro voor traject Antwerpen-Brussel

Vanaf 1 april 2016 betalen vrachtwagenchauffeurs tot 20 eurocent per kilometer om een rit af te leggen. Dat blijkt uit de tarieven voor de kilometerheffing die de Vlaamse regering heeft vastgelegd. "Door de maatregel stimuleren we de vergroening van het wagenpark, en met de opbrengst kunnen we 100 miljoen euro extra investeren in ons wegennet", zegt minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA).

De Vlaamse regering heeft eindelijk een akkoord bereikt over de tarieven van de kilometerheffing voor vrachtwagens. Dat is een belasting waarbij een bedrag per kilometer wordt aangerekend. In ruil wordt het huidige eurovignet afgeschaft. Het nieuwe systeem wordt op 1 april 2016 ingevoerd. "Heel de wereld rijdt over Vlaamse wegen, maar tot nu toe betaalden alleen de Vlamingen. Dat verandert nu", zegt minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA).

Vrachtwagenchauffeurs betalen tussen 7 en 20 eurocent per kilometer. Het bedrag is afhankelijk van het gewicht, de uitstoot en het type vrachtwagen. Een voorbeeld: wie met een zware (+32 ton) en vervuilende vrachtwagen van Antwerpen naar Brussel rijdt, betaalt in totaal 8 euro. Hij legt immers 40 kilometer af aan een tarief van 0,2 euro per kilometer. Wie datzelfde traject met een lichte (-12 ton) en zuinige vrachtwagen aflegt, betaalt slechts 2,96 euro.

310 miljoen euro opbrengst, eurovignet sneuvelt

De opbrengst van de kilometerheffing voor vrachtwagens wordt geschat op 310 miljoen euro per jaar. De binnenlandse transportsector krijgt er wel wat voor terug. Zo wordt het eurovignet afgeschaft en wordt de verkeersbelasting verlaagd tot het Europees toegelaten minimum (voor de kleinste vrachtwagens wordt ze zelfs afgeschaft). Er komt bovendien 100 miljoen euro bij voor het budget voor wegeninfrastructuur, een uitbreiding met zowat 30 procent.

De heffing zal gelden op alle wegen waar nu het eurovignet geldt, al zijn er ook vrijstellingen. In de havengebieden moet niet worden betaald en op de N49 tussen Westkapellen en Zelzate evenmin. Naar en in de Liefkenshoektunnel zal de heffing ook niet van toepassing zijn, al zal daar, zoals nu, tol worden betaald. Op die manier moet, volgens Weyts, de Liefkenshoektunnel een interessant alternatief worden.

Verzachtende maatregelen

Bovendien grijpt de regering de kilometerheffing aan om de loonkosten te verlagen. Transporteurs mogen hun kilometerheffing volledig aftrekken van de vennootschapsbelasting en zelfs van de personenbelasting. Volgens de regering zijn de verzachtende maatregelen nodig om discriminatie tussen de buitenlandse en binnenlandse transportsector te vermijden.

Weyts: "Door deze maatregel stimuleren we de vergroening van het wagenpark, en met de opbrengst kunnen we extra investeren in ons wegennet, zoals in de Brusselse ring en de A12."

"Zware domper"

"Het blijft een zware domper voor de transportsector", reageren drie organisaties uit de sector. De flankerende maatregelen die de Vlaamse waartoe de Vlaamse regering zich engageert, zijn "allesbehalve concreet", zeggen Febetra, Transport & Logistiek Vlaanderen en UPTR in een gezamenlijke mededeling. Ze waarderen de compensaties, maar zeggen dat die "de meerkost" van de kilometerheffing "niet compenseren".

De beroepsorganisaties vinden het "een positief signaal" dat het wegennet dat weerhouden werd minder uitgebreid is dan het eurovignetnetwerk en "dat er qua tarieven nog een kleine inspanning werd geleverd". Ook de beslissing om de landbouwvoertuigen die niet exclusief worden ingezet voor landbouwactiviteiten kilometerheffing te laten betalen, is voor de transportsector "van essentieel belang". Voor de sector is het "van cruciaal belang" dat er voldoende gerichte controles zullen zijn "om elk misbruik aan banden te leggen".

TLV, FEBETRA en UPTR zullen de verkregen informatie nu voorleggen aan hun achterban "en zich beraden over verdere stappen".

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234