Donderdag 14/11/2019

Tour de France

Kan eenling Tom Dumoulin Team Sky verslaan?

De Nederlander Tom Dumoulin rijdt over de streep in rit 18 van de Tour de France, achter enkele renners van team Sky, waaronder gele truidrager Geraint Thomas. Beeld Photo News

De Tour wordt beslist in de Pyreneeën. Tom Dumoulin (Sunweb) staat derde in het klassement, achter die twee van Sky: Geraint Thomas en Chris Froome. Heeft Dumoulin wel de ploeg om de Ronde van Frankrijk te winnen?

NEE: Sky is te sterk

Het beeld was veelzeggend, afgelopen dinsdag op de Col de la Colombière. Vijf renners van Team Sky sleuren aan kop, met Chris Froome en Geraint Thomas in de luwte. Daarachter rijdt Tom Dumoulin. Eerder in de rit is ploeggenoot Laurens ten Dam nog in de buurt, maar dan wappert ook hij terug. "Ik heb de hele dag alleen maar tegen Sky-konten aangekeken", zegt Dumoulin na de etappe.

Er is het verschil in budget. Sky heeft jaarlijks 35 miljoen euro te verteren. Daar kun je zowel talent als gevestigde orde mee inlijven. Neem de jonge Colombiaan Egan Bernal, 21 nog maar, alom gezien als het grootste klimtalent van de afgelopen jaren. Veel ploegen aasden op hem, hij koos voor Sky. De ploeg heeft ook het geld om een wereldkampioen weg te kopen. Michal Kwiatkowski kwam van QuickStep en rijdt in grote ronden volledig in dienst van de kopmannen. Het levert een al jaren vertrouwd wedstrijdpatroon op: Sky dirigeert, de rest volgt.

In de Giro d'Italia blijkt de ploeg ook nog eens in staat de koers te doen ontploffen. Beulswerk op de Colle delle Finestre vormt het lanceerplatform voor Froome. Hij grijpt het roze.

Sunweb geeft geen precieze cijfers. De begroting van het team is minder ruim dan die van Sky, maar ligt wel boven het gemiddelde van een WorldTour-ploeg. Dat bedraagt zo'n 18 miljoen. De ploeg van Dumoulin investeert vooral in opleiding en rekent op doorgroei in eigen gelederen. Volgens teammanager Iwan Spekenbrink is een verhoging van het budget vooralsnog niet aan de orde.

Het gaat niet alleen om geld. De bezetenheid is ook een factor. Tijdens de rit over de kasseien naar Roubaix had Sky langs elke strook om de 600 meter iemand geposteerd met een reservewiel, veertig personen in totaal, gerekruteerd uit familie en bekenden.

De marginal gains, geregisseerd door de Britse manager David Brailsford, de details die het verschil kunnen maken, leiden inmiddels wel vooral tot verdachtmakingen. De ploeg lijkt voortdurend de grenzen van het toelaatbare op te zoeken, met onder meer testosteronpleisters en pufjes salbutamol.

De obsessie met de kleinigheden begint ook op de lachspieren te werken. Het afplakken van de stand-byknop van de televisie in de slaapkamer om de nachtrust te garanderen, kan ook eenvoudiger: de stekker eruit.

Maar uiteindelijk telt het nettoresultaat in de grootste ronden: vijf Tour-zeges en één keer eindwinst in de Giro en de Vuelta. Sunweb: één keer de Giro.

Lees verder onder de foto.

Ook in de Giro moest Tom Dumoulin (l.) met Chris Froome (m.) iemand van de Sky-ploeg laten voorgaan. Beeld ANP

NEE: De ambities zijn te voorzichtig

Met de aankondiging dat Sunweb deze Tour de France vooral ziet als een leerschool, lijkt de ploeg er vooral op uit te zijn de druk bij Dumoulin weg te nemen. Dat had vorig jaar in de Giro d'Italia groots uitgepakt. De Maastrichtenaar verklaarde destijds vooraf best tevreden te zijn geweest met een plek in de top tien. Hij won.

Maar de Tom Dumoulin van toen is niet meer de Tom Dumoulin van 2018. Dit jaar in Italië bewijst hij dat hij in elke grote ronde kan meestrijden voor het podium. Hij vindt in de Giro de bevestiging die hij nodig had: de trofeo senza fine, die hij een jaar eerder omhooghield in de schaduw van de Dom in Milaan, was niet het resultaat van een toevallige samenloop van omstandigheden geweest.

De bescheiden opstelling van de Sunweb-ploeg in Frankrijk leidt bij de ploegpresentatie tot een corrigerend tikje op de vingers. Tom Dumoulin zegt het niet zo goed te begrijpen. "Ik ben hier echt om te presteren." Leren doe je immers overal en altijd.

Het is zelden vertoond: een kopman die meer beoogt dan de ploegleiding.

NEE: Sunweb is onervaren

Bij de ploegpresentatie in de tuin van een kasteelhotel in de Vendée was het bijna een mantra om hoge verwachtingen te temperen: het wegvallen van Wilco Kelderman, tijdrijder en sterk in het hooggebergte, was een enorm verlies. Die was vlak voor de Tour ten val gekomen. Ten Dam, die eigenlijk al toe was aan een welverdiende vakantie na een zwaar voorjaar met onder meer de Giro d'Italia en de Ronde van Romandië, moest van de reservebank komen.

Dumoulin zal zijn teammaten nooit afvallen. Hij prees ze omstandig toen hij woensdag in de aanval trok in de etappe naar La Rosière. Maar kort daarvoor had hij al gezegd dat de basis breder zal moeten. Hij komt te snel alleen te zitten. Het team verdedigt zich. Niet de Tour, maar de herhaling van het succes in de Giro was het hoofddoel dit jaar. Daarvoor hadden ze het talent Sam Oomen meegestuurd en de verse aankoop Louis Vervaeke. Het lukte net niet.

