Vrijdag 21/01/2022

'Kansas City': een gangsterfilm als een jazzsessie

Nadat hij eerder al Nashville, het heiligdom van de Amerikaanse countrymuziek, tot filmtitel had gepromoveerd, borstelde regisseur Robert Altman in Kansas City uit '96, het portret van zijn geboortestad tijdens de jaren '30. Gedurende de grote depressie vervulde Kansas City zo'n beetje de functie van Las Vegas in de jaren '70, namelijk de plaats waar gokken, gangsters, politieke machinaties en muziek voor een vreemde, maar ook (althans voor een aantal betrokkenen) lucratieve combinatie zorgden.

Het verhaal draait om de jonge telegrafiste Blondie (rol van Jennifer Jason Leigh), die anno 1934 de aan kalmeermiddelen verslaafde Carolyn (Miranda Richardson), de echtgenote van een invloedrijk politicus, kidnapt in de hoop daarmee haar eigen vriendje Johnny (Dermot Mulroney) uit de problemen te helpen. Die Johnny blijkt een boefje te zijn dat in de clinch is geraakt met criminelen boven zijn niveau. Vooral gangsterbaas Seldom Seen (prachtvertolking van Harry Belafonte) heeft een rekening met hem te vereffenen...

"Ik heb geprobeerd Kansas City te schrijven als een jazzstuk en het ook als zodanig te verfilmen", aldus Robert Altman. "De film bezit krachtlijnen, een stevig gestructureerde intrige, een suspens, een begin, een midden, pauzes en een einde. Maar tijdens de intervallen heb ik mijn acteurs zich laten uitleven in 'riffs', net zoals jazzmuzikanten dat doen." De jazzmuziek zelf kreeg uiteraard veel tijd en ruimte toegewezen, met optredens van Cyrus Chestnut (als Count Basie), Kevin Mahogany (als Big Joe Turner), James Carter (als Ben Webster) en Joshua Redman (als Lester Young).

In 1934 was Kansas City een van de weinige Amerikaanse steden die kon ontkomen aan de economische crisis die volgde op de beurscrach van 1929. In de rest van het land had de recessie de sluiting van talrijke jazzkroegen veroorzaakt, zodat veel muzikanten naar Kansas City kwamen en daar voor een echte jazzrevival en een intens nachtleven te zorgen. De gangsters die de clubs en de bordelen controleerden, respecteerden de jazz omdat ze er de commerciële waarde en de aantrekkingskracht van inzagen. Op die manier werd jazz zowel een koppelteken tussen de verschillende klassen alsook de weerspiegeling van een hardnekkige rassenscheiding.

Tijdens de filmopnames van Kansas City registreerde Altman ook een reeks jamsessies, die hij nadien compileerde tot de documentaire Jazz 34.

(Jan T.)

'Kansas City', Canvas, 20u55

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234