Zaterdag 25/01/2020

Kijken mag, kopiëren zéker

Ze hebben een Instagram-account waarop ze naar hartenlust foto's van hun outfits posten en daar worden ze bijzonder goed voor betaald. Omdat hun volgers meteen daarna naar de winkel lopen om hun look te kopiëren.

'Ik word betaald om dingen te posten, zo simpel is het'

De Belgische Aurélie Van Daelen (29) is een van onze belangrijkste modebloggers. Ze woont intussen in Rijsel.

Welgeteld 617.000 volgers telt haar Instagram-account. "Ik word steeds vaker herkend op straat. Mijn moeder was dit weekend op vakantie met mijn zoontje. Hij wou op restaurant aardbeien bestellen, maar dat kon niet. Dus gaf een andere klant haar aardbeien aan hem, omdat ze hem herkend had van mijn blog. Geweldig, niet?"

Haar ongelooflijke succes verklaart ze door het feit dat ze gewoon zichzelf is gebleven. "Veel Instagrammers zijn meisjes die gephotoshopt of graatmager zijn. Ik kan niet eens met Photoshop werken. Ik heb niet het perfecte lichaam, I'm the girl next door. Wat zij draagt, kan ik ook dragen, denken mensen. Ik krijg dagelijks mails binnen met vragen over mijn looks, dat doet me plezier." Instagram ziet ze als stijladvies aan haar volgers. Je bent tenslotte influencer of je bent het niet.

Vijf jaar geleden is ze begonnen. "Eind vorig jaar heb ik alle foto's gewist omdat ik ze niet mooi genoeg vond. Sindsdien hecht ik daar veel meer belang aan. Rond die tijd ben ik ook begonnen met een blog over mijn leven."

Ze heeft wel iets met roem. Ze nam deel aan de Franse versie van Big Brother en is even televisiepresentatrice geweest. "Ik kon voor tv blijven werken, maar ik heb voor mijn hart gekozen. Dat was de blog en mijn Instagram-account."

Instagrammen is een fulltime job. "Ik ben een soort van journaliste, alleen werk ik niet voor een magazine." Ja, ze leeft van haar internetactiviteiten, daar maakt ze geen geheim van. Haar businessmodel is erg eenvoudig. "Ik word betaald om dingen te posten, zo simpel is het. Natuurlijk, soms maak ik uitzonderingen: als ik een Gucci-tas zou mogen uitkiezen, ga ik daar geen geld voor vragen. Ik werk nu samen met Zalando; per maand krijg ik een saldo waarmee ik outfits kan kiezen. Omdat mijn volgers mijn stijl liken, gaan ze die looks ook aanschaffen."

Ze benadrukt dat ze niets post wat ze niet zelf zou dragen. "Een appelgroene K-way zou ik nooit posten, ook al bieden ze me er 5.000 euro voor. Ik heb ook al nee gezegd tegen whitening-producten voor je tanden."

Dat ze zo veel volgers heeft, zorgt wel eens voor naijver onder haar collega's. "Er is jaloezie in dit wereldje, zeker. Maar mijn succes is er niet voor niks gekomen hé. Als anderen mijn bereik niet halen, hebben ze gewoon niet hard genoeg gewerkt. Men denkt vaak dat ik alleen maar naar feestjes en events ga, maar ik zit elke dag uren achter mijn computer te mailen om deals te sluiten. Ik heb de lancering gedaan van Scandal, het nieuwe parfum van Gaultier, ik was er de enige Belgische blogster. Jean Paul Gaultier was er ook en de sfeer was echt scandaleus, met naakte vrouwen en pin-ups, heel heel tof. En ik ben ook ambassadrice van de Elite Look, ik heb een wagen waar in het groot 'Elite' op staat. (lacht)

Dat ze werkt voor wat wel eens als een bijzonder oppervlakkig medium wordt gecatalogeerd, daar is ze zich heel goed bewust van. "Instagram is oppervlakkiger dan een blog, dat besef ik ook wel. Maar dat is het concept hé: een foto met een legende, meer hoeft het soms echt niet te zijn."

aurelievandaelen.com

'Mijn volgers zouden het merken, mocht ik iets promoten waar ik niet achter sta'

Maxim Magnus (19) is transgender en wil geen sloten geld verdienen met Instagram

Maxim Magnus is een buitenbeentje onder de influencers: ze heeft niet echt de ambitie om van haar Instagram-account - ze heeft 18.500 volgers - te leven. De jonge Antwerpse die in Londen mode studeert, ziet eruit om door een ringetje te halen. Wie niet beter wist, zou nooit kunnen raden dat ze een goed jaar geleden nog gevangen zat in een mannenlichaam. "Vier jaar geleden ben ik met Instagram begonnen, maar het modegedeelte is er pas sinds een jaar of twee bijgekomen. In het begin was het allemaal wat meer persoonlijk."

Grote verwachtingen had ze niet toen ze begon. "Het was eerder van: hier is mijn leven, en dat is het." (lacht) Ze wil zich immers niet verkopen, zegt ze daar zelf over. "Ik zeg tegen heel veel dingen nee. Mijn account is niet iets waarvan ik wil leven, al is het wel leuk als ik deals kan sluiten. Maar het is zeker geen must. Ik bouw liever een band op met merken dan constant campagnes te doen. In the long run levert dat laatste toch niet zoveel op. Tegenwoordig worden trouwens vooral de minder commerciële influencers benaderd door merken omdat mensen de anderen steeds minder geloven. Echt, mijn volgers zouden het merken, moest ik iets promoten waar ik niet achter sta."

Instagram ziet ze als een goede meerwaarde voor haar carrière - ze wil later stylist worden of in de PR-wereld werken.

