Zaterdag 28/11/2020

Katrien loopt: "Forrest Gump is van Gent (en drinkt trappist)"

Katrien Depoorter, aan het trainen voor de 10 Miles.Beeld Franky Verdickt

Katrien Depoorter heeft nog nooit meer dan vijf kilometer gelopen. Nu probeert ze in elf weken die afstand drie keer zo lang te maken om uiteindelijk de 10 Miles in Antwerpen uit te lopen.

Om jullie nieuwsgierigheid te prikkelen heb ik in mijn vorige blogpost de naam Geert Gysel al eens laten vallen. Vandaag krijgen jullie het ganse verhaal te lezen. Geert is de uitgever van Zatopek Magazine -het enige Belgische blad over lopen en gezondheid- en één van de vier oprichters van de vzw 'Gentloopt.be'. Dat is een vereniging die in mijn thuisstad allerlei fitprogramma's aanbiedt en loopevents organiseert. Twee jaar geleden heb ik er zelf het start-to-run programma gevolgd. Het was net als nu putje winter, acht maanden ervoor had ik voor de tweede keer prachtbaby op de wereld gezet en ondanks de talrijke onderbroken nachten die na haar geboorte volgden (en waar we eigenlijk nog steeds niet helemaal van verlost zijn), wou ik meer bewegen om me energieker te voelen. Toen ik besefte dat vijf kilometer de omtrek van de Gentse Watersportbaan is, zakte de moed me eerlijk gezegd in de schoenen. Ik had zelfs niet verwacht dat het mij zou lukken in drie maanden tijd, maar het lukte dus wel! Daarom heeft lopen in groep en onder begeleiding m.i. tal van voordelen. Voor je 't goed en wel beseft, ren je voor 't eerst in je leven naar de finish van een loopwedstrijd en voor zij die dat nog nooit gedaan hebben: dat voelt ge-wel-dig.

Omdat Geert veel van lopen afweet en het zijn passie is, heb ik hem vorige week bestookt met een aantal vragen. Wat ik niet wist is dat ook zijn loopavontuur eigenlijk nog niet zo lang geleden begon: in 2010 om precies te zijn. Toen liep hij halfweg mei voor het eerst 5 kilometer, in augustus van datzelfde jaar bereikte hij al lopend de top van de Mont Ventoux, in september nam hij deel aan zijn eerste marathon, in februari 2011 holde hij meermaals door de woestijn en in augustus besloot hij zo maar eventjes een parcours van 100 kilometer door de Hoge Venen af te leggen. Sindsdien neemt hij anderen al coachend mee in zijn kielzog. Voor je begint te dromen van een zelfde palmares als deze Gentse Forrest Gump: de man heeft én de ideale lichaamsbouw om lange afstanden te lopen én hij heeft zich van bij de start van dit loopavontuur full time toegelegd op zijn sport. "De helft van mijn tijd spendeerde ik aan studeren over het onderwerp, de andere helft aan toepassingen. Alle kennis die ik verzamelde wou ik gewoon uittesten, 't was niet mijn bedoeling één of andere 'loopheld' te worden", zegt hij.

Een fractie van zijn kennis heeft hij vorige week met mij gedeeld bij een lekkere trappist. Ik vat samen in de vorm van enkele Q en A's.

Wat is een ideale hartslag tijdens het lopen?
Geert Gysel: "Het is van belang dat je in de juiste hartslagzone traint, dat betekent dat je onder je omslagpunt moet blijven. Je omslagpunt situeert zich op ongeveer 80% van je maximale hartslag en die bereken je met de volgende formule: 226-leeftijd (dames) of 220-leeftijd (mannen) x 80%. Ik pas even toe op jou: (226-32) x 0,8 = 155 hartslagen per minuut. Heb je geen hartslagmeter, dan kan je je omslagpunt ook herkennen aan de ontoereikende zuurstoftoevoer. Wordt praten in volzinnen moeilijker, dan heb je je omslagpunt bereikt."

Wat gebeurt er met onze spieren tijdens de training?
"We beschikken allemaal over korte en lange spiervezels. De ene heeft van nature meer korte dan lange vezels, bij de andere is het vice versa. Gelukkig zijn er ook 'twijfelaars' onder de spiervezels. Die worden korter of langer naargelang de training die je volgt. Om een goede langeafstandsloper te worden heb je best zoveel mogelijk lange vezels. Die kan je winnen uit je 'twijfelaars' mits een trage opbouw."

Hoe vermijd ik spierkrampen?
"Ook weer door te trainen op een lage hartslag. Dan verbrand je vooral vet en minder suiker (of glycogeen). Vet hebben we allemaal met kilo's en met één kilogram vet kan een man van 80 kg wel 100 km lopen. Van glycogeen hebben we een veel minder grote voorraad: maximaal 400 gram die opgeslagen zit in onze lever. Loop je aan een te hoog tempo, dan zit je op een bepaald moment door je voorraad glycogeen heen. Dan stopt je lichaam en ben je aan het einde van je krachten. Het restproduct van suikerverbranding is lactaat of melkzuur en dat zorgt voor verkrampte of 'verzuurde' spieren."

Hoe zorg ik ervoor dat ik minder snel buiten adem geraak?
"Door veel en regelmatig te trainen neemt je longinhoud toe en daardoor kan je meer zuurstof leveren aan je bloedcellen. Die brengen op hun beurt onderhuids vet en zuurstof tot aan je spiervezels. De interne kerncentrales zorgen voor de nodige ATP, dat is een stofwisselingsproduct dat essentieel is bij fysieke inspanningen en voor de noodzakelijke spiercontracties zorgt."

Ziezo. Ik ben geneigd te denken dat het wel zal lukken op de laatste zondag van april als ik hier allemaal rekening mee houd, maar ik hoed me toch maar voor voorbarige conclusies. 'Life is like a box of chocolates, you never know what you're gonna get.'

Geert Gysel op de Mont Ventoux.Beeld Geert Gysel
Geert Gysel.Beeld Geert Gysel
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234