Donderdag 06/08/2020

Onderwijs

Katholiek onderwijs wil leerkrachten meer in team laten werken

Lieven Boeve, directeur-generaal van Katholiek Onderwijs Vlaanderen.Beeld Eric de Mildt

Het katholiek onderwijs wil dat scholen meer in team werken. Zo wordt het in de nieuwe leerplannen mogelijk de vakken muzische en plastische vorming samen te smelten tot het vak artistieke vorming. En dat oogst kritiek.

“Teamwerk maakt de job van leerkracht beter invulbaar en verhoogt de kwaliteit van ons onderwijs”, zegt Lieven Boeve, de topman van Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Van dat idee zijn de ontwerpleerplannen voor de eerste graad (de eerste twee jaren) van het secundair onderwijs, die woensdag werden bekendgemaakt, doordrongen. Het gaat om ontwerpleerplannen, aangezien ze gebaseerd zijn op de eindtermen die nog moeten worden goedgekeurd door het Vlaams Parlement.

“We willen het idee van één vak, één leraar, één klas doorbreken. Daar zetten de lerarenopleidingen vandaag ook al op in”, zegt Boeve. Dat blijkt onder meer uit de mogelijkheid die het katholiek onderwijs aan scholen biedt om de vakken muzische vorming en plastische vorming samen te smelten tot het clustervak ‘artistieke vorming’. 

Daar hebben heel wat leerkrachten muziek en plastische opvoeding hun bedenkingen bij. Zij benadrukken de eigenheid van hun vak, en stellen zich de vraag wie zo’n clustervak moet geven. “Het is niet omdat je veel van beeldende kunst kent, dat je ook muzikaal aangelegd bent, en omgekeerd”, klinkt het.

Vorige week klonk gelijksoortige kritiek bij de leraars aardrijkskunde, die vrezen dat hun vak zal verdwijnen als het opgaat in de cluster ‘wetenschappen en techniek’. Volgens Boeve komen de clustervakken er op vraag van scholen die vandaag al zo werken en biedt het katholiek onderwijs de optie nu gewoon ook formeel aan.

Uit politieke hoek komt kritiek. “Men zegt dat de school vrij is, maar de begeleidende nota bij de leerplannen somt alle voordelen van clustervakken op”, zegt N-VA-onderwijsspecialist Koen Daniëls, die ook het gebrek aan transparantie in de leerplannen op de korrel neemt. “Zo duw je scholen in een bepaalde richting. Dat is manipulatie.”

Boeve wuift die kritiek weg. De leerplannen maken volgens hem net duidelijk dat het katholieke onderwijsnet niet tot op schoolniveau bepaalt hoe het moet. “Wij geven de scholen veel vrijheid, maar bieden ook voldoende ondersteuning. Wie tegen deze leerplannen is, is niet tegen de koepel, maar tegen het katholiek onderwijs zelf. Willen we naar een staatspedagogie waar het onderwijsbeleid bepaald wordt door wie op dat moment aan de macht is, of naar een samen gedragen onderwijs? Wat het katholiek onderwijs betreft, is dat het tweede.”

Basisgeletterdheid

In de leerplannen staat niets over basisgeletterdheid, bijvoorbeeld voor Nederlands. Over enkele maanden volgt daarover een apart, ondersteunend document. Een lachertje, volgens Daniëls. “Dit gaat om de basis, het woord zegt het zelf. Hoe kun je leerplannen opstellen zonder die basis?”

De nieuwe leerplannen gaan op 1 september 2019 in. De directeurs van het secundair onderwijs luidden eerder deze week nog de alarmbel over die krappe timing. Boeve erkent dat september kort dag is, en vraagt daarom na de formele invoering een ‘ingroeiperiode’ van twee tot drie jaar om de hervorming uit te rollen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234