Zaterdag 05/12/2020

Kerosinetaks moet ons aan de grond houden

N-VA en CD&V zijn gewonnen voor de invoering van een Europese vliegtaks. Ze willen de luchtvaart responsabiliseren en reizigers warm maken voor duurzamer transport.

Op de website van lagekostenmaatschappij Ryanair vliegen de lentetickets de deur uit. Voor minder dan 20 euro geraak je in zowat elke Europese hoofdstad. Met dank aan een fiscaal gunstregime, want op kerosine worden in België geen accijnzen betaald.

Sp.a-senator Bert Anciaux stelt voor om een kerosinetaks in te voeren. Zo zou de vliegsector zijn ecologische verantwoordelijkheid opnemen. "De luchtvaart is de grootste vervuiler in de transportsector", zegt hij in De Standaard. "Elk jaar sterven mensen door geluidshinder en vervuiling."

Ook N-VA en CD&V zien zo'n kerosinetaks wel zitten. Want de kosten van vliegreizen worden vandaag nauwelijks gedekt door de gebruikers. Dat druist in tegen het principe 'de vervuiler betaalt'. Wie het vliegtuig neemt, mag die overlast niet zomaar afschuiven op de samenleving.

"Je kunt je afvragen waarom sommige vluchten slechts een handvol euro's kosten, terwijl duurzamere alternatieven duurder zijn", zegt N-VA-Kamerlid Bert Wollants. "Iedereen voelt dat daar iets scheef zit."

Over heel Europa

CD&V vraagt zich af of de situatie wel gezond is. "Een vliegticket van minder dan 20 euro, dat vindt iedereen geweldig. Maar vliegen is soms goedkoper dan een treinrit tussen Antwerpen en Brussel. Wie erover nadenkt, moet beseffen dat dat vreemd is", zegt CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh.

"Kerosine is de enige brandstof waarop in België geen taksen worden betaald", zegt Van den Bergh. "Zelfs een lage taks zou de aanzet kunnen geven om sneller de omschakeling te maken naar duurzame alternatieven."

Iedereen benadrukt wel dat zo'n taks op Europees niveau moet worden aangepakt. Anders zouden vliegmaatschappijen gewoon uitwijken naar onze buurlanden. "Een vliegtaks heeft geen zin als reizigers massaal de grens oversteken om daar het vliegtuig op te stappen", zegt Wollants.

Zeker in de huidige situatie, want de impasse rond de geluidsnormen speelt de nationale luchthaven nu al parten. "Dan ook nog een nationale taks invoeren, zou de situatie van Brussels Airport alleen maar erger maken", zegt Wollants. "Sommige nabije vlieghavens, zoals die in Maastricht, zijn nu al populair."

Dat een vliegheffing enkel zin heeft op grote schaal, kon Nederland in 2008 aan den lijve ondervinden. Toen ze daar werd uitgetest, bleek dat reizigers massaal de grens overstaken naar België en Duitsland om daar het vliegtuig te nemen. Na één jaar werd de heffing onder luide kritiek weer afgevoerd.

Bij Open Vld zijn ze dan ook veel minder enthousiast. Volgens Kamerlid Tim Vandenput zou een kerosinetaks weinig uithalen. "In plaats van vliegmaatschappijen te responsabiliseren, zouden die de kosten gewoon doorberekenen aan hun klanten."

In plaats van een nieuwe taks stellen de Vlaamse liberalen voor om de vuilste en meest lawaaierige vliegtuigen op Zaventem te bannen. "Dat gaat niet van vandaag op morgen, dus we zullen een transitieplan over vijf jaar moeten opmaken", zegt Vandenput.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234