Zaterdag 19/06/2021

Voor u uitgelegdReizen

Kies ik beter een coronavoucher of een terugbetaling? De belangrijkste reisvragen beantwoord

null Beeld Reporters / PPE
Beeld Reporters / PPE

Je zou het bijna vergeten nu iedereen weer reisplannen maakt, maar heel wat mensen hebben nog aanzienlijke bedragen tegoed van reizen die vanwege corona niet zijn doorgegaan. Wie voor terugbetaling koos, twijfelt of hij of zij wel de juiste beslissing nam. Samen met sectorexperts zetten we de regels op een rij en geven we advies voor concrete gevallen van lezers.

WAT MET GEANNULEERDE REIZEN?

In februari boekte ik bij een reisorganisatie een pakketreis naar Noorwegen die zopas is geannuleerd. Ik heb de keuze tussen een coronavoucher, zodat ik kan omboeken, of ik kan mijn geld terugvragen. Wat is de beste keuze?

Volgens de wetgeving moeten reisorganisatoren een geannuleerde reis normaal gezien binnen veertien dagen terugbetalen. Maar die hebben ook al geld betaald aan buitenlandse leveranciers, zoals luchtvaartmaatschappijen, dat ze niet direct terugkrijgen. Tot gisteren (19 juni) gold voor georganiseerde pakketreizen bij wijze van uitzonderingsregime de coronaregeling voor geannuleerde reizen. Daarbij heb je de keuze tussen een tegoedbon (coronavoucher) die een jaar geldig is, of terugbetaling.

Weet wel dat je pas binnen twaalf maanden na het uitschrijven van je voucher de reissom officieel kunt terugvragen aan je reisbureau. Dat heeft dan nog liefst zes maanden om de terugbetaling uit te voeren. In totaal moet je dus misschien anderhalf jaar op je geld wachten. De kans is groot dat je binnenkort of volgend jaar weer op vakantie gaat. Op dit moment lijkt de tegoedbon dan ook het handigst om zonder al te veel rompslomp het geld te recupereren, in plaats van lang te moeten wachten op de terugbetaling. De bon geldt enkel voor pakketreizen, dus als je een combinatie van vervoer en verblijf hebt geboekt. Boek je je verblijf, vlucht en huurauto zelf, dan moet je contact opnemen met de verschillende partijen en zelf een oplossing zoeken, afhankelijk van het contract.

Ik koos voor de tegoedbon, maar kan die pas volgend jaar gebruiken. Wie garandeert me dat hij geldig blijft als mijn reisorganisatie of -agent in die periode failliet zou gaan?

“Je mag zeker zijn van je geld”, zegt Mark De Vriendt, directeur van het Garantiefonds Reizen. “De overheid heeft ons, garantieverzekeraars, door een ministerieel besluit opgelegd de corona-tegoedbon 100% te dekken. Het is moeilijk in te schatten hoeveel geld we daarvoor moeten reserveren, maar consumenten kunnen gerust zijn dat ze hun geld terugkrijgen mocht er iets misgaan. De regeling is er net om faillissementen te voorkomen. De reis­secor hoopt dat de tegoedbonregeling na 19 juni verlengd kan worden, want ook na die datum zullen er nog verre reizen geannuleerd worden.” Meer info: www.gfg.be.

Ik heb zelf mijn vlucht naar de Languedoc geboekt voor juni, waarna die geannuleerd is. Van het hotel kreeg ik een tegoedbon, maar voor mijn vliegtuigtickets liet Ryanair me kiezen tussen een voucher of teruggave. Ik koos voor dat laatste, maar nu meldt Ryanair dat de betaling op zich laat wachten en vragen ze voor een voucher te kiezen. De vluchten zijn duurder geworden en dus betaal ik meer. Wat moet ik doen?

Simon November van Test-Aankoop: “Volgens de Europese regels heb je recht op terugbetaling als je vlucht wordt geannuleerd. Maar omdat vliegmaatschappijen voldoende cash willen aanhouden, proberen ze massaal vouchers op te dringen. Met zo’n voucher speelt de consument als het ware bank van de luchtvaartmaatschappij. Volgens de wet moet Ryanair binnen zeven dagen terugbetalen, maar ze beloven later terug te betalen ‘wanneer de crisis voorbij is’. Dat mag niet, maar dit zijn natuurlijk uitzonderlijke omstandigheden. Ook als reiziger moet je wat flexibel zijn en misschien wat langer wachten op de terugbetaling. Alleen mag er geen misbruik zijn. Bij Ryanair zien we dat de vouchers met alle mogelijke middelen worden opgedrongen. Dat kan niet. Je kan nooit verplicht worden een voucher te aanvaarden. Zeker nu je moet bijleggen omdat de vliegticketprijzen weer hoger liggen”

TUI past zijn politiek aan en geeft klanten die alleen een vliegticket boekten nu ook de mogelijkheid de prijs van het ticket te laten terugbetalen, in plaats van enkel een voucher aan te bieden. De reisorganisatie communiceert over enkele weken hoe de procedure precies verloopt.

