Maandag 28/09/2020

Review

'Killzone: Shadow Fall' is gelukkig niet de enige PS4-shooter

Beeld Sony PlayStation

Bij een nieuwe gameconsole hoort ook een nieuwe 'first person shooter', het spellengenre dat nog steeds de voorkeur wegdraagt bij de meeste hardcoregamers. Sony zette voor de PlayStation 4 meteen de zware artillerie in: aflevering vier in hun iconische 'Killzone'-reeks. Maar dat schept ook meteen al torenhoge verwachtingen.

Wat een loodzware thematiek koos de Amsterdamse PlayStationstudio Guerrilla Games om de plot van 'Killzone: Shadow Fall' te dragen: aan het begin van deze vierde aflevering uit de reeks sf-shooters is de fascistoïde Helghast-beschaving nog steeds verslagen, maar hebben de overblijfselen van het rijk zich gevestigd in een van de grote steden van de als overwinnaars uit de grote oorlog gekomen Vektans. De stad heet nu New Helghan, en is door een hoge muur verdeeld tussen de twee erfvijanden: het roept meteen akelige associaties op met historische en hedendaagse sores op deze planeet, zoals het Israëlisch-Palestijnse conflict en het decennia durende schisma tussen de 'vrije' wereld en die van het communisme, dat tot 1989 naar zijn toppunt was gedreven in de Berlijnse muur.

Het verhaal van deze bij momenten verdraaid epische shooter hakt er evengoed in, en laat al snel blijken dat een oorlog nooit een echte overwinnaar heeft. Maar op naar het belangrijkste, en het slechtste nieuws dat we u in deze review moeten brengen: tegen de tijd dat u de noodlottige finale van dat verhaal aanvat, hebt u helaas een redelijk doorsnee shooter moeten doorworstelen. Eén die een - zeker voor de relatief korte tijd die de ontwikkelaars konden doorbrengen met de PlayStation 4-hardware - bloedmooie en onwaarschijnlijk gedetailleerde spelwereld presenteert, en zeker voor gevorderde spelers een deftige moeilijkheidsgraad heeft. Maar die tegelijkertijd ook een game-ervaring toont waarvan de naden iets te vaak zichtbaar zijn. De choreografie van aanstormende tegenstanders in de singleplayer is stroef en slecht gedoseerd, en het levelontwerp doet u als speler onnodig vaak verloren lopen.

Beeld Sony PlayStation

De belangrijkste gimmick die de makers aan de game toevoegden, een 'drone' die u bijstaat in de strijd, is een mooie trouvaille, en maakt ook als een van de eerste gebruik van die touchpad die bovenop de PS4-controller staat. Maar hoe welgekomen die nieuwe gameplaymechaniek ook is, en hoe onmisbaar u hem ook zult vinden in het heetst van het gevecht: de manier waarop u daarvoor de touchpad moet gebruiken staat - met gewoon vier windstreken waarin u uw duim mag bewegen - gewoon gelijk aan het memoriseren en indrukken van vier extra knoppen.

We willen 'Killzone: Shadow Fall' niet helemaal de grond inboren: als het uw enige overblijvende optie voor een PS4-shooter is, zult u er meerdere avonden plezier aan hebben. Maar verwacht er géén instantklassieker van. En als u 'Battlefield 4' of 'Call of Duty: Ghosts' (in precies die volgorde) nog niet in huis had: kijk eerst eens naar de PS4-versie van die najaarsshooters.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234