Vrijdag 04/12/2020

Karakter wint het van perfectie

Tijdens de afgelopen modeweken werd duidelijk dat modeontwerpers hun mening over de perfecte vrouw hebben herzien. Dikker mag gerust, sproeten mogen ook, flaporen zijn geen probleem en een spleet tussen de tanden is sexy. Als er maar karakter in zit. Bovendien zijn guitige imperfectie en af en toe een kilo meer uitstekend voor de commercie.door Els De Pauw

In de modewereld verandert de voorkeur voor een bepaald type van model om de paar jaar. Eerst waren er de übericonen Claudia Schiffer, Naomi Campbell, Linda Evangelista en hun gelijken, daarna volgde de generatie van Kate Moss en de Belgische androgyne elfen Hannelore Knuts, An Oost, Delfine Bafort en Kim Peers, gevolgd door een heel leger prille kinders uit het voormalige Oostblok met haast onuitspreekbare namen. Perfecte schoonheden met sprankelende ogen, schier oneindige benen en een onschuldig klein eendenmondje. De laatste tijd willen de createurs ineens weer karakterkoppen op hun plankiers. Streetcastings zijn weer in en modellen met een schoonheidsfoutje blijken meer gegeerd dan anderen. Een van de best betaalde modellen van dit moment heeft niet echt maat 34-36 en bovendien een joekel van een spleet tussen de voortanden. Lara Stone, want zo heet het wulpse kind, is nochtans de lieveling van velen. Het moet een combinatie zijn van haar persoonlijkheid, haar stomend sexappeal en haar kwajongenssmoel die haar zo populair maken. In ieder geval gaan ontwerpers weer op zoek naar opvallende trekken en naar een eigenaardige schoonheid.

Koddig en karaktervol

Lara Stone is lang niet de enige met een grand canyon tussen de lippen. Vanessa Paradis lijkt de laatste tijd bezig aan een ware midlife comeback als beautymodel van Chanel. Dat een tandenspleet persoonlijkheid geeft, is ten andere niet nieuw in de modewereld. Lauren Hutton, topmodel uit de seventies, weigerde altijd om tanden te laten bijwerken, net zoals Brigitte Bardot. Hun koppigheid was een deel van hun succes. Ook Madonna blijft haar spleet nog steeds cultiveren. En aan het firmament van Hollywood stijgt de ster van True Blood-actrice Anna Paquin, ook al een meisje met een snoezige spleet. Bij de opkomende modellen is er bovendien tegenwoordig ongelooflijk veel vraag naar Ashley Smith, Jessica Hart, Lindsey Wixson en Georgia May Jagger (de dochter van Mick Jagger).

Wat maakt een koddig paar voortanden dan zo gegeerd? Een tandenspleet is grappig en blijkbaar sexy, al zijn de meningen verdeeld hoe het spleetje in die context te lezen valt. Sommigen zeggen dat het de onschuld van een kindergebit is, gecombineerd met wellustige lichaamsvormen, die deze vrouwen zo aantrekkelijk maakt. Dat lijkt ons veeleer een verklaring die alleen uit een licht gestoorde mannenkoker kan komen. Dat een tandenspleet gewoon guitig is en een vrouw met een anders ijzingwekkend strenge schoonheid extra toegankelijk, grappig en aaibaar kan maken, is ietwat plausibeler. Meteen ook de reden waarom ook andere schoonheidsfouten steeds meer gefêteerd worden op catwalks en in magazines. Flaporen worden namelijk hoegenaamd niet meer geweerd. Sproetenkopjes evenmin. Er zijn modellen met extreem brede jukbeenderen. Of met afhangende droeve oogleden. Met hele dikke lippen of net heel dunne lippen. Toch zijn ‘de nieuwe meisjes’ stuk voor stuk ravissante schoonheden, zij het niet op een manier die iedereen conventioneel acht. Dit soort van schoonheid wordt zoals altijd door de tijd bepaald. De crisistijd? In elke betekenis van dat woord.

Als Lagerfeld een dikker model in zijn defilé laat meelopen, dan is er het een en ander aan de hand. Ome Karl heeft zich namelijk al meerdere malen smalend uitgelaten over de commotie rond te magere modellen. “Allemaal kritiek van obese vrouwen die maar chips blijven eten in hun sofa”, verklaarde hij een goed jaar geleden. Waarom hij uitgerekend de rondere Crystal Ren bij zijn modellen voegde, eerst in zijn Cruise Collection-defilé te Cannes en deze week opnieuw (voor de zomercollectie van 2011) is een raadsel. Of niet: begint het ontwerpers misschien zo stilaan te dagen dat er wellicht meer vrouwen zijn met een maat 44 of 46 die nog gefortuneerd genoeg zijn om hun kleren te kunnen kopen, dan vrouwen met een maat 36? Het zou best kunnen.

Vorig jaar was er de Brit Mark Fast die als eerste een rits ronde modellen tussen anderen op de catwalk liet defileren. Walgelijk, vonden sommigen. Eindelijk, dachten anderen. Ontwerpers hebben magere modellen nodig die de aandacht niet afleiden van hun kleren, stelden de voorvechters van maat 34. Hoezo? Is men dan niet in staat om kleren te ontwerpen waarin alle vrouwen zich mooi kunnen voelen? Laat dát nu net de ambitie zijn van fashionista-lievelingsontwerper Alber Elbaz van Lanvin (wiens collectie voor H&M op 23 november in de winkels hangt): vrouwen comfort en schoonheid geven, wat hun lichaamsvorm ook is. Zijn visie blijkt aan te slaan. Er was de laatste weken meer diversiteit te zien op de catwalks in New York, Londen, Milaan en Parijs, zowel in rondingen en knoken als in opvallende gelaatstrekken.

De nieuwe trend lijkt alleszins een idealere afspiegeling van de realiteit. Vrouwen kunnen zich beter vereenzelvigen met niet al te perfecte modellen. Dun en dikker. Dat de modehuizen daarmee ook betere zaken kunnen doen in slechte tijden, zal wel iets met de nieuwe tendens te maken hebben. Karl Lagerfeld is een pientere zakenman. Hij voelt veranderingen aan, wikt, weegt en durft. Aangezien modeontwerpers zelf verantwoordelijk zijn voor de jaarbalans van een huis, krijgen zij zeker de cijfertjes van de marketeers onder ogen. Ook de analyse van de kopers en die van de potentiële markt. Aangezien bemiddelde vrouwen van boven de veertig nog steeds de grootste afzetmarkt vormen voor de luxehandel, wil men zich duidelijk naar de noden van die consument richten. Het luxewarenhuis Saks in New York biedt vanaf dit najaar trouwens kleren aan in grotere maten, van tophuizen als Chanel, Dolce & Gabbana, Yves Saint Laurent, Alexander McQueen, Fendi en Roberto Cavalli. Niet in een apart hoekje van de winkel, maar als aanvulling van de maten 36 tot 40. Het aanbod gaat tot maat 44 en in sommige merken tot 52. Du jamais vu in de modewereld. Als het experiment aanslaat, wil Saks het volgende seizoen de grotere maten in álle vestigingen. Wat de gevolgen zijn van deze pragmatische keuze voor de creativiteit van modehuizen en hun ontwerpers, is nog maar de vraag. Het kan niet anders of ze moeten mee in de evolutie. Al hebben we een vermoeden dat niet iedereen groot genoeg is om pakweg Beth Ditto meteen als rolmodel in de armen te sluiten.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234