Reisprobleem door corona? Bel de gratis hulplijn van Test-Aankoop: 0800/29 510.

WAT MET AL GEBOEKTE REIZEN?

Ik heb door de coronacrisis geen zin meer om dit jaar naar Spanje te reizen. Ik zie het niet zitten om de vele coronaveiligheidsvoorschriften op het strand op te volgen, en zie dat in restaurants en hotelzwembaden maar een beperkt aantal gasten wordt toegelaten. Kan ik kosteloos via de annuleringsverzekering mijn geld terugvragen omdat ik niet zal krijgen waarvoor ik geboekt heb?

Wauthier Robyns van de beroepsvereniging Assuralia is duidelijk. “Annuleringsverzekeringen gaan doorgaans uit van een lijst van omstandigheden die recht geven op tussenkomst. Noch de uitbraak van een ziekte op de bestemming, noch overheidsmaatregelen die het vakantieplezier beperken, horen tot de gebruikelijke omstandigheden.”

Simon November van Test-Aankoop adviseert toch om je reiscontract grondig na te kijken, en te checken of het correct wordt uitgevoerd. “Als er essentiële zaken aan het reiscontract veranderen, kan je als reiziger de overeenkomst beëindigen en terugbetaling vragen”, zegt November. “De wet op de pakketreizen van 2017 bepaalt dat indien zich op de plaats van bestemming of in de onmiddellijke omgeving onvermijdbare en buitengewone omstandigheden voordoen die aanzienlijke gevolgen hebben voor de uitvoering van de pakketreis, de reiziger mag annuleren en dan recht heeft op terugbetaling. Normaal gezien krijg je dan je geld terug, maar voorlopig ontvang je tot 19 juni dus een voucher.”

WAT MET NOG TE BOEKEN REIZEN?

Ik heb besloten om via een touroperator in juli een reis naar Kroatië te boeken, in de hoop dat ze doorgaat. Maar wie draait op voor de kosten als na een paar dagen verblijf mijn hotel plots quarantainemaatregelen moet invoeren? Is er een verzekeringsmaatschappij die me hiertegen kan verzekeren? Staat ‘corona’ al in bepaalde polissen?

Eerst dit: zelfs al heb je geboekt via een touroperator, je draait zélf grotendeels op voor de extra kosten. Mocht je vast komen te zitten in het hotel door quarantaine, dan is je reisorganisatie maar verplicht je drie extra hotelovernachtingen te betalen. Ook voor de terugvlucht draai je zelf op. Is een reisbijstandverzekering dan nuttig?

Simon November van Test-Aankoop: “Als je in quarantaine wordt geplaatst, voorziet een aantal reisverzekeraars in een tussenkomst voor verlengd verblijf in het buitenland om medische redenen (Globo, AG Top Bijstand, ING Lion Assistance, VAB Reisbijstand en Bijstandspakket). Het gaat om de werkelijke kosten tot een maximumbedrag per verzekerde of per incident gedurende een aantal dagen (zeven à tien, JL). Sommige verzekeraars voorzien ook in een tussenkomst bij verlengd verblijf wanneer je, zonder ziek te zijn, de terugreis niet kan ondernemen. Maar de kosten voor de terugvlucht worden niet ten laste genomen.”

Wauthier Robyns van beroepsvereniging Assuralia: “De omstandigheden waarbij de reisverzekering tussenbeide kan komen bij een onvrijwillig verlengd verblijf worden in de polissen nader omschreven. Ze verschillen dus naargelang de verzekeraar en de polis. Ik heb tot hiertoe geen weet van polissen die specifiek melding maken van Covid-19.”

Een overzicht van de dekkingen van de courantste reisverzekeringen vind je op https://www.verzekeringen.be/coronavirus.

Wij wonen vlak bij de grens en boeken af en toe een reis in Nederland. Geldt daar dezelfde coronaregeling?

Voor wie als Vlaming in Nederland boekt en zijn reis geannuleerd ziet, is er geen bescherming van het Garantiefonds Reizen of de Vereniging Vlaamse Reisbureaus (VVR). Er is wel de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR), die net zoals bij ons de tegoedbon in het leven heeft geroepen. Als de reisorganisatie in financiële problemen komt, is de bon gedekt door de SGR.

Belangrijk verschil met ons: de regeling met coronavouchers bij annulatie van je reis is al verlengd tot 1 september 2020.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234