Zondag 22/05/2022

Nieuws

Kijkcijferhit: 1,7 miljoen Nederlanders zapten op Kerstmis naar knetterend haardvuur

null Beeld ANP
Beeld ANP

Een vier uur durende uitzending van een knetterend haardvuur op de Nederlandse zender SBS6 bleek op kerstdag een onverwacht groot succes. Gemiddeld stemden 281.000 Nederlandsers af op het beeld, goed voor een plek in de top 25 van best bekeken uitzendingen.

Redactie en ANP

In totaal keken gedurende de vier uur 1,7 miljoen mensen minimaal één minuut naar het haardvuur. De kijkpiek zat rond 20.30 uur, toen bijna 400.000 mensen het haardvuur aan hadden staan. De Stichting Kijkonderzoek (SKO) vermoedt dat deze piek ontstond doordat veel mensen op dat moment klaar waren met eten en uit nieuwsgierigheid even een glimp van de uitzending mee wilden pikken.

Met een gemiddelde van 281.000 kijkers deed SBS6 betere zaken dan op eerste kerstdag 2020. Toen werd om 20.30 uur de Disney-film Frozen uitgezonden. Hier keken gemiddeld 242.000 mensen naar.

Op sociale media was #haardvuur vrijwel de hele avond trending. De meningen over het haardvuur zijn behoorlijk verdeeld. Een deel van de twitteraars vindt het uitzenden van een haardvuur maar onzin, anderen zeggen het juist een leuk idee te vinden. Veel mensen stoorden zich er wel aan dat het logo van SBS6 de hele tijd in beeld te zien was.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234