Zaterdag 14/12/2019

'Kevin Spacey regisseren: beangstigend'

Chauvinistische fans van House of Cards moeten meteen doorspoelen naar de twee laatste afleveringen van het nieuwe seizoen, vanaf vandaag op Netflix. Die zijn namelijk geregisseerd door Jakob Verbruggen, een kleine Belg met een steeds grotere naam in het buitenland.

In eigen land stond Jakob Verbruggen achter de camera bij Vermist en Code 37. Daarna volgde de verovering van Groot-Brittannië met The Fall en London Spy. Tussendoor regisseerde hij twee afleveringen van de Amerikaanse remake van The Bridge. En nu is er dus House of Cards, de wereldwijde Netflix-hit over de meedogenloze strijd om de heerschappij over het Witte Huis.

Hoe zijn de producenten bij jou terecht gekomen?

"Dankzij The Fall en London Spy. In de VS wordt nauwgezet gevolgd wat er in Engeland op televisie komt. Bovendien is London Spy ook in de States op het scherm geweest. Maar ook de mensen die je vertegenwoordigen spelen hun rol, natuurlijk. Het is hun taak om de Amerikaanse producenten warm te maken voor de regisseur Jakob Verbruggen.

"Twee jaar geleden was er voor het eerst contact met de House of Cards-producenten, maar toen was het niet meer dan een algemeen gesprek. Deze keer heb ik met Beau Willimon gebeld, de schrijver en showrunner van de reeks. Tijdens dat gesprek was het snel duidelijk dat we zouden gaan samenwerken."

Jij mocht de prestigieuze seizoensfinale regisseren. Waarom kreeg jij net die twee afleveringen?

"Geen idee. De producenten zoeken voor elke aflevering een regisseur die daar volgens hen het best bij past. Toen ik met Beau Willimon sprak, waren er nog geen scenario's. Er waren enkel ideeën. We hebben over de verhaallijnen van het vierde seizoen gepraat en hij vertelde me wat hij in die laatste twee afleveringen wou doen. Die ideeën waren intrigerend genoeg om me een paar dagen later op het vliegtuig richting Baltimore te doen stappen."

Kun je als regisseur je stempel op zo'n reeks drukken?

"David Fincher heeft twee jaar geleden, toen hij de eerste twee afleveringen regisseerde, een heel duidelijke visuele grammatica uitgestippeld. Die moet je natuurlijk volgen. Maar daarbinnen is er wel wat manoeuvreerruimte. Je kunt die stijl van Fincher op honderd verschillende manieren benaderen.

"Natuurlijk kennen die acteurs hun personages perfect, maar dat betekent niet dat ze geen begeleiding meer nodig hebben. Elke scène is per slot van rekening anders.

"Dus kun je je stempel drukken? Neen. Maar je kunt wel een paar accenten leggen. Je zult altijd bepaalde dingen anders doen dan de regisseur voor jou. Ik vond die beperkingen op visueel gebied trouwens totaal geen probleem. Ik zag het eerder als een genre-oefening in klassieke cinema."

Neemt een ster als Kevin Spacey regie- aanwijzingen aan van een onbekende Belg?

"Ik heb een paar scènes met hem gedraaid die meteen goed waren, waarop ik niets aan te merken had. Maar er waren er ook een aantal waarbij je als regisseur suggesties kunt doen. De toon van een scène kan bijvoorbeeld snel veranderen wanneer de president de dialoog onderkoeld brengt, in plaats van uitdrukkelijk gevaarlijk. Dat zijn interessante gesprekken.

"Natuurlijk is het beangstigend om iemand als Kevin Spacey aanwijzingen te geven. Het blijft indrukwekkend om met hem op de set te staan. Maar het is niet de eerste keer dat ik met grote namen werk. Bovendien sta je met hetzelfde doel op die set: een verhaal op de best mogelijke manier vertellen."

Betekent dit je doorbraak in de VS?

"Dat zal de toekomst moeten uitwijzen. Ik ben op dit moment in voorbereiding voor een aflevering van de nieuwe Netflix-productie Black Mirror, een reeks van televisiefilms in de stijl van The Twilight Zone. Een totaal ander genre dus, maar dat maakt het juist interessant."

Staan er nog Belgische projecten in je agenda? Of ben je ondertussen te duur geworden voor de kleine Belgische markt?

"Als regisseur ben je altijd op zoek naar leuke projecten. En er gebeuren tegenwoordig fantastische dingen in België. Dus waarom niet? Alles heeft te maken met een goed verhaal en de goesting om dat te vertellen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234