Donderdag 24/10/2019

Kannibalen in het woud

wrong turn

HHIII Regie: Rob Schmidt

brussel

Van onze medewerker

Luc Joris

Wrong Turn is een pretentieloze, efficiënte brok horror over de overlevingstocht van zes jonge twintigers in een woud in West-Virginia dat door mysterieuze verdwijningen wordt geteisterd. Dat ze allemaal het werk zijn van een door inteelt misvormd kannibalistisch trio bergbewoners, weten de jongelui die er gestrand zijn uiteraard nog niet, maar ze zullen het snel aan den lijve mogen ondervinden. Bijvoorbeeld op het moment dat ze om hulp bij een vervallen en akelige boerderij willen aankloppen, het decor voor een van de meest claustrofobische en bloedstollende scènes van de film.

In die gammele, lugubere woonst, toepasselijk omschreven als 'een rommelmarkt uit de hel', wonen de drie brutale slagers. Aan het primitieve plezier van deze gebochelde maniakken komt geen einde als ze aan een klopjacht kunnen beginnen, waarbij ze de jongeren als opgejaagd wild in het uitgestrekte en vijandige woud met bijl en pijl en boog achternazitten.

Een dergelijke premisse roept vergelijkingen op met Deliverance. Er wordt trouwens even naar John Boormans klassieke avonturenfilm verwezen, maar dat is als een ironische knipoog bedoeld, want verder is er geen inhoudelijke vergelijking, al speelt Wrong Turn zich net als Deliverance af in de Appalachen.

Regisseur Rob Schmidt, totnogtoe bekend van de onder meer in Deauville bekroonde independent Crime and Punishment in Suburbia, en make-upwizard/producent Stan Winston situeren hun film duidelijk in het verlengde van ouderwetse slasher-films als The Hills Have Eyes en The Texas Chainsaw Massacre. Wrong Turn kan op geen enkel moment tippen aan het niveau van deze klassiekers uit de jaren zeventig van respectievelijk Wes Craven en Tobe Hooper. Sommige situaties en dialogen zijn ongeloofwaardig of al te banaal uitgewerkt, maar blijkbaar hoort dat net als de clichés bij de spelregels van dit soort film dat trouw zweert aan de archetypen van het genre. Ondanks de expliciete gruwel, loopt het nooit uit op een gore-festijn, want het schokeffect zit vooral in het oproepen van spanning, al zit je als toeschouwer niet voortdurend op de rand van je stoel.

Typerend hiervoor is een stilistisch verrassende scène, gesitueerd in een wachttoren te midden van een reusachtig naaldbomenbos. Even zijn de jongelui, vertolkt door een vrij onbekende cast met Desmond Harrington en Eliza Dushku in de hoofdrollen, hun achtervolgers vergeten, zozeer zijn ze onder de indruk van het schouwspel van de natuur. Al is de spanning om te snijden en worden we op een spraakmakend nummertje koppensnellen getrakteerd, het maximumeffect weet de film uit een dergelijke angstaanjagende situatie niet te puren.

Pretentieloos en efficiënt gemaakte gruwel

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234