Zondag 16/01/2022

Khantastisch spektakel op Eurorock

festival

praga khan steelt de show op elektrofestival in lommel

Lommel

Van onze medewerker

Hans Van Goethem

Om de hevige concurrentie tussen de zomerfestivals te ontlopen had Eurorock besloten om zijn jaarlijkse festival nu te laten plaatsvinden in het begin van de paasvakantie. Het indoorfestival, dat voor de tweede maal plaatshad in de Lommelse evenementenhal De Soeverein, was deze keer wat afgeweken van zijn basisconcept om duistere undergroundgroepen te programmeren. Vrijdag hield TMF er een eighties-party en zondag was gereserveerd voor de nostalgische rockliefhebber met Golden Earring en Fisher-Z. Maar zaterdag was helemaal besteed aan de roots van het festival: donkere elektro, met als afsluiter een meer dan geslaagde show met spektakel van Praga Khan.

Redelijk veel Belgische groepen vulden eerst de namiddag. Zij vertoonden ofwel ongebreidelde experimenteerdrang of probeerden er een feestje van te maken door elektro met techno te combineren. Wat dat laatste betreft, slaagde vooral het gedreven duo Nebula-H in zijn opzet. Het betere experimenteerwerk kwam van Implant, dat een mix van elektro, goa-trance, djembéritmes en vooral eigenzinnigheid op het publiek losliet, terwijl Dirk Da Davo met Neon Electronics de fijne lijn tussen een dj-set en een liveoptreden bewandelde. Ook experimenteel was Male or Female, een samenwerking van Front 242-leden Patrick Codeneys, Daniel B. en Dead Man Ray-gitarist Elko Blijweert. Allemaal kampten deze groepen helaas met de tegenvaller dat de opkomst lange tijd teleurstellend laag lag, waardoor sfeer veelal ontbrak.

Pas bij de laatste vier groepen was er echt sprake van een feestje. De Belgen van Suicide Commando, voorlopig nog redelijk onbekend maar zeker niet onbemind in Vlaanderen, scoren vooral in Duitsland, waar ze een van de bestverkopende alternatieve acts zijn. Op Eurorock presenteerde het muzikale zelfmoordcommando enkele nummers uit de nieuwe plaat Axis of Evil en weer keelde het publiek op de donderende beats en duistere klanken massaal mee met kreten als 'See You In Hell'. Het wellicht even onbekend klinkende Funker Vogt slaagde er even goed in om het merendeel van de zaal mee te krijgen. Deze vier Duitsers zien er met hun oranje plunjes uit als een kruising tussen futuristische soldaten en wegenwerkers aan de road to nowhere. Op hun agressieve botsing tussen elektro en techno lieten ze het publiek uitbundig meebrullen.

Het nostalgische moment van de avond was weggelegd voor de eerste headliner, de Duitse eighties-glorie Alphaville. Voor de eerste keer van de avond leken er naast de zwartgeklede elektrofans ook reguliere muziekliefhebbers in de zaal te zijn en die kregen een band te zien die, hoewel ze in hun begindagen niet eens optraden, nu als een goed geroutineerde livegroep klonken. Alphaville liet tussen de oude hits door ook wat nieuw materiaal horen, maar dat neigde meer naar dance dan de melancholische elektropop waarvoor het publiek was komen opdagen. Gesmuld werd er van klassiekers 'Big In Japan' en 'Sounds Like a Melody'. Bij afsluiter 'Forever Young' liet een deel van het publiek zich zelfs verleiden tot een slow.

Daarna was het moment aangebroken om de nieuwe show van Praga Khan te aanschouwen, die om de release van de aankomende best of-cd Khantastic extra luister bij te zetten, een aantal spektakelacts bevatte. Onder het zingen van het trippy 'The Moon', uit de Fallen-soundtrack, kroop frontman Maurice Engelen in een soort kast en leek het of de danseres die achter hem stond door de man heen kroop. Bij het extatische 'No Earthly Connection' zweefde de grappig ogende danseres door de lucht, met nogal opgewonden reacties van het publiek als gevolg. Minstens even straf was dat Praga Khan met muziek alleen al er in zou geslaagd zijn het hele publiek plat te spelen. Een van de sterkste momenten zat al aan het begin van het optreden, toen voor de eerste keer in jaren voormalige zangeres Jade 4 U, Darling Nikki voor de ingewijden, zich bij de band voegde en stomende versies bracht van wat ondertussen Praga Khan-klassiekers zijn: 'Phantasy', 'Insanity' en natuurlijk 'Injected with a Poison'. Naast haar indrukwekkende stem werkte Nikki zich ook in de kijker met een broek die er een erezaak van leek te maken zo laag mogelijk over haar billen te hangen zonder tot op de knieën te zakken. Praga Khan heeft altijd een zwak gehad voor een kinky knipoog, dus kon ook een verdwaald paar blote borsten op zijn tijd niet ontbreken.

Naast al dat lekkers viel op wat voor een uitgebreid oeuvre Praga Khan de voorbije jaren bijeen geschreven heeft. Er waren dus de donkere clubhits van vroeger met zangeres Nikki, de technoïde doorbraakhits 'Lonely', en 'Breakfast in Vegas', het eighties-aandoende 'Tausend Sterne' en het meer funky werk 'The Power of The Flower', dat net als die nieuwe single 'Lovepower' een vredesboodschap meekreeg. Maar de evergreen waarmee Praga Khan de alternatievemuziekgeschiedenis zal ingaan is ongetwijfeld afsluiter 'Luv U Still', dat het publiek naar een nog hogere en onmogelijk gewaande staat van extase bracht. Het was gewoon Khantastisch.

Het viel op wat voor een uitgebreid oeuvre Engelen bijeen geschreven heeft: donkere clubhits, technoïde doorbraakhits, eighties-aandoend en meer funky werk

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234