Zaterdag 19/10/2019

Katholiek onderwijs vindt evaluatie eindtermen te vroeg

Brussel

Belga

Het katholieke basisonderwijs vindt het geplande peilingsonderzoek naar de realisatie van de eindtermen voorbarig. Ook volgens het Christelijk Onderwijzersverbond (COV) komt onderwijsminister Marleen Vanderpoorten (VLD) te vroeg met haar initiatief.

Gisteren maakte Vanderpoorten bekend dat 6.000 laatstejaars uit 200 lagere scholen op 22 mei examens zullen moeten afleggen over wiskunde en begrijpend lezen. Via die anonieme proeven, waarvan de resultaten dus niet zullen meetellen voor het rapport, wil Vanderpoorten laten onderzoeken of de leerlingen de eindtermen voor die vakken wel beheersen.

Eindtermen bepalen wat leerlingen minimaal moeten kennen en kunnen. Beatrijs Pletinck van het Vlaams Verbond van het Katholiek Basisonderwijs (VVKBaO) wees er gisteren op dat de eindtermen voor het basisonderwijs pas sinds september '98 van kracht zijn en dat de decreetgever de evaluatie ervan pas vanaf het schooljaar 2004-2005 voorzag.

Het geplande peilingsonderzoek is volgens het katholieke basisonderwijs daarom voorbarig. Volgens Pletinck zullen ook niet alle eindtermen kunnen onderzocht worden als de proeven schriftelijk afgenomen worden, zoals ze vermoedt.

"Nochtans ontbreekt het in de mededeling van de minister aan elke relativering. In het Vlaams Parlement kondigde ze immers aan dat de peiling zal leren hoe de realisatie van de eindtermen wiskunde en begrijpend lezen er voor het geheel van het Vlaamse basisonderwijs uitziet", aldus Pletinck. Ze vraagt zich ook af hoe het minimale prestatieniveau op peilingsproeven zal worden vastgelegd. De keuze van het moment voor het peilingsonderzoek zal er niet toe bijdragen dat leerkrachten en directies in een serene sfeer verder kunnen werken aan de onderwijsvernieuwingen die nog maar pas zijn ingevoerd, aldus nog Pletinck.

Ook het Christelijk Onderwijzersverbond reageert terughoudend. De invoering van de eindtermen op basis van de goedgekeurde leerplannen is immers pas op 1 september '98 van start gegaan. Wellicht betreft het onderzoek wiskunde en begrijpend leren omdat die het gemakkelijkst te controleren zijn, maar begrijpend lezen is maar een onderdeel van het leergebied taal, zo staat op de COV-website te lezen. Volgens het COV zijn peilingsonderzoeken van het goede teveel. In het kader van de doorlichting moeten scholen immers al zelf hun output in verband met het al dan niet bereiken van de eindtermen aantonen, aldus de vakbond. Daarnaast zijn er in het vrij onderwijs de diocesane proeven. Het Oeso-onderzoek naar de vaardigheden voor wiskunde en wetenschappen is al uitgevoerd bij de vierdejaars. Binnenkort komen de vijfde- en zesdejaars aan de beurt, aldus het COV.

'Evaluatie was pas gepland vanaf schooljaar 2004-2005'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234