Zaterdag 08/05/2021

Tesla

Kan deze elektrische truck van Tesla de transportsector veranderen?

De Semi, de elektrische truck van Tesla die vannacht werd voorgesteld. Beeld REUTERS
De Semi, de elektrische truck van Tesla die vannacht werd voorgesteld.Beeld REUTERS

Tesla, het autobedrijf van Elon Musk, heeft vannacht zijn langverwachte elektrische vrachtwagen voorgesteld. Net zoals de personenwagens is deTesla Semi Truck strak en cool. Vraag is of er onder de motorkap evenveel kracht zit als hij uitstraalt.

Derde keer goede keer moet Elon Musk gedacht hebben toen hij op 6 oktober aankondigde dat de langverwachte truck van Tesla op 16 november voorgesteld zou worden. Hij wilde dat eigenlijk al doen in september en oktober, maar toen had de ondernemer andere dwingende zaken aan zijn hoofd.

De productie van het recente Model 3, dat vanaf 35.000 euro te koop is, liep heel wat vertraging op. Twintigduizend auto's van de band laten rollen tegen december 2017 leek al snel te ambitieus. Maar dat hield Musk niet tegen om ook nog eens de elektriciteitsproblemen na de doortocht van orkaan Maria in Puerto Rico te willen oplossen met Tesla-batterijen.

De strategie om de Semi Truck in de markt te zetten lijkt keihard op hoe Musk zijn personenwagen Model 3 lanceerde. De Semi Truck moet zowat de eerste vrachtwagen ooit zijn die op de beats van trancemuziek werd voorgesteld. Het publiek en de media smullen ervan. De verwachtingen stonden dan ook op scherp na Musks tweet eergisteren:"This will blow your mind clear out of your skull and into an alternate dimension. Just need to find my portal gun."

Elon Musk stelt de Semi voor. Beeld REUTERS
Elon Musk stelt de Semi voor.Beeld REUTERS

Het was al enkele maanden gissen geblazen over de technische specificaties van de elektrische mastodont. Zo is het bereik van een vrachtwagen cruciaal. "De boutade luidt dat je twee vrachtwagens vol batterijen nodig hebt om een truck de 2.000 kilometer te laten rijden die een diesel vandaag aan kan", zei Lode Verkinderen, secretaris-generaal van Transport en Logistiek Vlaanderen nog voor de presentatie aan de telefoon.

De Tesla Semi Truck zou 800 kilometer aankunnen, dat is meer dan de 500 kilometer die in de pers circuleerde. Bovendien is de vrachwagen aerodynamischer dan de sportwagen Bugatti Chiron. "Elke truck wordt ook standaard verkocht met de autopiloot-optie" vertelde Musk.

Megacharger

Maar veel belangrijker: met een 'megacharger' laad je de batterij opnieuw op voor een bereik van 650 kilometer. Musk beweert dat de kost per kilometer 20 procent lager ligt dan een conventionele dieseltruck. Zo beweren experts dat de kost van een Tesla Semi Truck na twee jaar terugverdiend hebt op een dieselmodel. Alleen wilde Musk de prijs nog niet meegeven. De productie start in 2019.

Die prijs is nochtans van groot belang. "Het publiek dat Tesla op dit moment bereikt, is bereid meer te betalen voor een elektrische, strak ontworpen wagen. Maar in de transportsector telt elke eurocent", kaderde Verkinderen. "Zodra er een goedkoper alternatief is, zal geen enkele transportfirma twijfelen."

Het interieur van een Tesla Semi Truck Beeld Tesla
Het interieur van een Tesla Semi TruckBeeld Tesla

Een volwaardig elektrisch alternatief past volgens Verkinderen perfect in de evolutie van de transportvloot. "Als je vrachtwagens uit de jaren 90 vergelijkt met de modellen die vandaag geproduceerd worden, is de uitstoot van de schadelijke uitstoot zoals zwavel, fijnstof en stikstofoxide met 98 procent gedaald."

Vol batterijen

Maar de uitdagingen om geen CO2 meer uit te stoten zijn reusachtig. Naast Tesla bouwt het bedrijf Nicola tegen 2020 aan een ander alternatief, op waterstof. Zulke modellen ziet Verkinderen niet snel naar Europa komen. "Waterstof vereist een gigantische tankinstallatie. Dat is geen probleem in de VS waar er haast geen maat staat op de lengte van opleggers." In tegenstelling tot Europa waar een voertuig geen centimeter langer mag zijn dan 16,5 meter.

null Beeld REUTERS
Beeld REUTERS

Het is maar de vraag of de Semi Truck van Tesla voor dezelfde mindshift in de vrachtwagensector kan zorgen als in de autosector. Vrachtwagens staan op dit moment in voor een vijfde van de wereldwijde vraag naar olie. Het Internationaal Energieagentschap berekende dat die vraag tegen 2050 met 40 procent zou stijgen als ze op fossiele brandstof blijven rijden.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234