Donderdag 30/03/2023

Televisie

Kijkcijfers Netflix concurreren met traditionele tv

null Beeld © rv
Beeld © rv

De kijkcijfers van Netflix zijn een goedbewaard geheim, maar voor een keer lichtte het Amerikaanse onderzoeksbureau Nielsen een klein tipje van de sluier. Tijdens een bijeenkomst maakte Nielsen, dat sinds vorig jaar de kijkcijfers van streamingdiensten als Netflix meet, gaf enkele cijfers vrij.

JAN DEBACKERE

De eerste aflevering van de Netflix-reeksOrange is the New Black, die twee weken geleden online kwam, werd tijdens de eerste drie dagen 6,7 miljoen keer bekijken. 5,9 miljoen mensen keken in diezelfde periode meteen ook naar de tweede aflevering van de reeks. Orange is the New Black zit daarmee bij de beter scorende reeksen van de betaalzenders. De aflevering van Game of Thrones haalde diezelfde week bijvoorbeeld 10,4 miljoen kijkers, terwijl Major Crimes er 5,8 miljoen had. Op Hulu, een ander Amerikaans streamingplatform, haalden de herhalingen van Seinfeld tijdens de eerste vijf dagen dat ze beschikbaar waren 706.000 kijkers.

Weinig verrassend is dat de abonnees van Netflix en co. ook een stuk jonger zijn dan de gemiddelde tv-kijker. Bij Breaking Bad bijvoorbeeld, dat in de Verenigde Staten op AMC te zien is, was 44 procent van de Netflix-kijkers tussen de 18 en 34 jaar jong. Op AMC was dat slechts 24 procent. Volgens Nielsen hebben 52 procent van de Amerikaanse gezinnen nu een abonnement op een streamingplatform. Twee jaar geleden was dat 40 procent.

De kijkcijfers zijn voor Netflix minder belangrijk omdat het niet afhankelijk is van reclamegeld. Voor tv-studio's die reeksen of films aan de streamingplatforms zijn ze wel belangrijk omdat ze inzicht krijgen in de prestaties van de reeks, wat hen kan helpen bij het onderhandelen met Netflix en co.

De cijfers zijn wel moeilijker te interpreteren dan gewone kijkcijfers: Nielsen meet alleen de Amerikaanse kijkers en online kijken strekt zich over een veel langere periode uit dan het traditionele tv kijken. Bij de platforms blijven de reeksen beschikbaar en kijk je wanneer je wil.

undefined

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234