Maandag 17/02/2020

Kerstdrukte in de internetwinkel

Heel wat mensen die tijdens de eindejaarsdrukte niet in de winkel geraken, kopen cadeautjes via internetwinkels. Die lijken dit jaar meer winst te maken dan vorig jaar, al is er allerminst sprake van een stormloop, zoals in Groot-Brittannië.

Kurt Boes / Freek Smets

Tijdens de eindejaarsperiode kun je in de gemiddelde Vlaamse winkelstraat over de koppen lopen, maar ook op het internet kan het tussen kerst en nieuw aardig druk worden. Een rondvraag bij enkele internetwinkels leert dat de verkoop van boeken, cd's, dvd's en andere cadeautjes via het internet in de lift zit. "Het loopt dit jaar bijzonder goed", zegt Steven Pyck van Proxis, een van de grootste internetwinkels in ons land. "We zullen dit jaar waarschijnlijk meer winst maken dan we gepland hadden."

Net zoals bij de traditionele winkels zijn het vooral de typische cadeau-artikelen die het goed doen. Pyck: "Bij ons zijn het vooral de boeken. Meestal komt er rond deze periode een aantal bestsellers op de markt, zoals de nieuwe Stephen King, of de nieuwe Harry Potter. Maar ook de dvd doet het dit jaar zeer goed. Dat is vooral een gevolg van het succes van de dvd-boxen. De drie films van Indiana Jones in één verpakking, bijvoorbeeld. We zien die trend zowel in België als in Nederland."

Ook bij Frucon.net, het bedrijf dat de e-winkels gift.be en giftsofcourse.com beheert, is december een topmaand. Via beide sites kun je een uitgebreid scala aan eindejaarsgeschenken kopen en vervolgens versturen naar familie, vrienden of werkrelaties. "We noteren een groei van 40 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar", zegt Benny Sintobin, general manager van Frucon.net. "We weten natuurlijk niet wat de laatste weken nog zullen brengen maar de verkoop is alleszins vroeg en goed begonnen."

Klagen doet Sintobin dus niet tijdens de feestmaand. "Zeker niet. In december draaien we de helft van onze jaaromzet. Drie keer per dag komt er een koerierbedrijf langs om alle pakjes de deur uit te krijgen. 'sMorgens voor de pakjes buiten de EU, 'smiddags voor de pakjes binnen de EU en dan 'savonds nog eens voor alles binnen België. Tijdens een normale periode hebben we vier mensen in dienst om alles te verwerken, nu vijftien. Tussen zes uur 'smorgens en 1 uur 's nachts zijn er constant mensen aan het werk."

Het distributieprobleem is jarenlang de achilleshiel van de e-commerce geweest, maar het lijkt er toch op dat een aantal bedrijven daarvoor nu oplossingen gevonden heeft. "Wij werken bijvoorbeeld met het Kiala-systeem", klinkt het bij Proxis. "Dat is een netwerk van plaatsen waar mensen hun pakjes kunnen ophalen, bijvoorbeeld in krantenwinkels of benzinestations.

Voor sommige koerierbedrijven zijn de eindejaarsaankopen via het internet in ieder geval een zegen. "We hebben elk jaar een piek rond deze periode", klinkt het bij de Belgian Courier Association, de federatie van koerierbedrijven. "De e-commerce-bedrijven vragen vaak een zeer specifieke service, en het zijn vooral de koeriers die die service kunnen leveren. Wij zijn degenen die bij wijze van spreken de laatste kilometer moeten afleggen. Sommige van onze leden zijn bijna helemaal afhankelijk van bedrijven als Proxis."

Toch staat de internethandel in ons land nog in de kinderschoenen. De Brit koopt bijvoorbeeld veel massaler via het internet dan de Belg. Dat bleek de afgelopen dagen zeer duidelijk uit de drukte bij de Royal Mail. Het Britse postbedrijf moest tijdelijk 3.200 extra postauto's en 28.000 extra personeelsleden inzetten. Er werden al 40 miljoen artikelen on line besteld, een verdubbeling tegenover vorig jaar. Aan de andere kant van het Kanaal worden, net als bij ons, vooral boeken en cd's via het net besteld.

Bij De Post in België loopt het allerminst zo'n vaart. "Het volume aan pakjes dat vervoerd wordt, schommelt bij ons niet echt per seizoen", zegt woordvoerder Fred Lens. "Al merken we elk jaar wel dat het rond deze periode wat drukker wordt. Je kunt de situatie in Groot-Brittannië moeilijk vergelijken met die in België. De afstanden zijn bij ons veel minder groot. Mensen geraken gemakkelijker in een winkel. Door die kleine afstanden zijn mensen ook meer geneigd om hun cadeautjes te brengen. Het is een markt die in ons land nog in de kinderschoenen staat."

Bovendien worden lang niet alle bestellingen door Belgen geplaatst. "Wij hebben bijvoorbeeld voornamelijk buitenlandse klanten", zegt Sintobin. "Tijdens deze periode gebeurt 98 procent van de bestellingen buiten België. Zo goed als allemaal, met andere woorden." De Belgische winkeliers hoeven dus nog niet meteen te vrezen.

Vooral boeken, cd's en dvd's verkopen goed

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234