Maandag 14/06/2021

in memoriam

Kazuo Kashio, het brein achter het briljant lelijk Casio-horloge, is niet meer

null Beeld AP
Beeld AP

Kazuo Kashio, heette hij, maar bekender is het merk dat van zijn familienaam afgeleid is: Casio. Samen met zijn drie broers zou hij het bedrijf tot grote bloei brengen. Als marketeer verkocht de Japanner 100 miljoen exemplaren van een in wezen spuuglelijk horloge.

Zoals wel vaker het geval is, begon het verhaal van Kashio bescheiden. In de nasleep van de oorlogsschaarste bedacht zijn oudere broer een sigarettenhouder die je als een ring kon dragen, en die de gebruiker toeliet zijn peuk helemaal op te roken. Het was het ei van Columbus in een land waar tabak een zeldzaam goed was. De Kashio’s – vier clevere broers die dolgraag vooruit wilden – verdienden er genoeg aan om te investeren in de research voor veel interessantere apparaten.

Ze stortten zich op de ontluikende markt van de elektronica. In 1957 hadden ze een vernieuwende elektronische rekenmachine die niet alleen kon optellen en aftrekken, maar ook vermenig­vuldigen. Het ding woog 140 kilo en kostte omgerekend naar vandaag bijna 10.000 euro. In 1965 kwamen ze al met een toestel dat je op je bureau kon zetten. Nog eens zeven jaar later, in 1972, was daar de Casio Mini, ’s werelds eerste zakrekenmachine waarvan er onnoemelijk veel verkocht zouden worden. In 1974 pakte het bedrijf uit met de Casiotron, een digitaal polshorloge dat, behalve de tijd, zelfs de datum weergaf – verbluffend in die dagen!

Elk van de gebroeders Kashio had zijn eigen talenten, maar als het op marketing aankwam, was de pientere Kazuo onovertroffen. Hij slaagde erin 100 miljoen exemplaren te verkopen van een ding dat volgens sommigen het mottigste horloge is uit de wereldgeschiedenis. De stoere G-Shock (genoemd naar de krachten die het uurwerk kan verteren) werd hip met zijn extreme uiterlijk.

Kazuo Kashio maakte van de G-Shock een enorm succes. Er bestaan honderden versies van. Beeld rv
Kazuo Kashio maakte van de G-Shock een enorm succes. Er bestaan honderden versies van.Beeld rv

Het horloge siert de pols van zowel paracommando’s als onschuldige schoolmeisjes. Er bestaan honderden modellen. Ze dragen namen als Mudmaster, Gravity Defier of zijn bezet met diamantjes. Op YouTube vind je filmpjes van lui die hun G-Shock met een pistool beschieten of in een ijsblok invriezen. Het ding overleefde groter onheil, zoals de opkomst van de smartphone.

En Kazuo Kashio, die zag dat het goed was. Hij stond aan het hoofd van een onderneming met een omzet van bijna 3 miljard euro, gesticht met de winst die zijn broer had gepuurd uit de ontdekking van een vernuftige sigarettenring. Bijna drie decennia lang – van 1988 tot 2015 – leidde hij de onderneming, die haar activiteiten onder meer verbreedde met keyboards, bloeddrukmeters en zaktelevisies.

Helaas voor Kazuo werkt geen van die dingen tegen een uit de klauwen gelopen longontsteking. Hij werd 89 en laat een vrouw na en twee dochters. Zijn zoon, Kazuhiro Kashio, is de ­huidige topman van het trotse bedrijf waarin zijn achternaam sluimert.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234