Dinsdag 26/05/2020

Kassa kassa voor Oscar-winnaars

Grote belangstelling van financiële wereld

Aan een Oscar is geen directe geldprijs verbonden. Maar winst betekent meestal wel een meeropbrengst aan de bioscoopkassa.

Los Angeles

Bloomberg / Reuters

Niet alleen filmliefhebbers en studiobonzen keken afgelopen weekend met spanning naar de uitslag van het jaarlijkse Oscar-festijn. Ook op de financiële markten wordt de uitreiking nauwlettend in de gaten gehouden. Succes op het Oscar-front kan immers zorgen voor miljoenen dollars meeropbrengsten. Voor beleggers in grote mediabedrijven als Vivendi-Universal of Sony (eigenaar van Columbia) is dat interessante informatie.

Dat bleek gisteren toen de aandelen van Vivendi, het Franse nutsbedrijf dat vorig jaar de Universal-studio's van Seagram overnam, met 3,4 procent stegen. Dat had waarschijnlijk veel te maken met de vijf Oscars die Gladiator heeft binnengehaald. De film voerde daarmee de erelijst aan. Gladiator is een product van de onafhankelijke maatschappij Dreamworks SKG, maar Vivendi zorgt voor de distributie van de film buiten de Verenigde Staten. En de film is vooral in andere landen dan de VS een succes. Tot nu toe zijn er voor 187 miljoen dollar (8,4 miljard frank) toegangskaartjes in de VS verkocht, en voor 253 miljoen dollar (11,4 miljard frank) daarbuiten. Van dat laatste bedrag kan Vivendi Universal een deel op zak steken.

Toch betwijfelen analisten of de Oscar-zege de opbrengsten van Gladiator nog ver de hoogte in zal jagen. De film heeft het grootste deel van zijn carrière in de filmzalen achter de rug en is ook al uitgebracht op videocassette en dvd. Met andere woorden: wie de film wilde zien, heeft hem gezien. "De film is al een jaar uit en ik denk niet dat er nog veel meer extra's inzit", zegt filmanalist Dave Davis bij Houlihan, Lokey, Howard & Zukin in Los Angeles.

De twee andere films die tot de topwinnaars behoorden, waren Crouching Tiger, Hidden Dragon en Traffic. Zij wonnen elk vier Oscars. De eerste film is een productie van Sony Pictures, de tweede van USA Networks. Voor Crouching Tiger zou de Oscar-overwinning wel een serieuze meeropbrengst kunnen betekenen. De film was de eerste Aziatische prent die meer dan 100 miljoen dollar (4,5 miljard frank) heeft opgebracht aan de Amerikaanse bioscoopkassa's. De film geldt in de VS nu al als de best renderende buitenlandse prent. In Azië waren de opbrengsten tot nu toe echter maar mager, omdat de prent daar moet concurreren met de talloze films over gevechtsporten die aan de lopende band worden gedraaid in Hongkongse en Taiwanese studio's. De Oscars kunnen de opbrengst op de thuismarkt mogelijk wel opstuwen, omdat het Aziatische publiek de film door de Amerikaanse waardering misschien met andere ogen gaat bekijken.

In Hongkong wordt zelfs gehoopt dat Crouching Tiger de kwakkelende plaatselijke filmindustrie nieuw leven kan inblazen. De laatste jaren hebben de studio's een kwalijke reputatie gekregen omdat de kwaliteit van de producten laag was en de studio's vooral uit waren op snelle winsten. De internationale waardering voor Crouching Tiger heeft echter al tot hernieuwde interesse van investeerders en producenten geleid.

Wie ook de financiële vruchten van de Oscar-winst kan plukken, is actrice Julia Roberts. Zij kreeg de onderscheiding voor de beste vrouwelijke hoofdrol als Erin Brockovich. Roberts is nu al de best betaalde vrouwelijke filmster. Ze geldt als de eerste vrouw die voor een hoofdrol evenveel kan vragen als haar mannelijke collega's: 20 miljoen dollar (900 miljoen frank) per film. Ook is ze de eerste vrouw in Hollywood wier films in totaal meer dan 1 miljard dollar (45 miljard frank) hebben opgebracht.

Zie ook pagina 25

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234