Woensdag 25/11/2020

Crash Germanwings

"Kan ik mijn copiloot nog wel vertrouwen?"

Beeld EPA

De Nederlandse piloot Jan Cocheret schreef twee maanden geleden een column over gesloten cockpitdeuren. Het beleid om de deuren tijdens vluchten te sluiten, hield lastige passagiers en kapers tegen. Maar hoe zit dat met de copiloot die je niet zo goed kent en die mogelijk kwaad wil doen? In 'Doe jij de deur even open?', schreef de ervaren piloot over de vragen die hij had, over de twijfel depressies bij collega's te zien aankomen. Zijn angstige verhaal werd dinsdag schijnbaar werkelijkheid, toen een copiloot van lowcostmaatschappij Germanwings zijn gezagvoerder buitensloot en een Airbus liet neerstorten.

Donderdagmiddag, twee dagen na de dramatische crash in de Franse Alpen, postte Cocheret een aangevulde versie van zijn column opnieuw op zijn Facebookpagina.

"Inmiddels is duidelijk dat dit verschrikkelijke verhaal werkelijkheid geworden is...", luidt de treurige aankondiging. En dat klopt. Wie de column leest, merkt dat Cocheret de ramp haast leek voor te voelen.

Zo luidt de slotalinea: "Ik vraag me serieus wel eens af wie er in de cockpit naast me zit. ... Of je je cockpitgenoot al langer kent of voor het eerst ontmoet, wie garandeert me dat je hem of haar kunt vertrouwen? Misschien is er net iets verschrikkelijks in iemands leven gebeurd waardoor hij het allemaal niet meer ziet zitten? Ik hoop niet dat ik zoiets ooit ontdek als ik na een bezoekje aan de WC geconfronteerd wordt met een cockpitdeur die nooit meer open gaat."

Buitengesloten

Het overkwam piloot Patrick Sonderheimer mogelijk dinsdag op vlucht 4U9525 van Germanwings. Gisteren maakten onderzoekers bekend hoe op de geluidsopnamen van de zwarte doos is te horen dat de gezagvoerder de cockpit verlaat en zich later geen toegang meer kan verschaffen. "De man klopt zachtjes op de deur, maar er wordt niet gereageerd. Daarna klopt hij harder en is er nog steeds geen reactie. Daarna is te horen dat hij probeert de deur open te breken." Het lijkt erop dat Lubitz zijn collega buitengesloten hield en liet hij het toesteld bewust crashen in Zuid-Frankrijk. 144 passagiers en 6 crewleden kwamen daarbij om.

Cocheret schreef zijn column twee maanden geleden voor publicatie in luchtvaartmagazine 'Piloot en Vliegtuig'. Publicatie elders leek hem gezien het onderwerp te gevoelig. In het stuk behandelt hij het beleid van de extra beveiligde cockpitdeur dat zo'n tien jaar geleden, na 9/11, werd ingesteld. Kapers worden zo buitengesloten, maar het werkt volgens de piloot mogelijk andere 'kapingen' in de hand, namelijk die door piloten.

Hij noemt het onder andere het verdwijnen van vlucht MH370. Het toestel van Malaysian Airlines is nog steeds niet teruggevonden. Een van de scenario's is dat een van de piloten het vliegtuig heeft gekaapt. Zijn dit soort acties te voorkomen?

Jan Cocheret (links) en Cilly Dartell tijdens een aflevering van het TALPA tv programma MAN - VROUW in 2006Beeld ANP Kippa

Momentopname

Cocheret schrijft: "Van piloten, maar ook van artsen en van astronauten wordt gedacht en verwacht dat het stabiele, evenwichtige, weldenkende en goed opgeleide professionals zijn die onder alle omstandigheden kalm blijven. Maar hoe beoordeel je dat? Hoe kom je erachter als iemand niet goed functioneert? Bij de medische keuring wordt er natuurlijk ook zijdelings naar de geestelijke gezondheid gekeken. Hoe betrouwbaar is zo'n momentopname?"

Onder de Facebookpost van de piloot kwamen gisteren meerdere reacties binnen. "Mooi geschreven" en "indrukwekkend" luidden enkele commentaren.

Verschillende luchtvaartmaatschappijen lieten inmiddels weten de regels voor de bezetting van de cockpit aan te passen dan wel zo'n aanpassing te onderzoeken. Het gaat dan om het instellen van de zogenaamde 'Amerikaanse' regel, waarbij geldt dat niemand alleen in de cockpit mag achterblijven en een ander bemanningslid even in de cockpit plaatsneemt als de piloot of copiloot bijvoorbeeld naar het toilet moet.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234