Als Sunweb voor de volle winst zou gaan in de Tour, zou de samenstelling anders zijn geweest, beklemtoont ploegleider Arthur van Dongen. Dan had Oomen zeker in Frankrijk gefietst. Ga maar na: Dumoulin, Oomen, Kelderman, de Australiër Michael Matthews. Daar kun je heus mee thuiskomen. Maar nu was de doelstelling: ervaring opdoen met het rijden voor het algemeen klassement. Teammanager Spekenbrink wijst erop dat het niet louter om de manschappen draait. "De kern is: hoe voer je het uit?"

Dat leerproces verloopt nog niet vlekkeloos. De pech van Dumoulin vorige week donderdag, vlak voor de laatste beklimming van de Mûr van Bretagne, creëert chaos. Het is niet meteen duidelijk wie zich waar bevindt om hem te helpen. Het stayeren achter de ploegleidersauto levert een tijdstraf op. Dumoulin blijft diplomatiek. "Dat had beter gekund." Spekenbrink: "Het waren schoonheidsfoutjes."

Ook in de laatste Giro worden keuzen gemaakt die aanvechtbaar zijn. Als Froome demarreert op de Colle delle Finestre luidt de order even te wachten op meer steun in de afdaling. Maar als die komt opdagen in de persoon van Sébastien Reichenbach, blijkt de Oostenrijker van nul en generlei waarde. Volgens Dumoulin gaat hij bergaf als een oud omaatje. Het is in de afdaling dat Froome zijn voorsprong uitbouwt en Dumoulin zijn aanspraak op het roze verliest.

JA: Sunweb en Dumoulin passen bij elkaar

Sunweb is het team waarin Dumoulin zich thuis voelt. Hij krijgt alle ruimte om te rijden waar het hem goeddunkt. Als hij geen zin heeft in de verkenning van een etappe, dan is er niemand die hem dat toch maar probeert op te leggen. Dumoulin heeft immers meer profijt van dagen thuis met zijn vriendin en de hond. Mocht hij van inzicht veranderen - de kennis van een afdaling in de rit naar La Rosière leverde hem toch profijt op - dan krijgt hij daar alle ruimte voor.

Uit filmpjes van de ploeg achter de schermen valt op te maken dat hij het tactisch ook goeddeels voor het zeggen heeft. Als bijvoorbeeld het parcours voor de openingstijdrit van de Giro in Jeruzalem wordt geïnspecteerd, is hij het die de ploegleider informeert hoe hij het gaat doen en waar de hachelijke momenten zich aandienen. "Hier moet ik doorkrijgen wat de afstand is tot daar. Hier vol doortrekken. Supergevaarlijk daar." In de auto worden aantekeningen gemaakt.

Wat ook meespeelt, is de in elk geval openlijk beleden transparantie. De ploeg is in zee gegaan met de Nederlandse Dopingautoriteit voor het laten uitvoeren van extra controles. Dat zou Dumoulin niet elk ander team zien doen.

Hij gruwelt van verhalen die een smet werpen op zijn sport. "Daar heb je dat rottige wielrennen weer." Hij laat zich laatdunkend uit over het gerommel met medische attesten. Toen Froome een schorsing boven het hoofd hing wegens een verdachte hoeveelheid astmamedicijn in zijn urine, liet Dumoulin niet na erop te wijzen dat hij bij zijn ploeg meteen op non-actief zou zijn gezet, in afwachting van nader onderzoek.

Tom Dumoulin na de finish van de twaalfde etappe van de Tour de France tussen Bourg-St-Maurice en Alpe d'Huez. Beeld ANP

Sunweb is aangesloten bij de MPCC, een bondgenootschap van teams die ijveren voor een geloofwaardige wielersport. Sky niet.

JA: Dumoulin heeft (tijdrit)klasse genoeg

Dumoulin laat het deze Ronde van Frankrijk weer zien: hij is een renner van een uitzonderlijke klasse. De vrees dat hij vroeg of laat de terugslag zal voelen van de zware Giro is vooralsnog niet bewaarheid.

Hij weet het op cruciale momenten ook te rooien zonder de onmiddellijke nabijheid van teamgenoten. Hij benadrukt het zelf geregeld: "Klassementsrenners moeten het uiteindelijk toch zelf doen." Hij gaat bergop met de allerbeste klimmers mee en rijdt een aantal gevestigde reputaties uit het gilde er zelfs af. Zelfs als Team Sky in de meerderheid is, zoals met Froome en Thomas in de twee laatste Alpen-etappes, blijft hij overeind en moppert hij nog dat de ritwinst hem is ontglipt.

Wie hem na zijn sanitaire noodstop in de Giro de Stelvio heeft zien afrazen om het tijdverlies te beperken, wist het al, maar hier in Frankrijk volgt de bevestiging: Dumoulin is ook een formidabele daler. Sky heeft er de handen vol hem na de afzink van de Cormet de Roselend nog te achterhalen.

En dan te bedenken dat hij zijn voornaamste wapen nog ongebruikt in de steekzak van zijn shirt heeft zitten. Zaterdag wordt de Tour afgesloten met een tijdrit van 31 kilometer door de heuvels. Dat terrein ligt hem wel. Sky is gewaarschuwd. De tegenstander jaagt dan niet in het zwart-witte tenue van Sunweb door Frans Baskenland, maar in de regenboogkleuren van de wereldkampioen. Dat vindt hij, samen met de roze trui, het mooiste shirt ter wereld. Dat geeft vleugels.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234