Vrijdag 04/12/2020

Kennedytunnel bij onveiligste van Europa

ANTWERPEN l De Kennedytunnel in Antwerpen is bij de onveiligste tunnels van Europa. De verschillende automobielclubs onderzochten samen de veiligheid in 51 tunnels in dertien landen. Tien ervan scoorden slecht tot zeer slecht. Ook de Kennedytunnel kreeg een ruime onvoldoende.

Touring tekende voor het Belgische luik van het EuroTapprogramma (European Tunnel Assessment Programme). Dat werd in het leven geroepen na de zware brand in de Mont Blanctunnel. De voorbije jaren nam Touring onder andere de Leopold II-tunnel en de Belliardtunnel in Brussel, de Tunnel de Cointe in Luik, en de Craeybeckxtunnel en de Waaslandtunnel in Antwerpen onder de loep. Deze keer was de Kennedytunnel aan de beurt.

De tunnel onder de Schelde kreeg net als twee andere tunnels de quotering 'slecht' mee, zeven andere tunnels kregen het stempel 'zeer slecht'. De gebrekkige veiligheid in de Kennedytunnel is volgens Touring vooral te wijten aan de enorme drukte. Geen enkele onderzochte tunnel moet dagelijks meer voertuigen slikken dan de Kennedytunnel: 145.000 stuks. Bovendien is zowat 30 procent daarvan zwaar verkeer en gelden weinig restricties voor gevaarlijke transporten. Touring klaagt ook over het ontbreken van luidsprekers, de gedateerde noodplannen, het uitblijven van brandoefeningen en de bedenkelijke kwaliteit van het crisismanagement.

Volgens Vlaams minister Kris Peeters sleutelt de overheid volop aan de veiligheid in de Kennedytunnel en nam ze al een hele reeks maatregelen. Zo geldt sinds december 2006 een snelheidsbeperking van 70 kilometer per uur, al heeft die ook een nefast effect op de doorstroming. Mobiele testkarren duiden eveneens sinds december het einde van de files aan om kop-staartaanrijdingen te vermijden. Om de zichtbaarheid te verhogen wordt ook de verlichting in de tunnel aangepast, belooft Peeters.

Wie naar Italië reist, kan het best de Paci 2-tunnel nabij Sicilië mijden. De fel verouderde tunnel kwam in het EuroTaponderzoek als onveiligste uit de bus. Ook de andere onderzochte tunnels in de laars scoorden slecht. De winnaar is dit jaar de Brinjetunnel in Kroatië. De relatief nieuwe tunnel, drie jaar oud, van twee kilometer lang is volgens de Europese autoclubs de veiligste. (JV)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234