Zondag 26/01/2020

Autokeuring

Keuring: te traag, te duur en schadelijk

Beeld PHOTO_NEWS

De autokeuring in ons land moet dringend goedkoper en sneller. Dat concludeert VAB uit een nieuwe studie. Zo blijkt een controle bij ons tot dubbel zo duur, zijn de wachttijden een stuk langer en kan de roettest slecht zijn voor de motor. VAB roept mobiliteitsminister Weyts op om meteen bij te sturen.

Bijna de helft van de Vlamingen moet dezer dagen liefst 20 minuten tot iets meer dan een uur lang aanschuiven bij de keuring. "Te lang", zegt Maarten Matienko, woordvoerder van VAB, over de resultaten van de vergelijkende studie met onze buurlanden. "De wachttijd kan een stuk korter door meer automobilisten een afspraak te laten maken. Wie reserveert, moet immers tot drie keer minder lang wachten. Sowieso tellen we ook te weinig keuringscentra, amper 77. Ter vergelijking: in Nederland zijn dat er 9.500. Onze noorderburen keuren weliswaar 6,7 miljoen voertuigen per jaar, of dubbel zoveel. Maar dan nog is het verschil groot. Een kleine logistieke storing veroorzaakt bij ons al snel erg lange files."

VAB wil dan ook laten onderzoeken of de markt voor autokeuring vrijgemaakt kan worden, zoals in Nederland, Frankrijk en Duitsland. Dat levert niet alleen meer centra op. Dankzij concurrentie kan ook de prijs van een keuring zakken. "Het prijsverschil met onze buurlanden is momenteel groot. Zo betaal je in Nederland tot de helft minder, zo'n 20 euro en die gebeurt ook grondiger. Gemiddeld 10 minuten langer dan in België."

"In Frankrijk tel je dan wel zo'n 50 euro neer, maar de contrôle technique controleert meer punten. Bovendien is een herkeuring gratis. In Duitsland kost het zo'n 90 à 100 euro, maar moet je slechts tweejaarlijks gaan", vervolgt Matienko.

"In Frankrijk en Duitsland besteden controleurs trouwens drie keer meer tijd aan een controle. Zo meten ze bij twijfel twee tot zelfs drie keer. Dat gebeurt in België niet. Met als gevolg dat je bij ons sneller een rode kaart kunt krijgen."

Schadelijke roettest

Uit de studie van VAB blijkt nog dat een op de drie bestuurders in Vlaanderen geen uitleg krijgt wanneer hun wagen is afgekeurd. "Ook dat is te wijten aan de tijdsdruk waaronder controleurs bij ons gebukt gaan."

Volgens Matienko wijst de vergelijkende test trouwens uit dat de kwaliteit van de controle in ons land best goed is. "Alleen de roettest doet ons huiveren. Zo controleren onze centra de roetfilter van een dieselwagen door middel van plankgas te geven. Zo hoog in toerental gaan, is niet alleen onrealistisch, het verhoogt ook het risico op motorschade. In onze buurlanden moeten controleurs behoedzamer het gaspedaal indrukken of meten ze door een computer aan te sluiten op de wagen."

Geen aanval op de keurders

Volgens VAB moet Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) dringend structureel bijsturen. "Dit is geen aanval op de keurders. Zij moeten zich immers houden aan de regels die de Vlaamse overheid hen oplegt."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234