Dinsdag 14/07/2020

Kamp-Obama neemt leiding in moddergevecht

Heeft Mitt Romney het goed voor met de Amerikaanse middenklasse? Met agressieve tv-spots over Romneys verleden bij Bain Capital roept president Obama vragen op over de betrouwbaarheid van zijn tegenstander. Het zomerduel dat de kandidaten beginnen, zal bepalend zijn voor de verkiezingsstrijd van het najaar.

Hoewel sommige Democraten zich afvragen of het wel verstandig is om Romney op zijn zakelijke loopbaan aan te vallen, beginnen Obama's spots, die zijn rivaal afschilderen als een harteloze zakenman die winst hoger schat dan banen, een invloed te hebben op sommige onbesliste kiezers. Strategen van beide kampen zijn het daarover eens, ook al verschillen ze van mening over de omvang van de impact.

De ongerustheid en de paniek die het Witte Huis wekenlang in hun greep hebben gehad, zijn aan het verdwijnen en Obama's aanhangers zijn opgelucht over de uitspraak van het Opperste Gerechtshof, die de ziektewet van de president grotendeels intact heeft gelaten, maar tegen de partijconventies van het einde van de zomer staat Obama voor nieuwe uitdagingen.

De campagne van Mitt Romney zou in juni waarschijnlijk 100 miljoen dollar extra hebben verzameld, misschien zelfs meer. Dat resultaat zou alle verwachtingen overtreffen en zou het algemene financiële voordeel van de Republikeinen in de verkiezingsstrijd verder vergroten.

Romneys team zal het verse geld gebruiken voor een nieuwe campagne die Obama agressief zal voorstellen als een abjecte politieke figuur, in plaats van de leider van de verandering die hij had beloofd te zijn. Het offensief is de voorbije dagen ingezet met een nieuwe spot met beelden van Hillary Rodham Clinton die Obama in de Democratische voorverkiezingen van 2008 verwijt dat hij "miljoenen dollars uitgeeft om onwaarheden te verspreiden". Er zouden plannen bestaan voor nog meer advertenties waarin Clinton of haar echtgenoot Obama onder vuur nemen. "Hij is een politicus als alle andere", zegt Matt Rhoades, Romneys campagneleider. "Hij is niet meer de Barack Obama van de vorige campagne."

Obama's mensen geven toe dat zij hoe dan ook gehandicapt zijn door de problematische economie, waaraan de statistieken over de werkloosheid en de banengroei elke maand opnieuw herinneren. Intussen wil het kamp van Romney zijn kandidaat in de peilingen dicht bij Obama houden, zeker tot de Republikeinse conventie op het einde van augustus. Daarna hopen de Republikeinen een voorsprong te nemen met het harde argument dat Obama er niet in is geslaagd de economie gezond te maken - en dat Romney de ervaring en de kennis bezit om het land er weer bovenop te helpen.

De mensen achter Obama blijven zich inspannen om de kern van Romneys campagne aan te vallen, dus zijn bewering dat hij de economie beter zal managen. "We moeten ervoor zorgen dat de mensen echt begrijpen dat Romney geen veilig alternatief is", zegt David Plouffe, een topadviseur van de president. Om dat goed te doen doordringen, heeft Obama in de voorbije weken overvloedig geadverteerd. Midden juni gaf hij in een week tijd meer dan 12 miljoen dollar uit, zegt een Republikeinse groep die de reclamebestedingen in de gaten houdt. CMAG, een onafhankelijke firma die de media volgt, meent te weten dat Obama tussen begin april en einde juni ten minste 40 miljoen dollar heeft gespendeerd en Romney minstens 10 miljoen. Het verschil werd goedgemaakt door externe groepen die Romney steunen, zoals Crossroads GPS en Restore Our Future.

De jongste advertentie tegen Romney heeft van onafhankelijke critici het verwijt gekregen dat ze niet eerlijk is wanneer ze zegt dat Romney een roofkapitalist is en "banen naar China en Mexico heeft verhuisd". De scherpe focus van Obama op Bain krijgt ook kritiek van Democraten, onder wie een bekende figuur als Cory A. Booker, de burgemeester van Newark, die in mei verklaarde dat hij de aanvallen 'misselijk' vond. En terwijl de liberale 'super PAC' Priorities USA Action mee in de aanval is gegaan, vinden sommige Democraten dat de agressieve aanpak niet werkt.

Toch was er volgens recente peilingen van Quinnipiac University in Ohio een lichte verschuiving ten gunste van Obama over de vraag wie de economie beter kon beredderen, en stond hij in Pennsylvania min of meer gelijk met Romney. In de jongste peiling van NBC News/Wall Street Journal, zei 33 procent van de respondenten in onbesliste staten dat wat zij over Romneys zakelijke verleden hadden gehoord of gelezen hem in een negatiever daglicht plaatste, terwijl 18 procent verklaarde dat ze nu positiever over hem dachten. Strategen van beide partijen bevestigen dat onafhankelijke kiezers in focusgroepen vertellen dat ze de advertenties hebben gezien of de beschuldigingen hebben gehoord, en dat ze nu meer twijfels hebben over de ervaring van Romney.

© New York Times

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234