Woensdag 23/09/2020

AchtergrondVoetbalrechten

KBC toont hoogtepunten uit Belgisch voetbal. ‘Met een spaarboekje kunnen ze het verschil niet meer maken’

Antwerp-spits Dieumerci Mbokani botst met Edo Kayembe van Anderlecht in hun Jupiler Pro League-match van vorig seizoen.Beeld Photo News

De komende vijf seizoenen biedt KBC doelpunten en hoogtepunten uit de Jupiler Pro League exclusief aan in zijn app. Moet een financiële instelling niet voor een hogere rente op het spaarboekje zorgen in plaats van dure voetbalrechten te kopen?

Vroeger was een bank een bank. Vroeger degradeerde de ploeg die het minst aantal punten had verzameld aan het einde van het seizoen. Vandaag ligt dat allemaal wat ingewikkelder. Zo weet zelfs de Jupiler Pro League niet wie er volgend seizoen nu eigenlijk in de eerste klasse mag starten.

Ook voor de voetbalfan wordt het er niet gemakkelijker op. Wie een doelpunt of betwiste fase in een wedstrijd wil bekijken, zal die niet meteen vinden op de vertrouwde sportkanalen zoals Sporza, Sportwereld of HLN.be. Wel in de app van KBC. De bank en verzekeraar kocht namelijk de exclusieve rechten op zogenaamde near live clips. Dat zijn clipjes die zo snel mogelijk doelpunten en hoogtepunten aan voetbalfans tonen. KBC-klanten kunnen de clips gratis bekijken. Niet-klanten betalen een maandelijkse bijdrage die “te vergelijken is met een hamburger in een fastfoodrestaurant”. Lees: ongeveer 1 euro.

Eleven Sports zette eind juni de handtekening onder een tv-contract ter waarde van 103 miljoen euro om de Belgische eerste klasse in beeld te brengen. Een stevige duit waar het een deel van hoopt te recupereren door een aantal mediapartners te zoeken. Denk aan partners die graag samenvattingen geven aan het einde van het weekend, korte clipjes voor op sociale media of dus de near live clips die KBC binnenhaalde. 

Hoeveel de bank en verzekeraar betaald heeft voor de exclusieve rechten is niet duidelijk. In de wandelgangen binnen de mediawereld is te horen: te veel.

Niet verrast

Zo zijn de exclusieve rechten niet zo exclusief als ze lijken. De voetbalclubs hebben hun vel duur verkocht tijdens de onderhandelingen met Eleven Sports. Ze zijn erin geslaagd om een deel van de beeldrechten voor zichzelf te houden. Clubs zullen in hun eigen app dezelfde fragmenten kunnen aanbieden als KBC. Vraag is dan of een Club Brugge-fan zijn ploeg via een bank-app of de app van zijn favoriete club zal volgen. Bij KBC maken ze zich daar geen zorgen over: “Bij ons kun je alle hoogtepunten volgen, niet alleen de hoogtepunten van je eigen club.”

De bank-app zet zo een eerste stap om te vervellen van een aanbieder van diensten naar een platform waar ook entertainment te vinden is. Daarmee komt KBC in het vaarwater van HLN.be, Sportwereld en Sporza. Daar is niemand verrast door de demarche van de bank.

Club Brugge-aanvoerder Ruud Vormer bikkelt met Yan Vorogovskiy van Beerschot tijdens een oefenmatch. Club zendt die beelden uit via YouTube en Facebook.Beeld BELGA

Ze lijken zich meer zorgen te maken over de voetbalclubs die steeds meer een concurrent worden van nieuwsmedia dan over KBC. Voetbalfans hebben via hun eigen club én via piraterij al toegang tot alle wedstrijdbeelden. Het is vooral vervelend dat heel wat clubs zelf investeren in video’s en interviews. Denk bijvoorbeeld aan Club Brugge, dat zijn oefenwedstrijden met livecommentaar aanbiedt op YouTube en Facebook. 

Sportredacties zoeken volop hoe ze zich moeten verhouden ten opzichte van die evolutie. Dat clubs met eigen content komen is geen probleem, zei David Naert, ondervoorzitter van Sportspresse, de beroepsvereniging van sportjournalisten, eerder al aan De Morgen. “Zolang er daarnaast de mogelijkheid is om interviews te doen en vragen te stellen.”

Tijd kopen

Rest de vraag waarom een bank zich in de voetbalwereld wil storten? KBC heeft – in tegenstelling tot concurrenten Belfius en BNP Paribas Fortis – nooit een voetbalploeg gesponsord. Bij de bank vindt men het toch een logische evolutie.

“In 2018 zijn we bij KBC met een traject gestart om naast onze bank- en verzekeringsdiensten extra diensten aan te bieden.” Dat zijn er ondertussen heel wat: een biljet kopen voor trein, tram en bus; een parkeerticket betalen; tanken zonder je bankkaart boven te halen; een deelwagen reserveren; zelfs een kaartje kopen voor een film bij Kinepolis. Het kan allemaal in de KBC-app. In de statistieken van de app ziet de bank dat de anderhalf miljoen gebruikers steeds meer een beroep doen op die extra functies.

“Voetbal is een van de meest populaire sporten in België, maar heel wat mensen hebben geen tijd om al die wedstrijden live te volgen”, klinkt het. Met andere woorden: met KBC koopt je tijd. Daarmee stijgt de rente op het spaarboekje niet. Maar daar kan een bank tegenwoordig het verschil niet meer mee maken, denkt ook digitalemarketingexpert Steven Van Belleghem. “De echte schaarste tegenwoordig is tijd. KBC toont dat het mee is met zijn tijd.” 

De techspelers uit Silicon Valley hebben dat allang begrepen. “Zij zijn al jaren aan de slag om het leven van hun gebruikers zo gemakkelijk mogelijk te maken”, zegt Van Belleghem. “Het heeft enige tijd geduurd vooraleer bedrijven in België dat hebben begrepen. Maar KBC heeft duidelijk de smaak te pakken.” Dat een bank daardoor plots een concurrent wordt van entertainmentbedrijven is volgens hem een logisch gevolg. “Uiteindelijk zal er maar een beperkt aantal platformen overblijven.”

De concurrentie om een vaste plek in de levens van klanten op te eisen is bikkelhard. “Niet Belfius of HLN.be drijft KBC tot dit soort beslissingen, maar wel techgiganten zoals Google, Amazon en Facebook. Zij schuiven steeds meer op van communicatiebedrijven naar betalingsbedrijven. KBC anticipeert door het omgekeerde te doen.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234