Maandag 18/01/2021

Ketnet houdt vast aan ambities

Dit najaar brengt Ketnet zes nieuwe eigen programma’s op het scherm, waaronder het langverwachte De 5de boog, een avonturenserie die met succes aanknoopt bij klassiekers als Het zwaard van Ardoewaan en Johan en de Alverman. Wie niet beter wist, zou denken dat de zender niet moest besparen en niet beconcurreerd werd door het explosief toegenomen aantal kinderkanalen op de Vlaamse buis.

De VRT-kinderzender moest het voorbije jaar terrein inleveren maar haalt nog steeds 33 procent marktaandeel in de doelgroep van 4- tot 12-jarigen. ‘Het is een bijzonder jaar geweest’, zegt netmanager Catherine Castille. ‘Een jaar van bang afwachten.’

Je zou voor minder bang afwachten als hoofd van de te kloppen kinderzender van Vlaanderen. Een jaar geleden telde ons landsdeel nog vijf kinderzenders, nu zijn dat er dubbel zoveel. Of, zoals Castille het zegt: “Een Vlaams kind heeft tegenwoordig haast meer keuze op tv dan een Vlaamse volwassene.” Bovendien zit er bij die nieuwe concurrenten één bijzonder lastige: KZoom, de kinderzender die VTM op 1 oktober vorig jaar lanceerde en die eveneens inzet op programma’s van eigen bodem.

KZoom viert zijn eerste verjaardag met vier nieuwe eigen producties: De schatkamer, een spelprogramma in De Efteling, Hallo K3, de sitcom met het populaire zangtrio, Zing je ding, een zangprogramma, en Do the dance, een dansprogramma. Het marktaandeel is het laatste half jaar ook gestegen, van een op zich al mooie 10 procent tot 12,1 procent voor de doelgroep 4-12.

Kinderen op het scherm

Castille laat het ogenschijnlijk niet aan haar hart komen. “Ondanks alle concurrentie zijn we nog steeds de favoriete zender van de Vlaamse jeugd en bereiken we nog altijd een derde van onze doelgroep. We gaan dan ook uit van onze eigen kracht. We maken nog steeds het verschil. Zo brengen we de kinderen zelf zoveel mogelijk op het scherm. Zij moeten de ware helden zijn van onze programma’s. Geen enkele kinderzender is ook zo breed en gevarieerd. Van nieuws tot reality, van fictie tot show: wij doen het allemaal én voor alle leeftijden. Vooral dat laatste is een groot verschil met andere zenders, die zich meer op beperktere leeftijdsgroepen lijken te richten.”

Los van de hevige concurrentie waar Ketnet mee te kampen heeft, moet er ook nog bespaard worden. “Slecht bezig”, denk je spontaan als je het lijstje leest van nieuwe eigen programma’s dat Ketnet dit najaar lanceert. Zo komt Ketnet on ice eraan, een realitywedstrijd waarbij acht kinderen door Kevin Van der Perren klaargestoomd worden voor een schaatsshow, De boer op, een spelprogramma op de boerderij, De pretshow, een grappig programma over geschiedenis met ‘de pretman’ en Saartje Vandendriessche, en Oliver: achter de schermen, een blik achter de schermen bij de Vlaamse versie van de bekende musical. Tel daar nog eens Junior Eurosong 2010 bij, dat naar Ketnet verhuist, en - vooral - De 5de boog en je vraagt je spontaan af hoe Ketnet dan wel bespaart. “We kopen minder buitenlandse titels aan”, vertelt Castille, “en we programmeren meer herhalingen. Onze eigen Vlaamse producties vormen de ruggengraat van onze programmering. Daar willen we niet aan raken.”

Drie regisseurs

Als de eigen Vlaamse producties de ruggengraat zijn, dan is De 5de boog dit najaar zonder twijfel de belangrijkste wervel. De avonturenserie, die zich richt op de oudste Ketnetters van negen tot twaalf, is een 21ste-eeuwse versie van klassieke jeugdfeuilletons als Het zwaard van Ardoewaan en Johan en de Alverman met een flinke snuif Harry Potter. Het verhaal draait om vijf jongeren die door de excentrieke kruidenvrouw Cara naar Bokrijk gelokt worden en haar helpen de duistere Mordus te bestrijden. Jan Matthys, de man achter Desmaak van de Keyzer en Katarakt, was een van de drie regisseurs, en Dirk Nielandt, jeugdauteur en coscenarist van onder meer Witse, schreef het scenario. Jonge acteurs als Arne Focketeyn, zoon van, en Darya Gantura, die ook de hoofdrol in Ella speelt, vertolken de belangrijkste rollen.

Nostalgische toets

“Dit programma is een nostalgische droom die werkelijkheid is geworden”, vertelt regisseur Jan Matthys. “Toen ik hoorde dat Ketnet, productiehuis Sultan Sushi en scenarist Dirk Nielandt een spannend jeugdfeuilleton wilden maken, heb ik direct mijn karretje aan het project gehaakt. Het budget voor jeugdfictie ligt wel bedroevend laag, maar we hebben het maximum gehaald uit het minimum aan middelen dat we hadden.”

En het moet gezegd: De 5de boog ziet er goed uit. Zonder veel special effects is de reeks toch spannend en ook de nostalgische toets werkt. “We hebben het tempo bewust wat lager gehouden dan gangbaar”, zegt Matthys. “Op die manier biedt De 5de boog misschien een tegengewicht voor alle snelle en flitsende televisie die kinderen vandaag de dag te zien krijgen.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234