Zondag 24/10/2021

Kameraden van Damiaan, a.u.b. geen te opdringerige straatverkoop

Marc Michils was CEO van reclamebureau Saatchi & Saatchi en is algemeen directeur Kom op tegen Kanker.

Iedereen vecht om aandacht. De Damiaanactie doet dat ook en vraagt meer respect voor haar vrijwilligers die via zogenaamd opdringerige straatverkoop stiften aan de man brengen. Alle sympathie, maar ik ben geen fan van té opdringerige stiften.

Ik besef dat het voor de Damiaanactie moeilijker is om aandacht te krijgen dan voor Kom op tegen Kanker. Lepra woedt nu eenmaal veel verder van ons bed dan kanker. Het is zelfs correct dat straatverkoop toch nog steeds rendeert. Ik verneem ook van de mensen van Damiaanactie dat hun oproep geen noodkreet is. De campagne loopt goed, de stiftenverkoop stijgt ieder jaar. Maar, goede vrienden van de leprabestrijding, we moeten toch opletten met de 'het is vervelend, maar het werkt'-strategie.

Mensen irriteren is zelden een goede aanpak op lange termijn. Onze samenleving ergert zich alsmaar meer aan alle vormen van opgedrongen boodschappen: reclame die onderbreekt, verkopers die voor de voeten lopen, televerkopers die bellen om een belegging te slijten. De consument krijgt er blauwe pukkels van en wil zelf kiezen wanneer hij voor een boodschap of een set stiften openstaat.

De kunst is om uit te nodigen om mee te doen in plaats van te verplichten om te luisteren. We moeten creatieve, positieve, leuke, warme, gezonde momenten en acties bedenken waar mensen met plezier instappen, eerder dan stiften in hun zakken te duwen. Zie het succes van De Warmste Week, The World's Biggest Coffee Morning van Mac Millan in het VK, de campagne Iedereen tegen Kanker, de 1.000 kilometer voor Kom op tegen Kanker, Oxfam Trailwalker, Levensloop,...

De Vlaming is geen individualist, maar fietst, loopt, leest, bakt, kookt, eet, knutselt en quizt graag mee ... als het op een gezellige, interessante manier kan. Mensen zijn niet onverschillig, mensen willen solidair zijn en goede doelen steunen. Alsmaar meer zelfs.

Niet onverschillig

De duizenden en duizenden vrijwilligers in Vlaanderen zijn fantastische mensen, we moeten hun kracht met respect inzetten. Of het nu over Kom op tegen Kanker-plantjes, Damiaan-stiften of Vredeseilanden-mannetjes gaat, het aanbod is vrij, de babbel en het respectvol gevoel is even belangrijk als de verkoop. Aanbieden, maar niet storen. En het is niet omdat mensen op dat moment geen zin hebben om te kopen of te luisteren dat ze onverschillig zijn.

Wel goed is een merk dat met de nodige tegendraadsheid en militantisme zijn standpunt verdedigt. Ik vind de assertieve toon van 'Niet de ziekte doodt, wel de onverschilligheid' goed. Een merk mag en moet ballen hebben, mag en moet een opinie scherp formuleren.

Kom op tegen Kanker zal ook niet aarzelen assertief zijn mening te verkondigen als het de zaak van de kankerpatiënt ten goede komt. Kijk maar naar het verbeten david-en-goliathgevecht dat wij voeren tegen de tabaksindustrie. Ik moet dan altijd denken aan de quote van de immer minzame Desmond Tutu: "Toen de missionarissen in Afrika aankwamen, hadden ze de Bijbel bij zich en wij hadden het land. Zij zeiden: 'Laat ons bidden.' We deden onze ogen dicht. Toen we ze weer openden hadden wij de Bijbel, en zij het land." Bingo.

Dus, Damiaan-kameraden, geen té opdringerige straatverkoop, wel uitnodigende acties. Geen flauw geëmmer, wel klare standpunten. En als ik ondertussen met dit opiniestuk een beetje heb bijgedragen tot de meerverkoop van jullie stiften - weer wat extra aandacht - dan is dat graag gedaan. Blij om jullie dag mee te kleuren.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234