Donderdag 14/11/2019

Kerkdienst van jewelste

De meest pittoreske locatie op Dranouter? De lokale dorpskerk, die drie dagen lang als een podium voor eigenzinnige muziek geldt. DAAU, dat zijn 25ste verjaardag viert, toonde zo hoe het mogelijk is om weer volk naar de kerk te krijgen.

"Jezus maakt je blij", zo verzekert een bord naast de ingang van de Sint-Jan-de-Doper-kerk ons. Maar tijdens Festival Dranouter moet Jezus zijn stulpje afstaan aan muzikale goden zoals Tutu Puoane en Stoomboot. Of aan Die Anarchistische Abendunterhaltung, kortweg DAAU - het Antwerpse collectief dat verschillende genres, van jazz over klassiek tot folk, aan elkaar naait, met het concept 'eigenzinnigheid' als naald en draad.

Het zorgt voor taferelen die in dit tijdsgewricht redelijk zeldzaam zijn: een rij wachtenden tot ver voor de ingang. Jawel, de kerk van Dranouter trekt weer volk, met dank aan vier muzikale Antwerpenaars, die zichtbaar onder de indruk waren. "Wat een fantastisch gevoel, spreken voor een volle kerk", stelde drummer-percussionist Jeroen Stevens voor hij 'Aufhören' inzette. "Ik heb daarnet de rij zien staan, en zoiets is altijd goed voor het ego van een simpele muzikant."

Nu ja, simpel. Er zijn veel adjectieven waarmee je de composities van DAAU kunt omschrijven, maar 'simpel' of 'eenvoudig' horen daar niet bij. Hun songs zijn klassiek en toch vooruitstrevend; hun filosofie is retro en futuristisch tegelijk; de sfeer is intiem, en toch zijn de vier musici niet bang van het Grote Gebaar. DAAU is, met andere woorden, alles wat de kerk niet is.

Verschillende goden

Het zorgde voor merkwaardige taferelen. Niet alleen omdat Stevens tussen de songs door een pintje dronk - Maes Pils is de miswijn van de 21ste eeuw - maar ook omdat het in de kerk zelf dringen was voor een goed plaatsje. Muzikale gelovigen zetten zich op zitkussentjes voor het podium, terwijl andere bedevaartgangers stoelen kwamen aandragen om zich toch van een plaatsje te kunnen verzekeren. Voor ons zat een tiener met een petje van Delirium Tremens - 'Selected best beer in the world', las het - dat hij niet eens afzette in de kerk. De jeugd heeft voor niets nog respect, eerwaarde! (Vervolgens hoorden we hem iets mompelen over de billen van het meisje voor hem - toch ook een weinig katholieke gedachte).

De rol van Jezus en Maria, die naast het podium stonden, werd beperkt tot sois belle et tais-toi, maar toch hing er een sacraal sfeertje. DAAU walste doorheen zijn oeuvre met het vuur van de meest bevlogen priester. Er werden verschillende goden aanbeden: tijdens 'Drieslagstelsel II' waarde de geest van Serge Gainsbourg door de Sint-Jan-de-Doper-kerk, en dat was niet de eerste keer. 'Visions of Arcadia' ging dan weer de jazzy tour op, en klarinettist Han Stubbe speelde met de waanzin van John Coltrane. Op andere momenten waande het viertal zich de Sonic Youth van de folk - noisy accordeoncomposities met een hoek af - en de visuals die ze hadden meegebracht refereerden dan weer aan Duits expressionistische films van Fritz Lang. Alleen jammer dat die visuals nauwelijks te zien waren: door de glasramen achter het altaar viel net iets te veel licht binnen.

Toegegeven, de eigenzinnigheid van DAAU is niet voor iedereen makkelijk verteerbaar. Een van de vreemdste aspecten aan een festivaloptreden in de kerk is dat je niet zomaar binnen- en buiten kunt lopen, en wanneer mensen dat toch probeerden, leidde dat tot enig sarcasme bij Stevens.

DAAU is niet voor iedereen, dus. Maar die dwarsheid omarmen ze na 25 jaar meer dan ooit. Om dat jubileum te vieren, maar dat wist u ongetwijfeld al, hebben ze net samen met Rudy Trouvé een best of van hun oeuvre opnieuw gearrangeerd, en twintig songs daarvan op de plaat Hineinterpretierung gestanst. Sommige songs zijn in hun nieuwe kleedje nauwelijks herkenbaar, waardoor je de veelzijdigheid van DAAU opnieuw kunt ontdekken, terwijl het met andere, zoals een hallucinogeen 'Gin & Tonic', een blij weerzien was.

Hoe dan ook zorgde DAAU voor het meest interessante uurtje dat wij ooit al in een kerk hebben mogen meemaken. Om het met de woorden van een zekere jongen uit Schaarbeek te zeggen: 'Beminde gelovigen, dat was nogal eens een kerkdienst!'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234