Donderdag 28/10/2021

Kaat Beels en Nathalie Basteyns over hun eerste tv-serie 'Jes' op vtm

'Wij zijn guerrillaregisseurs'

Een vrouw die rond haar dertigste resoluut voor zichzelf en voor een leven in Brussel kiest. Dat is Jes, de nieuwe fictieserie op vtm. Regisseurs Kaat Beels (34) en Nathalie Basteyns (36) hebben heel wat weg van hun hoofdpersonage. Met hun eerste tv-serie kozen ook zij resoluut voor een nieuwe richting én voor Brussel. Door Sarah Theerlynck

BRUSSEL l Al moet het belang van de locatie nu ook weer niet overschat worden. "Het gaat niet over B-H-V of over ouders die voor de school kamperen om hun kinderen in te schrijven", aldus Kaat Beels.

Waarom wilden jullie zo graag een fictieserie voor tv maken?

Basteyns: "Kaat had al een aantal kortfilms geregisseerd, waaronder Cologne. Die film heb ik geproduceerd en zo kreeg ik de smaak voor fictie te pakken. Ik had tien jaar lang documentaires en reportages gemaakt, onder meer voor Koppen en De wereld van Tarantino, en ik was aan iets anders toe.

"Via via kwamen we bij Frans Ceusters terecht, die een sitcom in Leuven had geschreven. Alleen, Leuven zagen we niet zitten en een sitcom evenmin. Ik heb hem gevraagd of we het scenario mochten herschrijven en uiteindelijk kwamen we uit bij een dramadyserie in Brussel. Toen het scenario af was, hebben we dat niet gewoon opgestuurd naar een productiehuis. Productiehuizen krijgen dagelijks tien scenario's in de bus. De kans dat we eruit gepikt zouden worden, leek ons groter als we een trailer inzonden. We belden alle acteurs die we wilden en vroegen hen om gratis mee te werken aan die trailer. Tot onze grote verbazing zei iedereen 'ja'."

Beels: "Omdat Eyeworks Swooni, de langspeelfilm waar ik aan bezig ben, producet, zijn we daar gaan aankloppen. In drie minuten was het beslist: ze wilden Jes. Ook bij vtm waren ze meteen enthousiast."

Hoe zijn jullie op het idee voor Jes gekomen?

Beels: "We wilden vertrekken vanuit een hoofdpersonage dat op een keerpunt in het leven staat en voor zichzelf kiest. Haar keuze beïnvloedt ook de mensen rondom haar. Iedereen begint zich de vraag te stellen: 'Is dit het leven dat ik wil leiden?' Het is een thema dat duidelijk leeft bij onze generatie."

Is Jes de Brusselse versie van Friends?

Beels: "Dat willen we toch nuanceren. De pers is op dat voorbeeld van Friends gesprongen, maar ik had eerder Cold Feet in mijn hoofd. Al vind ik het gevaarlijk om vergelijkingen te maken."

Basteyns: "Ik denk niet dat je Jes echt met een andere serie kunt vergelijken. We zijn gewoon vertrokken vanuit onze eigen leefwereld en vanuit verhalen die wij leuk vinden."

Beels: "We wilden eens iets anders, want veel Vlaamse fictieseries zitten nog altijd in de policiersfeer."

Is er dan niks aan van 'de boom van de Vlaamse fictie', zoals velen tegenwoordig beweren?

Beels: "Jawel. Het beste voorbeeld is wellichtVan vlees en bloed. Al is wat wij doen compleet anders. Van vlees en bloed is helemaal opgetrokken uit Vlaamse klei, terwijl wij net het grootstedelijke willen beklemtonen. Misschien is dat wel een risico, want een belangrijke verklaring voor het succes van Van vlees en bloed was de herkenbaarheid. Wij willen ook een herkenbaar verhaal brengen, maar wel een dat zich in een grootstad afspeelt."

Basteyns: "Dat kan toch perfect? Niet dat ik Jes met die series wil vergelijken, maar Friends en Sex and the City spelen zich af in New York en toch kijken Vlamingen massaal."

Beels: "Maar er is wel degelijk een kentering geweest in het denken over fictie in Vlaanderen. Kijk naar wat vtm allemaal investeert in eigen fictie."

