Zaterdag 27/02/2021

Kampioen zijn is plezant

Eén mag dan al wat kleiner geworden zijn, samen met VTM overleefde het zonder veel kleerscheuren de komst van VIER. Netmanager Jean Philip De Tender kijkt aan de hand van enkele van zijn tweets en blogberichten tevreden terug op het voorbije tv-jaar. 'Ik denk niet dat iemand had gedacht dat het verlies zo klein zou zijn.'

Het zou het spannendste jaar sinds de komst van VTM zijn, voorspelde Eén-netmanager Jean Philip De Tender anderhalf jaar geleden. Maar na een blitzstart van VIER bleek al snel dat de berg een muis zou baren. VIER slaagde er niet in de hooggespannen verwachtingen waar te maken. Eén en VTM verloren weliswaar allebei wat marktaandeel, maar beide zenders kwamen als morele winnaar uit de strijd. Tot opluchting van De Tender, die er het voorbije jaar ook geregeld over tweette en blogde. Aan de hand van enkele van zijn posts blikt hij nu terug op het tv-jaar.

Programmeren is een vak. Ik leerde dat met vallen en opstaan van Aimé (Van Hecke). 27 september

Tien dagen na de start van VIER was al duidelijk dat de nieuwe zender niet voor de grote omwenteling zou zorgen. De Woestijnvisprogramma's haalden minder kijkers dan op Eén en ook het programmaschema vertoonde hiaten. Jean Philip De Tender schroomde zich niet om dat op Twitter te schrijven. De concurrentie kon er niet mee lachen.

En toch zat er geen venijn in die tweets, stelt De Tender. "Programmeren is een vak dat je met vallen en opstaan moet leren. Bij Eén was dat ook zo. Wij hebben ook fouten gemaakt. We moesten eerst Het park maken voor Thuis er kon komen. Met De rode loper hebben we een aantal stappen moeten zetten vooraleer we succes oogstten.

"Van productiehuis naar zender evolueren en dan ook nog eens VT4 omturnen tot VIER is geen kleine uitdaging. Ik denk dat een nieuwe zender vandaag alleen op een gefaseerde manier kan groeien. Daarom is het logisch dat VIER een aantal zaken moet leren en lessen moet trekken uit wat gebeurd is. Dat is geen schande. Dat is gewoon normaal."

Dat Eén het voorbije jaar stand hield, heeft de zender volgens De Tender te danken aan hun ervaring op het vlak van programmering. "Onze sterkte is dat alle bouwstenen goed bij elkaar passen, waardoor je een huis hebt dat vrij stevig staat. Daarom konden we vertrekken vanuit ons eigen verhaal. We willen een grote zender blijven die een breed publiek bereikt met maatschappelijk relevante content. Dat was het uitgangspunt, niet de marktaandelen.

"Ik ben altijd bereid geweest marktaandeel in te leveren als we maar programma's konden maken die onderscheidend zijn. Toch is Eén vandaag nog altijd uitgesproken marktleider, al hebben we iets meer dan twee procent marktaandeel verloren. Ik denk echter niet dat iemand had gedacht dat het verlies zo klein zou zijn. Het verlies gaat trouwens niet naar andere grote netten gaat, maar naar de kleinere zenders."

We mogen de toekomst niet instappen met een blik vanuit het verleden. #quote23 januari

Het succes van Eén was jarenlang gestoeld op de trein Blokken - Het journaal - Man bijt hond - Thuis. Toen Woestijnvis besliste om zelf een zender te maken, raakte Eén opeens een belangrijke wagon kwijt. Bovendien moest de zender tegelijkertijd op zoek naar een vervanger voor De laatste show. Voor het eerst in jaren kon Eén niet meer rekenen op zijn sterkhouders uit het verleden. Maar dat was een leerrijke ervaring, geeft De Tender aan.

"Toen we Woestijnvis kwijt raakten, beschouwden sommigen dat als een risico. Ik ben blij dat we intern gezegd hebben dat dat een opportuniteit is. Opeens waren we verplicht onszelf een spiegel voor te houden, iets wat we wellicht niet zouden gedaan hebben als het business as usual was geweest. Zo hebben we gemerkt dat we meer herhalingen in primetime hadden, meer aankoop ook. Door het primetimeblok wat in te korten en te focussen op 18 uur tot 22.30 uur, kunnen we nu maximaal eigen content aanbieden. Je voelt dat de programmering zo beter zit."

Of De Tender dan nooit uit een soort revanchisme blij is dat Eén nu bewezen heeft het zonder Woestijnvis te kunnen? "Zo zit ik niet in elkaar", is De Tender stellig. "Ik hou alleen de kijker voor ogen en wil een zo goed mogelijk aanbod voor hem. Ik ben dankbaar voor wat Woestijnvis voor ons gedaan heeft, maar ik ben ook blij dat er nog andere productiehuizen zijn die prima programma's maken. Neem Hotel Hungaria met Dagelijkse kost en Groenland. Of De chinezen dat Ten oorlog maakt. Het is belangrijk dat die kleintjes de grotere productiehuizen uitdagen met vernieuwende, creatieve ideeën. Zo krijg je een mooi evenwicht in televisieland, eentje waar iedereen elkaar scherp houdt."

BLOGBERICHT:

De kijkers zijn te oud 8 november

Het totale marktaandeel van Eén mag dan al prima zijn, de cijfers verbergen dat de jongere kijkers de voorbije jaren niet snel naar Eén zapten . Eén vergrijst samen met de samenleving. Een bedreiging, want zonder jonge instroom veroudert een zender mee met zijn publiek.

