Zaterdag 19/10/2019
“Misschien dat zijn plan van toepassing is in de Verenigde Staten, maar toch niet in een dichtbevolkt Vlaanderen.”

Mobiliteit

Kan de Vlaamse verkeersknoop opgelost worden met deelbusjes en hubs? ‘Te simplistisch’

“Misschien dat zijn plan van toepassing is in de Verenigde Staten, maar toch niet in een dichtbevolkt Vlaanderen.” Beeld Eric de Mildt

Alexander D’Hooghe, de intendant van Oosterweel, stelt een plan voor dat het verkeersinfarct in Vlaanderen moet tegengaan. Deelbusjes die via een eigen rijvak tussen voorstedelijke hubs rijden zijn een deel van de oplossing. Johan De Mol, mobiliteitsexpert aan de Universiteit Gent, is niet overtuigd.

Door in onze voorsteden niet alleen klassieke, maar ook nieuwe vervoersmodi aan te bieden, onder meer zogenaamde shared on-demand rides, kunnen we het fileleed in ons land verminderen. Willen we de steeds strakkere mobiliteitsknoop helemaal ontwarren, moeten we vanuit multimodale hubs ook aparte rijbanen voorzien die door deze voorsteden lopen en ze verbinden met de omgeving. Dat stelt de gerenommeerde professor urbanisatie Alexander D’Hooghe (MIT) voor in een nieuwe mobiliteitsstudie. Verkeersexpert Johan De Mol is kritisch: “Dit faciliteert het autovervoer, terwijl dat net het probleem is.”

Het plan van professor D’Hooghe noemt u simplistisch. Waarom?

“Mobiliteit is meer dan het autoverkeer. In zijn plan vertrekt Alexander D’Hooghe van het gegeven dat de auto het hoofdtransportmiddel is, terwijl wie de trein of het openbaar vervoer neemt, niet geconfronteerd wordt met de verkeersknoop. Maar als je de auto als uitgangspunt neemt en daar het plan rond bouwt, dan ben je wel heel simplistisch bezig. Wie naar Gent, Antwerpen of Brussel reist, is beter af met het openbaar vervoer.” 

Heeft hij geen punt dat de voorsteden of het platteland onvoldoende bereikt kunnen worden door dat openbaar vervoer?

“Daar valt zeker iets over te zeggen, maar dan bouw je beter dat openbaar vervoer verder uit, dan dat je het autoverkeer nog meer ruimte geeft. Industrieterreinen of voorsteden zijn beter gediend met shuttles, of alternatieve vervoermiddelen. Ik ga akkoord dat bepaalde delen van Limburg en uithoeken in West-Vlaanderen een probleem zijn met het openbaar vervoer, maar de rest kan je bedienen zonder de auto als axioma. Misschien dat zijn plan van toepassing is in de Verenigde Staten, maar toch niet in een dichtbevolkt Vlaanderen.”

Professor Johan De Mol (UGent) is erg kritisch. Beeld Geert De Rycke

U gelooft dus niet in hubs waar pendelaars overstappen op een deelbus?

“Waar ga je die hubs dan uitbouwen? Waar moet iemand dan overstappen die naar Brussel moet, in Mechelen? Bovendien moet je wel veel frequenties voorzien om die deelbussen als alternatief te zien. Als je twintig minuten moet wachten op je deelbus, dan is dat geen alternatief. Technologie kan en zal wel degelijk antwoorden bieden, maar zeker de eerste vijf jaar moet je daar geen heil van verwachten.”

Multimodale hubs moeten volgens het plan best ook niet louter als zuivere mobiliteitspunten worden beschouwd. Zo kan je er bijvoorbeeld ook pakjesdiensten in onder brengen, en retail- of woonunits?

“Dat zou een ramp zijn op het vlak van ruimtelijke ordening. Dan ben je weer bezig met het verstedelijken van de buitenrand van de stadscentra, en creëer je nieuwe mobiliteitsproblemen, in plaats van ze op te vangen. Het spijt me, maar ik vind dit plan een erg simplistische benadering van een terecht vraagstuk. Het organiseert overigens een concurrentie voor het openbaar vervoer, terwijl je net dat moet versterken en uitbouwen.” 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234