Haar succes heeft volgens haar deels te maken met het feit dat ze transgender is, al hoopt ze dat het net zo goed komt omdat ze een leuke stijl heeft. "Ik krijg veel berichtjes van mensen die zeggen dat ze mijn foto's heel inspirerend vinden, ik maak dus wel iets los."

Ze werkt onder andere samen met make-upmerk MAC, en met Zalando. "Ik heb dankzij hen al ontzettend leuke feestjes meegemaakt, heb zelfs Vivienne Westwood (legendarische Britse ontwerpster, red.) ontmoet, dat is fantastisch natuurlijk." Ooit wil ze samenwerken met de Amerikaans ontwerper Alexander Wang. "Hij kiest individuen die meer zijn dan een mooi gezicht. Mensen uit de LGBTQ-gemeenschap, bijvoorbeeld."

Het wereldje is soms oppervlakkig, dat geeft ze zelf toe. "Op sommige events verveel ik me en weet ik: ik sta hier enkel maar voor de foto en that's it. Ik probeer daarvan weg te blijven, maar soms kun je dat echt niet vermijden."

En ja, ze heeft voorbeelden maar dat zijn niet de top-influencers. Vooral modellen volgt ze. "Ik kijk heel erg op naar Bella Hadid, ik heb haar al gezien op London Fashion Week. Die is even mooi als op de foto, echt een topwijf."

Of ze zich een rolmodel voelt voor jonge vrouwen? Toch wel. "Ik krijg berichtjes van jonge vrouwen die me inspirerend noemen. Maar ik zou me nooit een rolmodel noemen. Nog niet." (lacht)

Ze is van plan om zo lang mogelijk door te gaan met haar account. "Ik zie wel hoe mijn carrière evolueert en hoe dat met mij mee kan groeien. Maar los van de deals is de feedback van mijn volgers het leukst, echt waar. Daar doe ik het allemaal voor."

Instagram: @maximmagnus

'Op een afterparty stond ik naast Paris Hilton te feesten. Ik heb toch iets bereikt, dacht ik toen'

Matthias Geerts (22) is de mannelijke Instagrammer met de meeste volgers van ons land. Hij woont in Antwerpen.

Hij is nauwelijks 22, maar toch is hij met meer dan 266.000 volgers al jaren de grootste mannelijke Instagrammer van België. Hij heeft zelfs een pak meer volgers in de States dan in zijn thuisland. "Ik ben vier jaar geleden begonnen op Lookbook, een Facebook voor fashion bloggers waarop je je looks kon delen. Naarmate Instagram populairder werd, ben ik ook daarop beginnen posten. Ik had snel een paar duizend volgers, ben ook een paar keer gefeatured op de popular page, waardoor er nog meer volgers bijkwamen. Een samenwerking met H&M heeft ook veel bereik opgeleverd."

Hij is ermee begonnen voor de fun en omdat hij een passie heeft voor mode. "Er waren internationaal amper mannenblogs, in België zelfs geen enkele. Maar ik wou het niet louter als hobby doen. En kijk, in oktober vorig jaar is het gelukt om er een voltijdse job van te maken. We zijn intussen zelfs met drie: een freelance schrijver en mijn beste vriend, die mee de reisreportages maakt voor op mijn blog."

Dat wordt opgemerkt. Ook internationaal. Hij wordt uitgenodigd door Dolce & Gabbana in Milaan - "Op hun afterparty heb ik naast Paris Hilton staan feesten: ik heb toch iets bereikt, dacht ik toen." En de dag na dit interview vertrekt hij voor twee dagen naar Parijs voor de lancering van een nieuw Givenchy-parfum.

Hij wil vooral niet oppervlakkig overkomen, benadrukt hij. Daarom heeft hij naast zijn Instagram-account ook een blog. "Daarop schrijf ik welk kostuum je op een trouwfeest aan moet, hoe je een das moet knopen... het gaat daar niet enkel om wat ik zelf draag." Hij beseft heel goed dat influencers niet altijd serieus worden genomen. "We hebben er nooit voor gestudeerd en ineens zit zo'n influencer front row, iets waarvoor een journalist jaren heeft moeten werken. Dat kan steken, ja. Ik weet het, soms zie je blogposts gebaseerd op niks."

Of hij veel invloed heeft? Hij denkt van wel. "Ik heb een toegankelijke stijl: ik draag Tommy Hilfiger, maar net zo goed een hoodie en een gescheurde jeans. Veel mensen kunnen zich in die stijl vinden."

Vroeger moest hij op zoek naar merken om mee samen te werken, nu krijgt hij zelf aanvragen. "Ik ben onlangs gevraagd door Louis Vuitton. Dat vond ik moeilijk, want ik wil het vooral hebben over affordable fashion. We hebben nu een overeenkomst waarin staat dat ik mag mixen met goedkopere merken. Dat Vuitton mij aansprak om brand ambassador in België te worden: geweldig, natuurlijk."

Hij wil duidelijk stellen dat hij, in tegenstelling tot vele anderen, niet voor alles betaald wordt. "Een vegan sneakermerk had me enkele paren opgestuurd en ik post daarover, ook al levert het niet meteen geld op. Het jaar daarop stellen we voor om hetzelfde te doen, maar dan tegen betaling."

Ja, hij is er zich goed van bewust dat zijn verhaal eindig is. Maar er is een plan B. "Ik wil van MattGStyle een platform maken voor mode, reizen en grooming. De dag zal komen dat ik niet meer mooi genoeg ben om zelf model te staan, dus ga ik andere infuencers inschakelen. Maar voorlopig kan ik nog wel even doorgaan." (lacht)

MattGStyle.com

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234