Maandag 24/01/2022

Kapitein gekapseisd cruiseschip liet passagiers in steek

De kapitein van het vrijdagavond gekapseisde luxecruiseschip Costa Concordia is aangehouden. Francesco Schettino riskeert een aanklacht wegens doodslag nu uit het wrak voor de kust van het Italiaanse eiland Giglio al minstens vijf doden zijn geborgen.

Schettino wordt ook vaandelvlucht verweten. Hij verliet volgens getuigen zijn schip voor alle 4.229 opvarenden van boord waren. Ook wordt onderzocht of zijn nalatigheid de schipbreuk veroorzaakte.

Ondertussen blijven duikers koortsachtig zoeken naar vijftien vermisten. Er is nog hoop om overlevenden terug te vinden. Gisteren konden de bergers een pas gehuwd Koreaans echtpaar redden uit hun kajuit. Ook een bemanningslid met een beenbreuk kon na een nachtmerrie van 36 uur worden ontzet.

De Costa Concordia liep vrijdagavond voor Giglio vast op een rots, die de romp van het 290 meter lange schip over een lengte van bijna 100 meter openreet. Kapitein Schettino kreeg aanvankelijk lof omdat zijn laatste commando het schip dichter naar de wal stuurde, waardoor het niet in diepere wateren kapseisde. Talrijke klachten van opvarenden stelden dat heldhaftige beeld snel bij: Schettino en zijn, ook gearresteerde, stuurman zouden zich tijdens de aanvaring nog op een galadiner hebben bevonden in plaats van in de stuurruimte.

Een Frans stel dat in Marseille aan boord was gestapt, zei tegen persbureau AP dat zij na de ramp de kapitein in een van de reddingsboten zagen zitten, met een deken om zich heengeslagen, lang voordat alle passagiers van het schip af waren. Een kapitein die in geval van een incident een schip niet als laatste verlaat, is strafbaar. Volgens het Italiaans zeevaartrecht is de maximumstraf daarvoor twaalf jaar.

Schettino ontkent die aantijgingen. Hij beweert ook dat de onderzeese rots waarop het schip vastliep, niet op de zeekaarten stond. Maar volgens ooggetuigen op Giglio voer zijn cruiseschip te dicht bij de verraderlijke kust. De zwarte doos van de Costa Concordia moet nu uitsluitsel brengen over de oorzaak. De openbare aanklagers sluiten meer arrestaties van verantwoordelijke bemanningsleden niet uit.

Een groot deel van de geëvacueerde passagiers klaagde dat de bemanning te lang talmde nadat het schip was vastgelopen. Zelfs toen de boot al overhelde en de verlichting uitviel, bleven evacuatie-instructies uit. Na twintig minuten volgde alleen de boodschap dat er een "technisch probleem was met de elektriciteit". Die boodschap werd na nog een kwartier herhaald.

Er werd ook te lang gewacht met het neerlaten van reddingssloepen. Toen daartoe eindelijk werd besloten, zou het schip al zo ver zijn gekanteld dat veel boten niet konden worden neergelaten. Onder de passagiers was ondertussen blinde paniek uitgebroken. "Mensen gedroegen zich als dieren", getuigde Patrizia Perilli (47). Er werd gevochten voor reddingsvesten.

Onder de vijf dodelijke slachtoffers bevonden zich twee Fransen en een Peruaan. De nationaliteit van de andere doden en vermisten werd nog niet bekendgemaakt. Alle acht opvarende Belgen zijn volgens Buitenlandse Zaken geëvacueerd.

De bergingswerken worden gehinderd door de volstrekte duisternis onder de waterlijn en de omvang van het schip. De bergers moeten meer dan tweeduizend cabines uitkammen, alsook een spa, zeven restaurants, bars, bioscopen en discotheken. "Dit is een drijvend dorp. Het is zeer moeilijk", verklaarde Luca Cari, woordvoerder van de brandweer op Giglio.

Er wordt ook gevreesd voor een milieuramp als de 2.380 ton brandstof aan boord zou beginnen lekken. Het overpompen neemt pas een aanvang als het zoeken naar de resterende vermisten wordt gestaakt. (MR)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234