Zondag 11/04/2021

Kernwaarden van VTM nekken 'Manneke Paul'

VTM heeft een einde gemaakt aan de samenwerking met Paul de Leeuw. De talkshow van de Nederlander zorgde dit voorjaar voor te veel relletjes. 'Ik had graag willen doorgaan', laat De Leeuw in een persbericht optekenen.

"Ik had graag willen doorgaan met Manneke Paul in het najaar, maar VTM heeft anders besloten. Dit betekent dat de samenwerking tussen VTM en mij stopt. Bij twijfel niet oversteken." Paul de Leeuw wond er in het persbericht geen doekjes om: alleen VTM is verantwoordelijk voor het stopzetten van zijn talkshow. Maar over het waarom van die beslissing, willen de tv-maker noch EVA Media, zijn Nederlandse productiehuis, iets kwijt.

Ook VTM zelf houdt de lippen stijf op elkaar. Netmanager An Rydant bedankt De Leeuw wel, eraan toevoegend dat "het minste dat je van Paul de Leeuw kan zeggen is dat hij een topentertainer is en niemand onberoerd laat". Alleen was dat niemand onberoerd laten dit voorjaar vooral naar de negatieve kant overgeheld, valt er in de wandelgangen van de Medialaan te horen.

Vorig najaar werd Manneke Paul nog geroemd om de frisse en warme aanpak, wat uitmondde in een principe-akkoord voor een exclusieve samenwerking. Het tweede seizoen ging Manneke Paul echter een andere toer op. "De toon was veranderd en hij choqueerde meer", luidt het. Zo dook hij in adamskostuum op toen Bart Kaëll zijn nieuwe single kwam voorstellen en gaf hij Koen Crucke een lange kus op de mond. Een scène waarin een joint gerookt werd in de studio, sneuvelde op de montagetafel. Officieel omdat het 'geen goede televisie' was. In zijn Nederlandse talkshow maakte hij het nog eens bont toen hij moedermelk dronk, recht van de borst. Met flink wat negatieve pers in Vlaanderen tot gevolg.

Al die tijd bleef VTM De Leeuw publiekelijk verdedigen. "Dit geeft gewoon nog maar eens aan hoe onvoorstelbaar onvoorspelbaar Paul is", luidde het na het moedermelkincident. Ondertussen nam de ergernis tegenover de nieuwe koers van Manneke Paul hand om hand toe. Dat hij in maart een Televisie Ster voor beste entertainmentprogramma won, kon dat niet tegenhouden. Bovendien kreeg de zender ook steeds meer negatieve reacties van kijkers, iets wat tijdens het eerste seizoen maar zelden gebeurde.

'Oh oh Cherso'

Dat VTM zich begon te storen aan Manneke Paul vindt zijn oorsprong in de grote oefening die de directeurs Erwin Deckers en Peter Bossaert vorig voorjaar deden om zich voor te bereiden op de komst van VIER. Daarbij werden duidelijke waarden bepaald waar de zender en alle programma's aan moesten voldoen. Entertainend, mensen raken, echt,... en met stip op één: respect. De Vlaamse Mediamaatschappij past dat sindsdien consequent toe, waardoor vorig jaar bijvoorbeeld al beslist werd om realityserie Oh oh Cherso in de vuilnisbak te kieperen.

Lange rustpauze

VTM en Paul de Leeuw hadden de laatste weken al gesprekken gevoerd over de toon van het programma en hoe De Leeuw opnieuw naar de oorspronkelijke aanpak van Manneke Paul zou kunnen teruggaan. Maar de eigenzinnige Paul de Leeuw liet zich niet in een vakje stoppen en had geen zin om bij het handje genomen te worden, wat botst met de nieuwe stijl van VTM, dat nu veel meer dan vroeger zijn programmamakers wil sturen.

Daarom was het plan gerezen om De Leeuw een lange rustpauze te geven en hem pas eind 2014 terug op het scherm te brengen. Maar na artikels in Het Laatste Nieuws en Gazet van Antwerpen gisteren gingen beide partijen nog eens rond de tafel zitten en koos VTM voor de korte pijn, beseffend dat je een tv-maker als De Leeuw niet meer kan veranderen. Geen derde seizoen voor Manneke Paul dus, en ook geen exclusieve samenwerking meer.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234