Toch ziet De Tender het niet zo zwart in. "Een commerciële zender kan zich exclusief op die jonge doelgroep concentreren, als openbare familiezender moeten wij er voor iedereen zijn. Wij moeten het evenwicht vinden tussen jong en oud. Het is ook niet zo dat we de jongere kijkers niet meer bereiken. Programma's als Ten oorlog en Tomtesterom scoren bijvoorbeeld erg goed in die doelgroepen. Deze zomer zenden we ook opnieuw F.C. De kampioenen uit. Men mort daar wel eens over, maar dat scoort echt bij jongere kijkers."

Bij de VRT wordt er al eens jaloers naar The Voice gekeken, een programma waarmee VTM een jong publiek mee bereikt. Dat de talentenjacht eerst aan de openbare omroep werd aangeboden, maakt het nog pijnlijker. "Met entertainment scoor je inderdaad makkelijker bij jongeren. We hebben daar de afgelopen jaren minder op ingezet omdat de focus op nieuws en maatschappelijk relevante programma's lag.

"Als we jongeren willen bereiken, moeten we overwegen of we wat meer entertainment zullen maken. Maar ik vind ook dat entertainment altijd op een enge manier wordt geïnterpreteerd. Ten oorlog biedt maatschappelijk relevante content aan door WO I onder de aandacht te brengen. Dat is ook reality, maar op een vlotte, entertainende manier. Entertainment is niet exclusief een studioshow."

BLOGBERICHT:

Ik heb zeer goede producenten rondom me en toch ga ik steeds vaker op zoek naar het onbekende. Wat jong, 'out of the box' en goedkoper is intrigeert me. 9 mei

"Ik geef nog altijd les aan het Rits en blijf dat doelbewust doen. Daarnaast volg ik ook online een aantal zaken. Ik merk dat jongeren een manier vinden om zichzelf te uiten. Via Facebook, Twitter of blogs, maar hoe langer hoe meer ook via filmpjes. Ik vind het belangrijk met die jongeren te spreken en vooral te kijken wat voor werk ze afleveren. Dat is voor een stuk de toekomst. Het zou toch stom zijn om als netmanager van de grootste zender in Vlaanderen te zeggen dat ik daar niets mee te maken heb?"

Voor de VRT en Eén in het bijzonder is het des te belangrijker omdat VTM er de voorbije jaren in geslaagd is zijn coolfactor weer op te krikken dankzij programma's als Clan en Wat als?. Bovendien zitten vele jonge televisiemakers nu in kleine productiehuisjes die verbonden zijn aan de zender. Moet de VRT de rol lossen? "Je moet eens naar de redactie van Iedereen beroemd kijken", reageert De Tender geprikkeld. "Ook bij ons werkt er veel jong volk. Ik denk dat het een constante is van de VRT om jong talent binnen te halen en hen te laten groeien. Alleen zijn we in Vlaanderen niet veel beweging in de tv-sector gewoon. In Groot-Brittannië bijvoorbeeld is het normaal dat mensen van productiehuis naar productiehuis stappen, van zender naar zender. Dan merk je dat iedereen daarbij gebaat is."

Een voordeel van dat jong en onbekend talent is ook dat ze goedkoper zijn. De grote concurrentie zorgde het voorbije jaar voor navenante uitgaven. De commerciële zenders lieten al blijken dat dat moeilijk vol te houden is. De Tender denkt met Eén met hetzelfde budget te kunnen blijven werken. "We hebben de afgelopen jaren veel moeten besparen. Toch zijn we er tot op vandaag in geslaagd ons budget op peil te houden omdat we slimmer programmeren en efficiënter produceren. Dat blijft vandaag zo. Met hetzelfde budget kunnen we op een zelfde manier onze opdracht blijven waarmaken."

En dan nadenken over de vraag of ik president van de board wil worden. Said no to becoming director. #insideinformation 27 oktober

Jean Philip De Tender werd net verkozen tot voorzitter van het Television Committee van de EBU, de overkoepelende vereniging van 56 publieke omroepen. Het scheelde echter niet veel of De Tender woonde nu al in Genève. "Ik kon anderhalf jaar geleden directeur media worden bij de EBU. Er zijn gesprekken geweest en ik had ervoor kunnen kiezen om na vijf succesvolle jaren bij Eén iets anders te doen. Ik heb dat echter niet gedaan omdat ik absoluut samen met Eén die grote uitdaging wou aangaan. Ik ben blij dat ik ben blijven zitten want het afgelopen jaar heeft me veel geleerd."

De Tender is nu iets meer dan zes jaar netmanager van Eén, een eeuwigheid in tv-land. Bij veel mensen zou het jeuken om iets anders te doen, zeker na zo'n belangrijk jaar dat met succes afgerond is. De Tender laat niet in zijn kaarten kijken. "Ik weet niet wat de toekomst brengt. De VRT heeft me veel kansen gegeven en ik denk dat ik nog een toekomst heb binnen de VRT. De VRT heeft me veel kansen gegeven. Ik doe mijn job ook nog erg graag, al blijft het natuurlijk belangrijk dat je af en toe een stap zet. Te lang op dezelfde stoel blijven zitten is niet gezond. Ik heb zeven jaar heel graag samengewerkt met Jan Van Rompaey, maar toen hebben we besloten dat het beter was uiteen te gaan. Jan heeft me gelost en is ontzettend fier dat ik nu netmanager ben. Wanneer dat moment er bij Eén komt, zien we dan wel."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234