Maandag 30/11/2020

Katrien loopt

Katrien loopt: uitgerust en in vorm naar de start

Beeld Franky Verdickt

Katrien Depoorter heeft nog nooit meer dan vijf kilometer gelopen. Nu probeert ze in elf weken die afstand drie keer zo lang te maken om uiteindelijk de 10 Miles in Antwerpen uit te lopen. Vandaag: een 'stavaza' na bijna 11 weken trainen.

Hier en daar krijg ik regelmatig de vraag hoe het nu eigenlijk zit met mijn training. Tijd dus om nog eens de balans op te maken. De waarheid is dat het beter had gekund en dat ik daar niet graag voor uitkom. Ook zeer gedisciplineerde lopers en personal trainers lezen mijn blog en durven me wel eens op de vingers te tikken. Terecht misschien, maar mijn antwoord luidt dat ik ook maar een mens ben en dat de term 'beginnersfout' niet voor niets is uitgevonden.

Zo gesmeerd de eerste helft van mijn voorbereiding voor de 10 Miles verliep, zo moeizaam ging het in de tweede helft. Wat volgt lijkt wel een klaagzang, maar is gewoon een woordje uitleg: eerst was er die loopdip, kort daarna de lumbago, vervolgens kuitkrampen die te hevig waren om te negeren (sinds de lumbago neem ik geen risico's meer en luister ik beter naar de signalen die mijn lichaam geeft), het werk dat veel energie vergde, de weinig gestructureerde paasvakantie waar ik het vorige week over had...

Ik heb natuurlijk wel gelopen, maar de regelmaat was soms ver te zoeken en lange duurlooptrainingen van meer dan 10 kilometer zijn er na mijn lumbago niet meer geweest.

Gelukkig weet ik dankzij de inspanningstest in het UZ Gent dat mijn basisconditie niet slecht is en hebben vrienden en kennissen met loopervaring mijn zelfvertrouwen een boost gegeven. "Als je al enkele keren 14 kilometer gelopen hebt, dan lukken die 16 zeker ook", krijg ik vaak te horen. De adrenaline van een loopwedstrijd duwt je inderdaad vooruit, dat weet ik uit ondervinding. En dan is er ook nog mijn wilskracht. Als daar wedstrijden van bestonden, dan won ik ze allemaal ;-).

Dus doe ik gewoon mijn best en ga ik zeker niet overdrijven tijdens de laatste twee weken. Mijn bedoeling is de finish van de Antwerp 10 Miles te halen, niet om een fantastische tijd neer te zetten of de top 100 te halen (haha, stel je voor!).

Sinds vorige zondag train ik weer om de twee dagen en volgende zondag, exact een week voor de wedstrijd, wil ik nog één keer een afstand van meer dan 10 kilometer afleggen. Daarna begint de 'tapering-off'. In die fase loop je kortere afstanden en train je minder intensief zodat je lichaam zich kan herstellen. Uitgerust en in vorm, zo wil ik aan de start staan.

PS: Eerstdaags volgt nog een postje met enkele tips voor een betere looptechniek die ik heb gekregen van een barefoot runner. Heel interessant.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234