Maandag 30/11/2020

Kiemende podiumkunst van Bâtard

vormt toetje van Het Theaterfestival

BRUSSEL l Het Theaterfestival krijgt dit jaar een staartje. Of is Bâtard, platform voor afstudeertalent, meer een kiem? 'We blijven de kunstencentra steeds een stap voor', zegt uittredend programmator Don Verboven.

DOOR WOUTER HILLAERT

Opvolger Maarten Soete koestert alvast een paar nieuwe plannen voor de toekomst. 'Naast presentatie van jonge makers moeten we meer inzetten op hun ontwikkeling en hun uitwisseling.'

Waarom Bâtard na drie onafhankelijke edities het toetje van Het Theaterfestival wordt, is niet moeilijk te raden. Verboven volgde dit jaar Michel Price op als organisator van de moeder der Vlaamse podiumfestivals, en zag een meerwaarde in de aanhechting van zijn eigen geesteskind. "Samen met Studio Villanella en Bâtard krijg je nu een drieluik van alles wat het podium te bieden heeft van pril en bijna professioneel tot het echte werk. Het geeft een andere dynamiek aan Het Theaterfestival, en zorgt voor een vlottere doorstroming van publiek."

Zo spelen dit weekend in de schaduw van de officiële selectie nobele onbekenden als Ewout D'Hoore, Robin Jonsson en het duo Isil Vos en Roelant Koper op en rond de Brusselse Akenkaai. Ze hebben gemeen dat ze met hun eindwerken aan Belgische en Nederlandse podiumkunstopleidingen opzien baarden bij de artistieke ploeg van Bâtard. "Op een of andere manier kleuren ze buiten de lijntjes en vertonen ze een koppigheid die je bij hun klasgenoten minder merkt", aldus Soete, zelf een jonge theaterwetenschapper die sinds kort bij het Vlaams Theaterinstituut mee verantwoordelijk is voor de opvolging van de opleidingen. "Dat er in deze producties nog foutjes kunnen zitten, interesseert ons geen bal. Het gaat om hun energie en de verstoring die ze teweegbrengen."

Lotte Bos en Annechien de Vocht uit Maastricht zetten in Aeroben in op hoge dromen en dierlijke driften, Nico Boon (Rits) liet zich inspireren door veertien fotoboeken van zijn overleden buurman. Uit Zweden komen Sara Mathiasson en Sofia Restorp met Hugs to Everybody, over oorlog. Eén thematische lijn is er niet, daarvoor houdt Bâtard zich ver van hip curatorschap. "Het verhaal dat we met deze zeven voorstellingen vertellen, is dat van de artiesten zelf, en niet het onze. Het kan fluffy klinken, maar je moet je dienstbaar opstellen", aldus Verboven. "De enige tendens is misschien dat veel makers het dicht bij zichzelf zoeken. Elke gelijkenis berust op toeval gaat zelfs gewoon over spelen op school. Voor jonge zoekers is dat erg logisch."

Bâtard zelf weet steeds beter waarvoor het staat. "Werk dat achter theatermuurtjes blijft zitten op een veilige manier een podium geven", noemt Soete het. Al valt het op dat nu ook almaar meer theaterhuizen (zoals nOna, de Kopergietery, De Werf, HETPALEIS, het Toneelhuis) presentatieformats ontwikkelen voor werk van nog niet afgestudeerden. Wat heeft Bâtard dan nog voor? "Wij houden door intensieve prospectie het overzicht op alles wat er in de opleidingen gebeurt. Dat kunnen die huizen niet, en vaak hebben ze ook niet onze uitgebreide internationale netwerken. Zo blijven we nog altijd een stap voor", aldus Verboven. "Wel vind ik het perfect dat deze makers ook elders opgepikt worden. Op zeker moment moeten wij ze lossen en kunnen doorgeven."

Al zal dat in de toekomst gebeuren met meer begeleiding. "Competitie (zoals op het verwante Theater aan Zee, WH) wil Bâtard absoluut vermijden, maar we kunnen wel nog groeien in persoonlijke feedback", zegt Soete. "We denken aan een pool van critici en dramaturgen, en aan nog meer internationale uitwisseling. Dat is erg nodig voor scholen, die hoe dan ook een cocon blijven. Maar de grootste uitdaging voor de volgende editie is hoe we processen van makers duidelijker kunnen maken. Als we het belangrijk vinden dat het publiek hun zoektocht kan volgen door de jaren, zoals die van Ewout D'Hoore, die er nu voor de tweede keer staat, moeten we daar nog meer op inzetten."

Bâtard huist van 30/8 tot 1/9 op de Akenkaai, Brussel. Info: www.batard.be.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234