Zaterdag 27/11/2021

Kiezen tussen lingerie en Lazarus

LOKEREN

Ouderwetse rock-’n-roll. Zou dat de lijm geweest zijn die Anouk (HH) zondagavond aan The Scabs (HHHH) moest binden tijdens de Lokerse Feesten? Hoewel originaliteit zelden de bovenhand haalde in beide shows bleken de Rolling Stones uit Diest duidelijk het meest vastbesloten om het concert van hun leven te geven op de Grote Kaai.

“Buttfucking pussy!” Met een blik die afschuw verried, beet Anouk dat een onverlaat in het publiek toe nadat die iets schimmigs naar het podium geroepen had. Na meer dan tien jaar in de business is de Haagse diva duidelijk even pittig als grillig gebleven. Zo flirtte ze het ene moment met de eerste rijen of pronkte ze met haar lingerie, om het volgende moment zonder reden in de coulissen te verdwijnen (twee keer tijdens de show) of een aangeschoten kerel in het publiek te viseren.Zou dat oncontroleerbare temperament Anouk er onlangs ook toe aangezet hebben haar hele band te ontslaan? Of lagen “artistieke meningsverschillen” daaraan ten grondslag? De nieuwe songs die ze uittestte op het publiek waren immers niet van die aard dat ze er straks heel wat zieltjes mee zal winnen. Meer nog, ‘Three Days in a Row’ klonk zo doordeweeks dat die song alleen maar een alibi kon zijn om Anouks vocale kracht breeduit te etaleren. Een andere nieuwkomer, ‘Today’, had al even weinig om het lijf: een setje afgeraffelde riffs en een half geslaagd oehoe-refreintje deden haar daar de das om.Het was wel moedig om publieksfavoriet ‘Nobody’s Wife’ zo vroeg in de set te smokkelen en met de furieuze oplawaaien ‘More Than You Deserve’ en ‘Jerusalem’ te eindigen. Anouks vers aangeworven gitaristen maakten in die songs overigens een veel levendigere indruk dan La Teeuwen. Maar wat kun je eigenlijk nog verwachten van iemand die optreden sinds kort omschrijft als “je clownspakkie aantrekken en een apendansje opvoeren”?Hetzelfde zou je met enige slechte wil kunnen beweren over Willy Willy van het herenigde The Scabs, die alle kneepjes en clichés uit het rock-’n-rollhandboek tot in de details beheerste op het podium. Maar wat een genot om hem die gitaar afwisselend te zien ranselen en koesteren in ‘She’s Jivin’, ‘Nothing on My Radio’ en ‘Let’s Have a Party’.Zelfs de anders zo flegmatieke Jan Hautekiet bleef er niet onbewogen onder, terwijl hij aan de toetsen gelijke tred probeerde te houden met een wervelende blazerssectie in ‘Money Making’, aangekondigd als “een song voor de echte fans”.

Dronkemanslied

Alleen het akoestische ‘Barkeep’ vormde een wankel rustpunt in die set. Dan waren wij veeleer te vinden voor dat andere dronkemanslied, ‘Robbin’ the Liquor Store’, al drukte zanger Guy Swinnen iedereen eerst op het hart om “toch veilig naar huis te rijden”.Ook knap: drummer Franky Saenen die zich een weg zong door CCR’s ‘Fortunate Son’, Swinnen en Willy Willy die Neil Youngs ‘Rockin’ in the Free World’ voor hun rekening namen en een geinige flard ‘The Magnificent Seven’ van The Clash. Dat songs van eigen makelij, zoals ‘Hard Times’ en ‘Matchbox Car’, niet verbleekten in de aanwezigheid van die classics, sprak duidelijk voor The Scabs. Niet álle reünies hoeven je diepste wantrouwen op te wekken.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234