Zaterdag 08/05/2021

Kilometerheffing

Kilometerheffing: hoe werkt het?

Weyts noemt het nieuwe systeem rechtvaardig:
Weyts noemt het nieuwe systeem rechtvaardig: "Chauffeurs die de wegen minder belasten moeten ook minder betalen."Beeld Eric De Mildt

Vanaf 1 april 2016 betalen vrachtwagenchauffeurs 7 tot 20 eurocent per afgelegde kilometer. Dat blijkt uit de tarieven voor de kilometerheffing die de Vlaamse regering heeft bekendgemaakt.

De ministers van N-VA, CD&V en Open Vld hebben eindelijk een akkoord bereikt over de tarieven van de kilometerheffing voor vrachtwagens. Dat is een belasting waarbij een bedrag per kilometer wordt aangerekend. In ruil wordt het forfaitaire eurovignet afgeschaft. Bedoeling is de wegenbelasting eerlijker te verdelen. Wie veel rijdt, zal meer betalen. Wie minder rijdt, betaalt minder. Het nieuwe systeem start op 1 april 2016.

Concreet zal elke vrachtwagenchauffeur een On Board Unit (OBU), een kastje op het dashboard, moeten ophalen aan een verdeelpunt. In ruil betaalt de chauffeur een waarborg en kiest hij het gewenste betaalmiddel. Vanaf dan kan hij zorgeloos over het Vlaamse wegennet bollen. Satellieten registreren intussen welke afstanden de vrachtwagen aflegt en op welke wegen. Die informatie wordt draadloos doorgeseind aan een verwerkingscentrum, waar de factuur wordt opgemaakt.

Minimaal 7 en maximaal 20 cent per kilometer. Dat is het bedrag dat chauffeurs zullen moeten betalen. Het is afhankelijk van het gewicht en de uitstoot van de vrachtwagen. Wie bijvoorbeeld met een zware en vervuilende vrachtwagen van Antwerpen naar Brussel rijdt, betaalt in totaal 8 euro. Hij legt immers 40 kilometer af tegen een tarief van 0,2 euro per kilometer. Wie datzelfde traject met een lichte en zuinige vrachtwagen aflegt, betaalt slechts 2,96 euro.

Havens vrijgesteld

Minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) noemt het nieuwe systeem rechtvaardig. "Nu rijdt de hele wereld over Vlaamse wegen, maar betalen alleen de Vlamingen. Dat verandert", zegt Weyts. Bovendien betaalt elke vrachtwagenchauffeur nu nog hetzelfde bedrag, ongeacht de afstand die hij aflegt. Weyts: "Binnenkort moeten chauffeurs die de wegen minder belasten ook minder betalen. Wie onze wegen meer belast, betaalt meer."

Toch is de regering mild voor de transportsector. De aangekondigde tarieven liggen aanzienlijk lager dan die van de kilometerheffing in Duitsland. Tegelijk krijgt de sector er heel wat voor terug. Zo wordt het eurovignet afgeschaft en wordt de verkeersbelasting verlaagd tot het Europese minimum, voor de kleinste vrachtwagens zelfs afgeschaft. De kilometerheffing wordt ook volledig aftrekbaar van de vennootschaps- en personenbelasting.

Bovendien moeten vrachtwagens niet op elke weg betalen. Om de concurrentiepositie van de Vlaamse havens te vrijwaren, worden de havengebieden in Antwerpen, Brugge, Gent en Oostende vrijgesteld van de kilometerheffing. Dat geldt ook voor de Liefkenshoektunnel in Antwerpen, waardoor die - ondanks het behoud van de bestaande tolheffing - aantrekkelijker wordt en de file op de Antwerpse ring zou afnemen.

De kilometerheffing komt er enkel op grote verkeersassen, niet op lokale wegen.

De wegen waar een kilometerheffing zal gelden. Beeld dm
De wegen waar een kilometerheffing zal gelden.Beeld dm
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234