Vtm lijkt opnieuw hot voor fictiemakers. Of hadden jullie tien jaar geleden al een fictieserie voor vtm willen maken?

Beels: "Ik heb toch heel graag naar Moeder, waarom leven wij? gekeken en dat is al meer dan tien jaar geleden. Misschien had ik tien jaar geleden nooit gedacht dat ik ooit iets voor vtm zou maken, maar ik ben gewoon al heel blij dat we deze serie mochten maken."

Waarom kozen jullie na een filmopleiding aan Sint-Lucas in Brussel eigenlijk vooral voor documentaire- en reportagewerk?

Beels: "Ik heb een aantal kortfilms gedraaid en ben nu aan mijn eerste langspeelfilm bezig. Maar wilde ik rondkomen, dan moest ik er wel andere projecten bij nemen. Bovendien heb ik ongelooflijk graag gewerkt aan de documentaires die wij hebben gemaakt. We namen een camera en trokken met zijn tweeën de wereld rond. Een fantastische manier om verhalen te vertellen. Veel mensen zien fictie en documentaire als twee heel verschillende werelden, maar dat is niet zo. Of je je verhalen nu uit een scenario of uit de realiteit haalt, je werkt evengoed rond personages en je vertelt ook een verhaal."

Basteyns: "We zijn guerrillaregisseurs en hebben die ervaring ook goed kunnen benutten voor deze serie. Op een dag waren we hier, in café De Walvis, aan het filmen toen de zon plots onderging. Ik stuurde de cameraman meteen naar buiten met Lotte (Heijtenis, die de hoofdrol van Jes vertolkt, ST) en daar zijn een paar prachtige shots uit voortgekomen. Fictie maken is vaak log en daar hou ik niet van. En, het is een cliché, maar de realiteit is vaak onwaarschijnlijker dan de fictie. Als documentairemaker heb ik vaak gedacht: 'Als ik dit in een scenario zou zetten, zou niemand het geloven.'"

Beels: "Zo hebben we een documentaire gemaakt over straatkinderen in São Paulo. Daar was de realiteit hallucinanter dan de werkelijkheid."

Jes lijkt, meer nog dan een beeld van Brussel, een portret van de zogenaamde Dansaert-Vlaming te schetsen.

Basteyns: "Goh, wat is dat: de Dansaert-Vlaming? Wij brengen gewoon een verhaal over een aantal Vlamingen in Brussel. De Dansaert-Vlaming, dat is een containerbegrip."

Beels: "Jes en haar vrienden hadden ook in Gent of in Antwerpen kunnen wonen. De verhaallijnen zijn ook niet expliciet op Brussel gebaseerd. Het gaat niet over B-H-V of over ouders die voor de school kamperen om er hun kinderen in te schrijven."

Basteyns: "Ook de problemen tussen de Franstalige en de Nederlandstalige gemeenschap komen niet aan bod, simpelweg omdat wij, en vele andere Vlamingen in Brussel, geen problemen ervaren. Als je maar 15 procent van de totale bevolking van een stad uitmaakt, moet je er toch niet moeilijk over doen om Frans te spreken?"

Beels: "Jes is trouwens ook geen promotiefilm voor Brussel, zoals hier en daar werd geschreven."

Werkt het dan niet als een tweesnijdend zwaard als minister Bert Anciaux 295.000 euro in de serie investeert?

Basteyns: "Nee, want alle scenario's waren al af toen die overheidssteun er kwam. Inhoudelijk heeft dat geld geen enkele invloed gehad."

Beels: "We tonen Brussel met zijn goede, maar ook met zijn slechte kanten. In de eerste aflevering wordt al een handtas gestolen en in de tweede moet Jes op zoek naar een appartement, wat niet vanzelfsprekend is. Geloof me, we stellen Brussel niet voor als het paradijs."

Jes, elke woensdag om 21.40 uur op vtm

Regisseur Kaat Beels:

Velen zien fictie en documentaire als twee heel verschillende werelden, maar dat is niet zo

n De fictieserie Jes van regisseurs Kaat Beels (l.) en Nathalie Basteyns speelt zich af in onze hoofdstad. 'Maar dit is geen promotiefilm voor Brussel', klinkt het.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234