Donderdag 02/12/2021

Update

Katholiek onderwijs en scholieren verwerpen algemeen hoofddoekverbod

null Beeld PHOTO_NEWS
Beeld PHOTO_NEWS

Het katholiek onderwijs en de Vlaamse Scholierenkoepel (VSK) vinden een algemeen verbod op het dragen van levensbeschouwelijke tekenen, zoals het GO! gemeenschapsonderwijs dit weekend aankondigde, voor volgend schooljaar geen goed idee. Het Vlaams Secretariaat van het Katholiek Onderwijs (VSKO) blijft bij zijn standpunt van 2009, zegt woordvoerder Willy Bombeek. "We vinden dat elk schoolbestuur autonoom moet beslissen, in samenspraak met de ouders." De scholierenkoepel vindt het algemeen verbod het einde van de keuzevrijheid in de schoolloopbaan voor sommige moslimmeisjes en sikhjongens.

In 2009 kondigden twee Antwerpse athenea een verbod op het dragen van hoofddoeken aan. Het GO! kondigde daarop een algemeen verbod op het dragen van levensbeschouwelijke tekens af, maar wachtte met de invoering op de uitkomst van alle rechtsprocedures. Dit weekend raakte bekend dat de vier gedingen bij de Raad van State onontvankelijk verklaard werden.

Katholieke scholen
Het VSKO blijft bij het standpunt uit 2009, waarin verwezen wordt naar een opiniebijdrage van directeur-generaal Mieke Van Hecke. "Vrije katholieke scholen zijn open scholen. De deuren van onze scholen gaan niet dicht als er andere dan 'katholieke leerlingen' aankloppen", zegt ze. De katholieke scholen respecteren de religieuze en levensbeschouwelijke identiteit van leerlingen en vragen aan ouders en leerlingen respect voor het christelijk pedagogisch project.

Voor het dragen van een hoofddoek kiest de plaatselijke schoolgemeenschap zelf welke houding ze aanneemt. Die beslissing wordt volgens woordvoerder Bombeek genomen in functie van de eigen cultuur en omstandigheden van de school.

De scholierenkoepel (VSK) vraagt zich af op welke manier religieuze kenmerken de lessen verstoren.

Op zoek naar identiteit
"Het verbod toont geen respect voor de situatie van een school én houdt geen rekening met de echte problematiek", klinkt het. De school moet voor de VSK "een plek zijn waar leerlingen de kans krijgen om zichzelf te zijn en op zoek te gaan naar hun identiteit".

In strijd met decreet
Een algemeen verbod beëindigt volgens de scholierenkoepel ook de vrijheid in de schoolkeuze voor leerlingen die dergelijke religieuze tekenen dragen. "Dit gaat in tegen het Gelijke Onderwijskansendecreet, dat streeft naar de optimale leer- en ontwikkelingskansen voor alle leerlingen."

"Schending grondrechten"
Ook het Vrouwen Overleg Komitee (VOK) is niet te spreken over het verbod: "Het hoofddoekenverbod in het Gemeenschapsonderwijs schendt een aantal grondrechten van moslimmeisjes en hun ouders, met name hun recht op vrije godsdienstbeleving, vrije onderwijskeuze en vrije meningsuiting", luidt het. Het VOK pleit er dan ook voor dat moslima's zelf mogen beslissen of ze een hoofddoek dragen. "Voor veel moslimmeisjes (en hun ouders) heeft dit verbod verregaande gevolgen", aldus het VOK. "Er wordt een zware druk op hen gelegd om keuzes te maken tussen hun persoonlijke godsdienstbeleving, hun loyauteit met de moslimgemeenschap en hun streven naar integratie in onze maatschappij."

Het Vrouwen Overleg Komitee pleit ervoor dat de vrouwen zelf beslissen of ze een hoofddoek dragen. "Waar er sprake zou zijn van druk, menen wij dat er andere middelen zijn om daarmee om te gaan dan een verbod voor iedereen." Het VOK voegt nog toe dat het betreurt dat "de heisa rond de hoofddoek de reële problemen van achterstelling en achterstand in het onderwijs in de schaduw stelt".

"Diversiteit niet wegsteken"
Het Minderhedenforum reageert eveneens ontstemd op het verbod. "Diversiteit buiten de schoolpoorten houden, zet elk pedagogisch project onder druk", zo klinkt het. Voor Naima Charkaoui, directeur van het Minderhedenforum, moet leren omgaan met verschillen centraal staan in elk pedagogisch project.

"Door levensbeschouwelijke tekens te bannen uit het klaslokaal, steek je diversiteit weg en dat is absurd", zo zegt ze. "Bovendien versterkt de nerveuze houding van de onderwijsnetten tegenover religieuze tekenen de polarisatie en het wantrouwen in de samenleving".

"Scholen moeten in eerste instantie onderwijs geven. Als ze jongeren wil voorbereiden op het leven in de superdiverse samenleving van de 21ste eeuw, kan ze hen beter respectvol omgaan met verschillen, in plaats van identiteiten verkrampt te verbannen", zo besluit Charkaoui.

undefined

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234