Zaterdag 05/12/2020

Katrien loopt: "Niet op het gevoel deze keer"

Katrien Depoorter, aan het trainen voor de 10 MilesBeeld Franky Verdickt

Katrien Depoorter heeft nog nooit meer dan vijf kilometer gelopen. Nu probeert ze in elf weken die afstand drie keer zo lang te maken om uiteindelijk de 10 Miles in Antwerpen uit te lopen.

Mensen die me goed kennen zullen bevestigend knikken als ik zeg dat ik een gevoelsmens ben. Daarmee bedoel ik niet dat ik om de haverklap een potje zit te huilen, wel dat ik impulsief van aard ben, in mijn dagelijks leven veeleer mijn hart dan mijn verstand volg en vertrouw op mijn 'vrouwelijke intuïtie'.

Dat laatste blijkt een mythe te zijn, het bestaan ervan is jaren geleden ontkracht en als ik heel eerlijk ben, moet ik toegeven dat ook mijn kleine teen er wel eens ver naast zit. Zo heeft mijn lief na al die jaren afgeleerd om mijn aanwijzingen te volgen als we met de wagen op reis vertrekken. Die keer dat ik hem door het gebergte van Andorra heb laten rijden om Barcelona te bereiken was er wellicht te veel aan. Sindsdien is er van kaart lezen geen sprake meer in ons gezin en vertrouwen wij voor elke route op een vrouwelijke gps-stem.

Voor deze sportieve uitdaging heb ik dus wijselijk besloten om niet op het gevoel, maar op basis van een loopschema te trainen en af en toe advies te vragen aan ervaringsdeskundigen zodat ik het risico op blessures kan beperken en mijn slaagkansen kan verhogen. "Je gevoel bedriegt je constant als je aan het lopen bent", zegt Geert Gysel, een loopwonder dat ik deze week geïnterviewd heb. Hij gaf me een aantal tips en interessante weetjes mee die ik volgende week met jullie zal delen.

Start to Run
Iedereen kent naderhand wel de 'Start to Run'-podcast waarmee Evy Gruyaert je met muziek, instructies en aanmoedigingen naar je eerste 5 kilometer loodst. Zulke apps en schema's bestaan ook voor 10 kilometer, 10 miles, een halve marathon, een volledige marathon... Helaas blijken de meeste schema's voor 10 mijl (of 16,1 kilometer) louter geschikt te zijn voor mensen die al met gemak 10 kilometer aankunnen en zoals jullie weten behoor ik nog niet tot die categorie.

Eventjes was er sprake van lichte paniek en een schrikbeeld van falen nog voor ik uit de startblokken geschoten was, maar toen raadde een goede vriend mij aan om My Asics uit te proberen: een gebruiksvriendelijke tool waarmee je een persoonlijk trainingsschema kunt opmaken. My Asics vraagt daarvoor naar je leeftijd (32 lentes), geslacht (vrouw, als in vrouwelijke intuïtie), vorige prestaties (5 kilometer in 32 minuten), duur van je training (12 weken), doel (10 miles op 27 april) en ideale week (meeste tijd op zondag en drie keer per week trainen). Nauwelijks enkele minuten nadat ik al die data had ingegeven, rolde mijn schema uit de printer.

Sneller lopen
Diezelfde avond nog ben ik beginnen trainen. De 'voorbereidende fase' heb ik intussen achter de rug: vorige week dinsdag en donderdag heb ik vijf à zes kilometer gelopen op een heel traag tempo, zondag zeven kilometer en afgelopen dinsdag ook zeven.

Intussen ben ik in de fase 'sneller lopen' beland, die duurt tot halfweg maart en is bedoeld om mijn looptempo op te trekken, hoewel dat eigenlijk niet meteen mijn streefdoel was. Vandaag staan er al maar liefst acht kilometer op de teller -één meer dan op het schema staat, maar ik kon het niet laten- en dat op het einde van een drukke werkweek en na een ochtendrush van jewelste, inclusief plasbroek bij de kleinste meid nét voor we naar de school wilden vertrekken (en we waren al te laat). Een mens zou voor minder gaan uitwaaien, nietwaar?

Beeld rv
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234