Zaterdag 18/01/2020

Kernafvaltransport bereikt opslagplaats na milieuprotesten

Veiligheidsoperatie kost belastingbetaler twee miljard frank

Gorleben / Brussel

Reuters / Eigen berichtgeving

Het omstreden Duitse kernafvaltransport vanuit Frankrijk is gisterenochtend dan toch aangekomen in de opslagplaats van Gorleben. Een vijftienduizend man sterke politiemacht bewaakte de laatste twintig kilometer die het afval nog over de weg moesten afleggen van het station in Dannenberg naar Gorleben. Daarvoor gebruikten de ordediensten paarden, waterkanonnen en helikopters. Woensdag waren demonstranten er nog in geslaagd de trein met containers zestien uur lang op te houden. De activisten van de milieuorganisatie Robin Wood metselden hun armen in in de spoorwegbedding.

Karsten Smid, woordvoerder van Greenpeace Duitsland, noemt de acties een succes: "We zijn erin geslaagd het transport een dag te vertragen." Volgens Smid tonen de demonstraties aan dat de regio Wendland (in de deelstaat Niedersachsen) geen atoomafval wil.

"Er is nog steeds geen eindbestemming voor het atoomafval. We vragen een nieuw overleg over de uitdoving van alle kerncentrales." Greenpeace wil de onmiddellijke stopzetting. Een termijn van dertig jaar, zoals die door de rood-groene regering is overeengekomen, noemt de milieuorganisatie nu te lang. "Technisch is het mogelijk om van vandaag op morgen te stoppen. Er zijn voldoende nieuwe technieken en alternatieven, zoals gas en stoom." De Duitse regering reageerde nog niet op de eis van de milieuorganisaties. "Op dit moment wordt er hevig gedebatteerd", zegt Smid. "We verwachten een duidelijke stellingname van de overheid. Bondskanselier Schröder moet naar het Wendland komen om de discussie aan te gaan met inwoners en milieuorganisaties."

Minister van Binnenlandse Zaken Otto Schilly van de SPD, de Duitse sociaal-democraten, veroordeelde alvast de blokkeringsacties. De demonstranten mogen zich volgens hem verwachten aan strafrechtelijke en burgerrechtelijke vervolging. Smid reageert scherp op de uitspraken van de minister: "Wij hebben het recht aan onze kant. Zitblokkades en andere geweldloze acties zijn een democratische vorm van protest. Maar daar stuurt de regering 20.000 tot 30.000 politiemensen op af." Na de zware rellen bij het vorige transport in 1997 werden verschillende actievoerders veroordeeld voor geweldpleging. "Schilly probeert nu ook de geweldloze actie te criminaliseren", denkt Smid. Dat er eisen tot schadevergoeding zullen komen, is onvermijdelijk: de hele operatie kostte de Duitse staat 111 miljoen mark (iets meer dan 2 miljard frank) volgens Der Spiegel.

Daarvan ging 18 miljoen mark (360 miljoen frank) naar de strijd met de actievoerders. Greenpeace en Robin Wood mogen zich aan een dagvaarding verwachten. De Süddeutsche Zeitung citeerde een Duitse wet die zegt dat het verboden is om moeilijk verwijderbare obstakels op de sporen te leggen. De actievoerders van beide milieuorganisaties die zichzelf aan de rails vastmaakten, brachten schade toe en maakten zich schuldig aan 'ongeoorloofde dwang'.

Gisteren was van echte acties eigenlijk geen sprake meer. Beschermd door de omvangrijke politiemacht brachten vrachtwagens de kernafvalcontainers binnen een uur naar Gorleben. Het transport vertrok al om zeven uur in Dannenberg. Actievoerster Annette Peach: "We konden weinig doen, omdat we duidelijk in de minderheid waren." Maar Peach laat zich niet uit het veld slaan: "Ze kunnen ons van de straten slaan en ons met water bespuiten, maar de volgende keer staan we er opnieuw. Met nieuwe tactieken." (ANR)

Milieuactivisten riskeren strafrechtelijke vervolging voor zitblokkades

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234