Maandag 08/03/2021

Kevin Spacey geeft acteerles, voor 79 euro

Les krijgen van Herbie Hancock, Kevin Spacey of Hans Zimmer? Het klinkt als een peperdure grap, maar voor 79 euro kan het. De start-up MasterClass strikte al 21 beroemdheden voor hun online leerplatform. Hoe krijgen ze hen zo ver?

De internationale markt voor e-learning was in 2015 goed voor een bedrag van 107 miljard dollar (94 miljard euro). Dat blijkt uit cijfers die Global Industry Analysts deze week bekendmaakte. Geheel in de luwte is de industrie van het online leren op korte tijd gigantisch geworden.

Wie zich de afgelopen weken op sociale media bevond, werd om de oren geslagen met reclame voor MasterClass. Deze start-up uit San Francisco strikt wereldsterren en laat hen een online videocursus in elkaar steken. Voor 90 dollar (79 euro) per cursus krijgt de student levenslang toegang tot lessen van onder meer Kevin Spacey, Aaron Sorkin, Serena Williams, Usher, Deadmau5 en Hans Zimmer. Daarnaast zit er een digitaal werkboek en persoonlijke feedback in het pakket. Heel soms beantwoordt de celebrity ook zelf bijkomende vragen.

In maart dit jaar haalde MasterClass 35 miljoen dollar (30,7 miljoen euro) op bij investeerders. De totale financiering van het tweejarige bedrijf kwam daarmee op 56 miljoen dollar (49 miljoen euro). "We hebben MasterClass gelanceerd met het geloof dat iedereen van de allerbesten moet kunnen leren, met de hoop om de wereld zo een beetje eerlijker te maken", zei CEO van MasterClass David Rogier toen.

Die centen gaan niet in de eerste plaats naar de beroemde uithangborden. Volgens cijfers die The Hollywood Reporter onlangs kon inkijken, krijgen Spacey en co. elk 100.000 dollar (87.750 euro) voor hun medewerking. Daarnaast verdienen ze 30 procent van de omzet die hun lessenreeks opbrengt.

Rogier wou de bedragen niet bevestigen, maar meent dat geld niet de drijfveer is voor hun medewerking. "Ze zien dit als een manier om iets terug te geven aan de samenleving." Ook wil Rogier niet vertellen hoeveel mensen al gebruikmaken van de service, wel stelt hij dat ze verspreid zijn over alle lagen van de bevolking. "Voor zo'n 80 procent van onze studenten is dit hun eerste online les."

Geen hit in België

Marketingconsulent en oprichter van I Love Techno Peter Decuypere probeerde zes jaar geleden iets gelijkaardigs met uitgeverij Lannoo, zij het puur auditief. Met Hoor ze spreken bracht hij hoorcolleges uit op cd. Zonder veel succes. "Dat had vooral te maken met de keuze voor een fysieke drager in tijden van digitalisering", zegt hij nu. "Bovendien is ons taalgebied niet groot. De meeste van onze Vlaamse experten kunnen de oversteek naar Nederland niet eens maken."

Ook uitgeverij Luster heeft geëxperimenteerd met e-learning en bood cursussen aan in de slipstream van de boekenreeks De essentie. Ook met weinig succes. "Met vijf auteurs hebben we zo'n video opgenomen, maar dat is nooit van de grond gekomen", zegt uitgever Marc Verhagen. "Wie zoiets goed wil doen, moet zwaar investeren in het maken van die films. Bovendien hadden we beter met meer docenten uitgepakt, zodat de consument meteen het gevoel heeft met een echte school te maken te hebben."

Toen MasterClass in 2015 begon, kon het meteen een tiental namen strikken. Bovendien breidt het de markt uit naar iedereen die Engels spreekt. Daarmee plaatst de startup zich in het rijtje van succesvolle leerplatformen als Lynda.com of Greyscalegorilla en onderscheidt het zich tegelijk met de bekendheid van haar docenten.

"Iets als Lynda.com is heel functioneel en toepasbaar", zegt Decuypere. "Het maakt niet uit wie het geeft, zolang het maar goed gegeven is. Bij MasterClass zit de kracht in de lesgevers, stuk voor stuk inspirerende figuren." Binnenkort worden lessen van Herbie Hancock, Diane Von Furstenberg en Frank Gehry aan de opleiding toegevoegd.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234