Vrijdag 30/07/2021

Kai-Mook verhuist en het publiek volgt

Terwijl de Antwerpse Zoo zijn bezoekcijfers het afgelopen jaar met 17 procent zag dalen, gingen die van Planckendael als een pijl omhoog. Met dank aan het Kai-Mook-effect. Of hoe het publiek maar niet genoeg krijgt van die ene kleine olifant.

Het gaat niet goed met de Zoo van Antwerpen. Trok de dierentuin de afgelopen jaren makkelijk meer dan een miljoen bezoekers, dan moest de Zoo zich in 2012 tevreden stellen met amper 838.000 verkochte tickets. "Het gevolg van het slechte weer", klinkt het officieel. De druilerige zomer zou veel bezoekers hebben afgeremd.

Alleen: Planckendael, op zo'n 30 kilometer van de Zoo, kreeg in juli en augustus net 70 procent meer volk over de vloer dan in 2011. Goed voor de beste zomer in tien jaar. En dat terwijl het in Muizen wellicht even hard en veel regende als in Antwerpen.

Goudhaantje

Nog meer dan de regen heeft het vertrek van hun goudhaantje de Zoo parten gespeeld. Vlaanderens populairste olifant Kai-Mook verhuisde net voor de zomer van Antwerpen naar Planckendael in het kader van een kweekprogramma. Hij en zijn familie kregen er onmiddellijk een nieuwe olifantentempel, inclusief scrubmuren en zwem- en slijkbaden. Meteen goed voor een opstoot in de bezoekersaantallen.

"Het publiek is Kai-Mook kennelijk gevolgd van Antwerpen naar Muizen", zegt Ilse Segers, woordvoerster van de Zoo en Planckendael. "Niet dat er in Antwerpen geen olifanten meer zijn, maar de mensen willen blijkbaar nog steeds die ene kleine olifant zien. Tel daar nog een koalababy en een zebraveulen bij en je begrijpt waarom Planckendael een topjaar achter de rug heeft."

Gespreid over het hele jaar trok de dierentuin in Muizen 8 procent meer dierenliefhebbers dan in 2011. Segers: "De Zoo had nochtans ook veel geboortes. De eerste babynevelrat in België zelfs. Maar dat vinden de mensen blijkbaar minder schattig dan een babyolifant."

Lees: voor een hype à la Kai-Mook is er meer nodig. Een babyrat zal nooit 12.000 Facebookvrienden verzamelen. Laat staan dat mensen nevelratsleutelhangers of -koekjes zouden kopen. Terwijl het eerste Grote Kai-Mookboek meteen goed was voor 10.000 verkochte exemplaren. De website waar de geboorte van het olifantje live te volgen was, werd in één weekend liefst 1,2 miljoen keer aangeklikt.

De dikhuid werd door toenmalig burgemeester Patrick Janssens zelfs ingeschreven in het bevolkingsregister en kreeg een babyborrel in de stad. Het gevolg van een goed geoliede marketingmachine van de Zoo, die drie jaar later blijkbaar nog steeds vruchten afwerpt. Zij het vanaf nu in Planckendael.

Geheim wapen

De Antwerpse Zoo steekt niet onder stoelen of banken dat ze het vertrek van hun geheime wapen betreuren. "Maar het was voor haar eigen welzijn: de Aziatische olifant is een bedreigde soort en kweken kon niet in Antwerpen", zegt Segers. "Gelukkig hebben we nog een record aan abonnees en was Kai-Mook niet onze enige troef in Antwerpen. Alleen zijn er meer gratis evenementen en stadsfestivals dan vroeger, en die lokken bezoekers weg."

De klachten op internetfora dat de Antwerpse Zoo zijn beste tijd heeft gehad en veel lege kooien telt wuift Segers weg. "De zeehonden hebben net een nieuw verblijf, het aquarium wordt gerenoveerd en dit jaar openen we het nieuwe vogelgebouw. Het klopt wel dat we minder soorten hebben dan vroeger. Een bewuste keuze. In plaats van de postzegelverzameling van voorheen kiezen we nu eerder voor bedreigde soorten. Een nieuwe Kai-Mook kun je nu eenmaal niet forceren. Zoiets overkomt je maar één keer om de zoveel jaar."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234