Donderdag 17/06/2021

KerstavontuurlDisney’s A Christmas Carol

undefined

HHH

Een vernieuwende pionier, een obsessieve techneut of een slimme verkoper van gimmicks? Doe maar de eerste twee als je het over Robert Zemeckis hebt, de man die met Who Framed Roger Rabbit? en Forrest Gump al aantoonde dat hij op de eerste rij zit als het gaat om state of the art speciale effecten. In Disney’s A Christmas Carol zet hij opnieuw in op de twee technieken die hem sinds A Polar Expressbiologeren: 3D en motion of performance capture, een proces waarbij de lichaamsbewegingen en mimiek van een acteur in een digitaal canvas geïntegreerd worden. Die spectaculaire adaptatie van Charles Dickens’ roman uit 1843 over de vrek Ebenezer Scrooge, die in het winterse victoriaanse Londen een les in sociale welvoeglijkheid krijgt van een drietal geesten, is technologisch zowel sensationeel verblindend als verbazingwekkend. Maar diezelfde inmiddels sterk verbeterde techniek én Zemeckis drang om soms te kiezen voor het roetsjbaanpathos laten verder ook zien wat er verkeerd is aan deze hightechkijk op Dickens’ kerstklassieker. Dat Jim Carrey behoorlijk fenomenaal is als Scrooge heeft hij voor een deel mee te danken aan de motion capture. Carrey speelt liefst zeven rollen (Scrooge in vier verschillende stadia van zijn leven plus de drie verbeeldingrijke kerstgeesten) maar vooral die van de gierige oude Scrooge is bijzonder. Het profiel van Carrey, zowel zijn gezicht als lichaam, is flink vertekend. Juist in de beelden waarin Carrey door de ondergesneeuwde straten trekt van een indrukwekkend, met veel duizelingwekkende camerazwier tot leven geroepen Londen en in de heerlijk gedetailleerde close-ups van zijn gerimpelde gelaat krijgt deze parabel meteen een magnifieke hyperrealistische grafische en picturale kwaliteit. Zeker in de ongemeen heldere en scherpe 3D-versie. Ondanks het budget van 175 miljoen dollar is er echter niet dezelfde tijd, energie en zin voor volmaaktheid gestoken in de andere personages. Die blijven daardoor iets glad wasachtig of als van koud porselein hebben waardoor de betovering doorbroken wordt. Wie op zoek is naar nieuwe visuele sensaties binnen de context van Hollywoodvermaak voor het hele gezin, zal zich evenwel niet bedrogen voelen. Dit behoorlijk enge moraliteitsverhaal - dit is evengoed een donkere duik in Scrooges angst voor de dood - blijft een opvallende uitzondering binnen de nieuwe golf van 3D-films omdat Zemeckis creatief en esthetisch zorgvuldig met die techniek omgaat. (LJ)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234