Zaterdag 10/04/2021

Kendrick Lamar kiest party boven boodschap

Met good kid, m.A.A.d. city stond hij hoog in de jaarlijstjes van 2012, en ook in de AB werd Kendrick Lamar triomfantelijk onthaald als hiphops nieuwste held.

Kendrick Lamar deinst er niet voor terug zich kwetsbaar op te stellen in zijn teksten. Hij heeft het niet (alleen) over money, weed, guns and bitches maar durft te twijfelen aan zichzelf en belicht ook de keerzijde van het gangsterleven. Opvallend is dat Lamar met die aanpak commercieel succes aan artistieke erkenning weet te koppelen. Ook voor zijn concert in de AB was de belangstelling groot - op de site werd er tot 250 euro voor een ticket geboden - en er hing een uitgelaten spanning onder het publiek, een opvallend veelkleurige mix van hipsters en hiphoppers.

Toen de zaallichten doofden en Lamar op het podium verscheen, werd hij als een held onthaald. De toeschouwers rapten zowat elk woord mee, ook ouder werk zoals 'Hol' Up' en 'ADHD' van het in eigen beheer uitgebrachte album Section 80, en 'P&P' uit een van zijn mixtapes. Lamar koos overigens in hoofdzaak voor dat minder bekende werk - alsof hij wilde laten horen dat er meer is dan de good kid-hype.

Wie dacht dat hiphopvernieuwer Lamar zou uitpakken met een verrassende of grootse show, was eraan voor de moeite: twee draaitafels en één microfoon volstonden. Dj MixedByAli zorgde voor beats, waarover Kendrick Lamar zijn uiterst wendbare flow kon etaleren. Een paar keer viel de muziek zelfs helemaal stil en rapte Lamar nog een stuk a capella ('Tammy's Song' en 'I Am') - telkens weer tot grote euforie van het publiek, dat duidelijk was gekomen voor een feestje. "This is not a concert, this is a mothafucking party!", riep Lamar hen tot tweemaal toe.

De diepgang en de nuance van good kid, m.A.A.d city bleven live niet helemaal overeind en 'Poetic Justice', het subtielste nummer van de plaat, verdronk zelfs in de dreunende bassen. Maar 'Backseat Freestyle', 'Swimming Pools (Drank)' en 'Money Trees' bleken even goede party anthems als ontluisterende kronieken van het gangsterleven.

Kendrick Lamar heeft de hiphop op plaat een nieuw elan gegeven, maar is live duidelijk niet van plan zijn roots te verloochenen. Of zoals hij zei na 'Blow My High (Members Only)': "Laat de mainstream maar naar mij komen, en niet omgekeerd."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234