Woensdag 02/12/2020

Kerken en kastelen, the sequel

Na lang morrelen werden gisteren de nieuwe infoborden voor Vlaanderen voorgesteld. Van de beloofde frisse, artistieke beelden is maar weinig in huis gekomen.

"Een krachtige impressie van de toeristische trekpleisters in Vlaanderen." Zo noemt minister van Toerisme Geert Bourgeois (N-VA) de nieuwe toeristische infoborden die hij gisteren eigenhandig voorstelde. De kans dat Vlaanderen zich massaal achter die uitspraak schaart, is klein.

De ontwerpen moeten de bruine, achthoekige exemplaren vervangen, maar zijn een pak minder vernieuwend dan werd beloofd. "Het worden geen veredelde postkaarten", klonk het, "stereotypen worden gemeden."

Maar wie naar de 'fotografische impressies' kijkt, kan maar moeilijk een ander passend woord vinden. Kerken, kastelen, marktpleinen: het ziet ernaar uit dat de Vlaamse snelwegen 39 clichés rijker zullen worden in de loop van 2014, wanneer het Agentschap Wegen en Verkeer de borden zal plaatsen.

De foto's zijn gemaakt door Carl De Keyzer van het gerenommeerde agentschap Magnum. Hij is tevreden. "Dit was een opdracht waarbij niet het artistieke, maar het praktische nut voorop stond. Ik vind dat ik daarin vrij goed ben geslaagd."

Hij vindt het logisch dat de foto's niet stuk voor stuk zijn signatuur dragen. "Dit zijn geen werken waar ik zelf mee zou uitpakken in een museum. Ik heb helemaal geen carte blanche gekregen. Alle onderwerpen waren op voorhand gekozen door de toeristische diensten. Ik kreeg ook beperkingen opgelegd. Mensen en reclame mochten bijvoorbeeld niet herkenbaar in beeld, en de foto's mochten niet te complex zijn, omdat chauffeurs op de snelweg niet veel tijd hebben om te kijken. Dus er zitten wel wat clichés tussen. Maar er zijn nu eenmaal maar een paar manieren waarop je pakweg een toren kan fotograferen. "

Bij Toerisme Vlaanderen noemen ze de foto's eigenzinnig. Verder houdt de woordvoerder het op:"Des goûts et des couleurs, on ne discute pas."

---

OOK RECLAMEMAKERS NEGATIEF OVER NIEUWE INFOBORDEN

Luc Libens (Famous)

'Menu's bij de chinees'

"De bruine infoborden waren aan vervanging toe, maar of we het hiermee zo veel beter doen? Ik heb er mijn twijfels bij. Deze toeristische borden doen mij vooral denken aan de menu's met gefotografeerd eten die je bij de afhaalchinees ziet. Daar krijg je geen honger van. Hetzelfde geldt voor deze borden: zodra je ernaar kijkt wordt alle magie weggenomen. Waarom zou je nog naar een bezienswaardigheid rijden als je perfect weet hoe die eruit zal zien? Ik vind het ook jammer dat Vlaanderen zo hard blijft vasthouden aan stereoptypen als kerken en markten. Zo krijg je eenheidsworst.Als ik kon kiezen dan had ik in digitale borden geïnvesteerd, zodat je in pakweg Gent kunt uitpakken met foto's én actuele info over de Gentse Feesten."

Jens Mortier (Mortierbrigade)

'Bokrijk in het groot'

"Het vertrekpunt is goed en de foto's zijn prachtig, maar toch kan ik niet anders dan zeggen dat ik deze borden een gemiste kans vind. Ik begrijp dat elke stad met zijn troeven wil uitpakken, maar al die gebouwen: dit lijkt wel Bok- rijk in het groot. Het doet middeleeuws aan. Statisch ook. Een verwijzing naar een internetpagina had er - in een periode waarin iedereen een smartphone heeft - toch ook nog wel bij gekund? Ik weet dat zo'n affiche een moeilijk medium is om mee te werken, maar ik had het frisser, verrassender aangepakt. Ik had er nooit voor gekozen om in Brussel én het Atomium én de markt te tonen. Liever had ik een klassieker gecombineerd met iets nieuws, prikkelends: een onbekende charmante plek in de stad bijvoorbeeld."

Jan Dejonghe (VVL/BBDO)

'Iconen werken beter'

"Fijn dat Toerisme Vlaanderen wat nieuws wil doen, maar dit is mijns inziens te ambitieus. Ze willen met deze borden én informatie geven én een emotie tonen én teasen. Het is onmogelijk om dat effect te bereiken met een of meerdere foto's op een affiche van enkele vierkante meters terwijl je er met 120 kilometer per uur voorbijraast. Kijk naar Koksijde: én een paard én een golfterrein. Als je maar twee seconden hebt, dan is dit alleen maar verwarrend. De foto's an sich vind ik wel prachtig, maar eerder iets voor in een brochure. Dan heb je de tijd om ernaar te kijken. De vorige borden waren verouderd, maar ik denk wel dat die beter werken. Iconen zijn simpel, krachtig: wie ze ziet, weet meteen wat er in die stad of regio te zien is, of waar die voor staat."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234