Woensdag 11/12/2019

Kanaal Twee heeft deze herfst geen kijkcijferkanon nodig

'Dit najaar zullen de emoties hoog oplopen'

Tussen al het najaarsgeweld van TV1, VTM en VT4 wil ook Kanaal Twee zich niet onbetuigd laten. Het tweede VMMa-net gaat zich profileren als de zender van het EQ. Het offensief wordt ingezet met een pak prestigieuze filmpremières, zoals The Lord of the Rings, nog meer Amerikaans topdrama, een eigen aanpak voor livesport en opmerkelijke eigen producties, waaronder een nieuwe reeks van het seks- en voorlichtingsprogramma Open en bloot.

Brussel

Van onze medewerker

Hans Van Goethem

'Deze keer beperken we ons niet tot één uithangbord", zegt Kanaal Twee-directeur Jo Nachtergaele die daarmee doelt op Big Brother, dat vier jaar lang bijna alle andere programma's overschaduwde. Dat betekent ook dat Kanaal Twee het dit jaar zonder kijkcijferkanon moet stellen, maar de zender brengt veel meer reality, series, sport, film en ontspanning op de buis.

De bedoeling is dat de kijkers die verschillende genres 'beleven', want deze zomer kondigde Nachtergaele al aan dat Kanaal Twee de zender van de emotie zal worden, "en men zal dat ook aan al onze programma's merken", aldus Nachtergaele. "Idool backstage, bijvoorbeeld, zullen we met een eigen cameraploeg maken en zal duidelijk verschillen van de Idool 2004 op VTM."

Nachtergaele verwacht echter nog meer van helemaal nieuwe programma's als De kooi, een dagelijkse mix van quiz en realitytelevisie waarmee Kanaal Twee naar eigen zeggen een risico neemt. En dan is er nog Ciao bella! waarin BV Eva Pauwels en model Joyce Van Nimmen samen door Italië reizen. "In beide programma's zullen de emoties hoog oplopen", zegt Nachtergaele, die ook aankondigt dat de omkadering van de belangrijke voetbalwedstrijden een eigen Kanaal Twee-aanpak krijgt. Blikvangers bij de dramaseries worden de nieuwe seizoenen van 24 en The West Wing.

Opmerkelijk is dat Kanaal Twee nog voor het einde van dit jaar wil uitpakken met een tweede reeks van Open en bloot, het seks- en voorlichtingsprogramma waarvan momenteel de eerste reeks nog loopt. "Het programma kreeg hier en daar kritiek, maar is wel geslaagd in zijn opzet: seks bespreekbaar maken", vindt Nachtergaele. "Het bereikte ook zijn doelpubliek met een marktaandeel van 15 tot 20 procent bij de doelgroep: de jongeren. De tweede reeks mag wat mij betreft alleszins wat stouter worden."

Voor die tweede reeks kan Kanaal Twee weer rekenen op het advies van Sensoa. "Hopelijk krijgen de makers deze keer wel wat meer tijd voor de voorbereiding van het programma. Er zaten soms nogal ongelukkige momenten in Open en bloot. Bijvoorbeeld toen verkrachting en sm nogal verwarrend met elkaar in verband werden gebracht", zegt Telidja Klai, die instaat voor de Sensoa-programma's voor jongeren.

Ook zij vindt wel dat het programma haar doel bereikt heeft. "In de broodjeszaak hoorde ik deze middag twee meisjes nog over een item uit het programma van gisteren praten. Dat merk ik ook op de bus en de trein, en daar was het ons vooral om te doen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234