Donderdag 25/02/2021

Kaping Afghaanse Boeing was mogelijk vlucht naar de vrijheid

Het lijkt er op dat niet alle inzittenden van de gekaapte Afghaanse Boeing 727 maandag tegen hun zin in het Londense Stansted strandden. In de nacht van dinsdag op woensdag konden drie bemanningsleden ongestoord het vliegtuig verlaten. Sommige passagiers zouden banden hebben met de kidnappers.

Stansted

Van onze verslaggeefster ter plaatse

Anne de Graaf

Drie van de negen gijzelaars die werden vrijgelaten sinds de landing in Stansted vier dagen geleden, hebben gisteren asiel gevraagd in het Verenigd Koninkrijk. In Kaboel noemden bewoners de gekaapte passagiers 'geluksvogels', zei gisteren een correspondent van de BBC tijdens het ochtendnieuws. "Het zal je maar overkomen: je boekt een binnenlandse vlucht voor nog geen 20 pond (1.000 frank) en plots land je in het beloofde land."

De commandant en zijn copiloot sloegen in de de nacht van dinsdag op woensdag een zijruitje in van de cockpit met een noodhamertje. Ze konden naar beneden klauteren met een koord. De kennis van ontsnappingsprocedures die piloten erin gehamerd krijgen tijdens hun opleiding kwam daarbij van pas. De chief steward, die om drie uur 's nachts langs de achterzijde uit het toestel werd geduwd, kwam er met hoofdschrammen vanaf. Aan boord bevinden zich nog steeds 143 mensen, onder wie twintig kinderen.

De plotse komst van een vertegenwoordigster van het Hoog Commissariaat voor de Vluchtelingen in Stansted, voedt in luchthavenkringen de hypothese dat de 'kaping' van de Boeing een middel was om een ander doel - asiel voor de inzittenden - te bereiken. Die stelling wordt ook verdedigd door de directeur van Ariana, de Afghaanse luchtvaartmaatschappij. Mullah Hamidullah verklaarde tegen het Afghaanse persbureau AIP dat aan boord zo'n veertig mannen, vrouwen en kinderen zitten die mogelijk in Londen willen blijven. Volgens onbevestigde berichten bevinden zich onder de gijzelaars ook familieleden van de kapers.

Dat Stansted een uitgelezen uitvalsbasis is voor kapers, respectievelijk asielzoekers, bleek al in 1996. Zes Iraakse gangsters gijzelden toen een Soedanese Airbus, en leidden het toestel om op zijn route van Khartoem naar Ammam. De gijzelnemers zegden te willen ontsnappen uit de greep van Saddam Hoessein. Stansted, iets minder druk en dus minder bewaakt dan Heathrow en Gatwick, leek de gedroomde landingsbaan.

Werden ze aanvankelijk veroordeeld tot negen jaar cel, dan gingen ze later vrijuit wegens een procedurefout.De zes verblijven nog steeds in het Verenigd Koninkrijk. Vier verkregen intussen het recht op juridische bijstand en een bestaansminimum. Zelfs de echtgenotes van de kapers, die ook aan boord van het toestel zaten maar volhielden nergens van te weten, hebben asiel gekregen in Engeland.

Een bende Tanzaniaanse kapers, die eveneens Stansted als aankomsthaven hadden uitgekozen in 1988, viel hetzelfde geluk te beurt. Advocaat David Yatts, die in Engeland de belangen behartigt van de Iraakse kapers, zei vandaag aan De Morgen dat "sommigen een kaping, hoewel gevaarlijker, verkiezen boven een illegaal transport over de weg".

Voor het Verenigd Koninkrijk lijkt het alvast niet de goedkoopste optie: de luchthaven van Stansted raamt de kosten, opgelopen door de kaping, inmiddels op 50 miljoen frank, afgezien van de claims van de luchtvaartmaatschappijen die hun passagiers wandelen moesten sturen. Elke bijkomende dag kost de overheid 25 miljoen frank.

Dat deze kapers niettemin met het nodige sérieux willen worden behandeld, toonden ze gisteren manu militari. Toen de luchthavenautoriteiten het ontbijt brachten, koffie, thee, gebak en sinaasappelsap op roltafeltjes, nam een donkerharige man met een pistool de dienbladen in ontvangst. Volgens de ontsnapte bemanningsleden zijn de kapers ook uitgerust met granaten en automatische machinegeweren.

Dat de bemanning het vliegtuig zomaar verliet, zorgde in pilotenkringen voor verontwaardigde reacties. "Hoort een kapitein niet onder te gaan met zijn schip? Of worden we zomaar voor dit soort situaties getraind?", zei een verontwaardigde piloot in een gespecialiseerde chatgroep op het internet.

De kaping is live te volgen op de site http://www.newsunlimited.co.uk/.

(Foto Reuters)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234